Wij krijgen binnenkort een tweeling. Van een ervaren tweelingmoeder kreeg ik van de week de tip om een tweelingbox aan te schaffen of twee boxen naast elkaar. Een tweeling laat je waarschijnlijk wat langer in de box spelen omdat het drukker is als ze allebei door de kamer kruipen/lopen. Mijn dochter had ik toen al niet meer in de box bijvoorbeeld. Maar nu zijn we hierover aan het nadenken. Zijn er ervaren tweelingmoeders met zinnige tips hierover? Groetjes!
Wij hebben destijds gekozen voor 2 losse boxen, natuurlijk is een tweelingbox wat groter dan een normale box dus is er wat meer ruimte om elkaar niet in de weg te liggen. Maar wij vonden het wel fijn om voor ieder kindje een eigen rust plekje te hebben, met dus een eigen box en eigen speelgoed en eigen ruimte waar je geen 'last' hebt van je broertje of zusje. Maarja zoveel mensen, zoveel meningen, doe vooral waar jij zelf het meest bij voelt en achter staat. De eerste tijd gaat het prima in 1 box, ook in een eenpersoons box. Maar wanneer ze door de box gaan rollen komen ze naar mijn mening met elkaar in de knoop ook in een tweelingbox en krijg je dingen als per ongeluk in ogen prikken, slaan, aan de haren trekken, kijken waar die tandjes allemaal nog meer voor kunnen dienen bijv het happen in de arm of been van je box genootje. Oh en natuurlijk de dingen als, speelgoed afpakken waar net de ander even rustig mee aan het spelen is. Tuurlijk ga je die confrontatie's nooit geheel uit de weg en zijn er momenten zat dat ze niet in de box zitten en ruimte zat hebben om lekker en fijn samen met elkaar te zijn, samen te ontdekken, samen te spelen etc. En die momenten zijn natuurlijk ook heel erg belangrijke leermomenten. Maar voor ons is het dus heel goed bevallen om buiten de samen momenten ook ieder een afgeschermd eigen plekje te hebben waar niemand je in de weg zit . Hier hebben de kinderen behoorlijk lang gebruik gemaakt van de box, niet omdat wij ze er op ons verzoek inzette, maar omdat ze er zelf aan gingen staan springen dat ze erin wilde, van mij hadden ze al eerder het huis uit gemogen als dat ze eruit gegaan zijn haha. Groetjes Hanneke.
Wij hadden ook 2 aparte boxen met dezelfde reden als Hanneke. Toen ze konden lopen (14 maand) hebben we een grote grondbox in de kamer gezet alleen was dat geen succes ze wouden er niet meer in. Dus hebben niet heel lang box in de kamer gehad..
Ik ben nog niet een ervaren tweelingmoeder want onze twee baby's zitten nog in mijn buik Maar wij hebben nog een 1persoonsbox van onze dochter en gaan hem niet inruilen voor een tweelingbox. Ik ben van plan om ze de eerste tijd samen er in te hebben en daarna lekker op een kleed op de grond. Eventueel kunnen we een opklapbare box van een vriendin als tweede box erbij lenen. Misschien heb je hier ook wat aan?
Hier ook gewoon de eenpersoonsbox van dochter die we gaan neerzetten. Een kennis van ons heeft het op een andere creatieve manier opgelost zodra de kinderen gingen staan en kruipen, maar dan moet je wel de ruimte hebben in je woonkamer hoor. Ze had twee boxen goedkoop op mp gekocht en deze uit elkaar gehaald, ze had dus 2x4 raamwerken zeg maar. Vervolgens heeft ze dus twee delen naast elkaar gezet en aan de muur geschroefd. Aan de andere kant ook en dus 4 panelen ertussen. Wat dus een gigantische box opleverde waar de kinderen helemaal hun energie in kwijt konden en zij ook even wat dingetjes kon doen en ze gewoon veilig achter kon laten. Maar nogmaals daar moet je wel echt de ruimte voor hebben.