keuringsdienst van waarde over zin en onzin van spelt

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door adi, 13 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Ik vind het een geweldige aflevering, hoe een hype ervoor kan zorgen dat de massa ineens denkt wijsheid in petto te hebben.

En hoe misleidend kunnen producten zijn waarvan veel mensen denken dat ze enorm gezond bezig zijn...

Wie heeft hem nog meer gezien?

2. Kolovski

Kolovski Niet meer actief

Geen idee waar het over gaat...

Maar spelt is dus niet zo goed als wij denken?!

( eet het nooit hoor!)

3. adi

adi Niet meer actief

Wel goed, maar niet veel beter of gezonder dan tarwe dan sommigen denken.

Daarnaast blijken speltproducten zoveel toevoegingen te bevatten (omdat volkoren spelt vanzelf moeilijk bruikbaar en vrij smakeloos is), Dat je beter een goed volkoren tarwe product kunt nemen.

4. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.601
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik heb het ook gezien. Zo zie je maar weer hoe ze blijven misleiden om maar geld te kunnen verdienen.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.212
    16.569
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ga hem terugkijken,
    Ik vind Spelt toch al niet te eten haha.
    Grappig inderdaad dat iedereen zo massaal achter de kudde aan kan lopen.

6. penseel

penseel Niet meer actief

Niet gezien.

Eet gewoon normaal tarwebrood of soms wit.!!

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ik wil hem kijken...waar kan ik hem terugzien?

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    In het voedselzandloper boek stond dat al.

Gewoon volkoren of rogge is prima...maar gewoon niet teveel. Maar dat is met heel veel dingen zo.

9. adi

adi Niet meer actief

Denk uitzending gemist van nos?

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Alles van Keuringsdienst van Waarde kijk je op NPO.nl
    Geweldige programma's altijd.
    Ik eet trouwens wel speltbrood, niet zozeer omdat ik denk dat het gezonder is (ik wist eigenlijk niet dat dit de algemene gedachte was), maar ik raak er minder opgeblazen van dan een gewone boterham (volkoren wit of tarwe, dat maakt niet uit)

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik heb dat dus ook.
    Ik ben meer verzadigd, voel me niet zo opgeblazen en poep beter :D

Dus ja, dan kunnen ze van alles vertellen maar mijn lichaam reageert er gewoon beter op.
    Ik probeer trouwens hooguit 4 keer in de week een brood maaltijd te nemen.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Spelt is ook niet slechter...maar ook niet beter

Ik eet ook spelt...als afwisseling.

13. adi

adi Niet meer actief

Dat klopt, het is gewoon een graan..

Ik werd hier op ZP vorig jaar ongeveer gelyncht toen ik dit schreef overigens :D

Wij eten ook verschillende soorten granen, ik ben zelf dol op rogge. Vooral vanwege structuur en smaak, en ik raak daar heel verzadigd van.
    Mijn dochters zijn dol op maïsbrood, maar ik heb begrepen dat dat 'wit' brood is, dus van maisbloem en witte tarwebloem. Deze eten we dan ongeveer 1 x per week.

14. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Ik verbaasde me dat speltBLOEM dus hetzelfde is als witbrood. Het wordt dan bruin gemaakt omdat het gezonder oogt. Nu moet ik dus weer eens etiketten gaan lezen of ik geen speltBLOEM brood koop

15. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Is dat niet met alles zo? Biologisch is ook niet altijd zo gezond als men beweert. Groente en fruit wordt zo veel bespoten dat je er ziek van kan worden. De superfoods zijn ook niet zo goed voor je, aldus een arts onlangs. Iedereen roept wat en vervolgens duiken we met zijn allen die kant op. Dan roept iemand anders weer wat en volgen wij die weer. Gewoon gevarieerd eten en veel bewegen.
    Als je spelt lekker vindt dan eet je het. Ik ben blij met mijn tarwe en volkeren boterhammen, maar probeer veel te minderen met suikers en vetten. Eet veel groente en fruit, maar ik verwacht daar ook geen 120 mee te worden.

16. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Haha ja het wordt hier en daar nog net niet heilig verklaard, maar inderdaad dit had ik al eens gelezen dat het niet beter of slechter is dan gewoon tarwe dus ik heb de hype nooit zo begrepen. Gewoon ter afwisseling lijkt me prima. Ik heb het nog nooit gegeten overigens.

17. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Vond t ook boeiend dat in spelt-ontbijtkoek maarliefst 9% :D spelt zat, er minder in een verpakking zit maar wel 70 cent duurder is en dat men bedacht heeft het te maken simpelweg omdat er vraag naar kwam. Alles voor.de winst

18. adi

adi Niet meer actief

Zo werkt dat met alle modeartikelen ;)

Een kennis van mij werkt bij een natuurapotheek, en ze vertelde laatst dat hun omzet van alles waar het woord 'zaden' in voorkomt drastisch is toegenomen. Sommige van die zaden liggen al 10tal jaren in de schappen en zijn helemaal niet supergezond of zo.
    Dat is weer het gevolg van de superfood hype.

19. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik ga heb eens kijken. Ik eer best vaak speltbrood omdat ik het lekkerder vind. Baal er juist van dat het ineens zo'n hype is want betaal nu gewoon 2x zoveel voor een brood dan 6 jaar geleden 😱

20. Pooh28

Pooh28 Actief lid

12 jun 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Spelt ,rogge, tarwe smaakt allemaal goed en het ene is niet meteen gezonder / ongezonder dan het andere.
    Spelt brood smaakt mij persoonlijk erg goed maar ik koop het nooit meer in de super markt of bij de bakker, het idee van de zogenaamde broodverbeterende ingredienten die daar ingaan vind ik niet zo geweldig
    Ik heb sinds een tijdje een graan abo inclusief molen ( ja dat bestaat echt;) ) en bak van het meel zelf brood.
    Ik weet wat er inzit en het smaakt ook nog eens veel beter.

Deel Deze Pagina