Ons meisje kon al voordat ze een jaar werd een aantal woordje zeggen: "Papa", "mama", Opa, "Woef", "Eten", "Hebben" "Tut" "Lekker" "Dag" en ook echt gericht. Maar nu heeft ze zeker al een week niks meer gezegd, is wel ontzettend druk met haar stem (lees: Gillen, als ze blij is maar ook als ze ergens niet mee eens is en ook steeds harder als wij niet helemaal snappen wat ze bedoeld ) het enigste wat ze wel doet als ze iets nodig heeft is wijzen en zeggen "ehh ehh" of "Die" maar geen Papa of mama, eten, woef of wat dan ook! Is dat niet vreemd ? Of is ze nu gewoon te druk met de kracht van haar stem dat ze nu de woordjes vergeet ? Het is ook niet zo dat ze die woordjes pas net zei of maar een enkele keer, ze werden regelmatig gezegd en dan ook echt gericht! Iemand die dit ook heeft gehad ?
Volgens mij is dat heel gewoon. Dan zijn ze even erg druk met andere dingen leren en dan moet iets anders wijken.
Is ze toevalig bezig met motorische ontwikkeling, lopen en zo? Hier was dat net zo, mijn zoontje kon rond 1 jaar best wat woordjes zeggen, maar nog lang niet lopen. Daarna heeft ie al zijn energie gestopt in leren lopen, klauteren, klimmen enz. en is gewoon gestopt met woordjes. Nu hij die motorische sprong heeft genomen beginnen de woordjes weer te komen. Maar sommige woorden die hij eerst regelmatig zei (bijv auto), gebruikt ie nu niet meer.
Aaron had ook even een woordenstop toen hij ging lopen. Toen hij eenmaal liep, kwamen ze weer terug. En nog merk ik aan hem wanneer hij met iets anders bezig is qua ontwikkeling. Dan praat hij minder, ook minder duidelijk en komen er geen nieuwe woorden bij.
Nou ze liep al eigenlijk langs meubels enz en trok zich steeds overal aan op maar de laatste tijd doet ze dat wel steeds vaker idd! Ook is ze meer bezig met haar speelgoed ontdekken (b.v blokjes in een doosje doen en ringen op de juiste volgorde op zo'n paal doen ) Dus misschien dat het dat dan is ?
Dat ging hier ook zo, met een maand of 14 begon hij opeens allemaal woordjes te zeggen en vervolgens heeft het bijna 4 maanden geduurd voor er meer woordjes uitkwamen. Mijn dochtertje praatte iets eerder en die had helemaal niet van die 'pauzes', die leerde aan 1 stuk door nieuwe woordjes. Ik merk het ook als hij veel ziek is, dan stopt het even en als hij weer beter is, dan begint hij weer opeens nieuwe woordjes te zeggen.
Ze lijkt nu weer wat meer te praten... Ze heeft ook wat nieuws geleerd want ze zag eendjes zwemmen, wees erna en riep "poele poele" Ook doet ze nu als je aan haar vraagt hoe doet de koe "Boooeee" zeggen.... Maar de "oude" woorden zijn er nog niet zoals ze waren (toen zei ze ze veelvuldig) maar die zullen vast ook wel weer vaker terug komen.... Wel doet ze nu steeds meer gaan staan (ook op sokjes durft ze nu te gaan staan ) dus zoals er al gezegd werd daar zal ze wel te druk mee zijn!
mijn zoon heeft ons dat 3 keer geflikt. hij sprak een aantal woorden 4 weken later weg. paar maanden later weer eens tel woorden een paar weken later weer weg. en een tijdje later nog eens. inmiddels wordt hij bijna 2 en praat de hele dag in het zweeds als je het mij vraagt. er zit weinig verstaanbaars bij. wij zijn inmiddels bij een audologisch centrum voor onderzoek. maar ikzelf denk dat het wel losloopt.mijn middelste was doof en dat zag er echt heel anders uit in de praktijk. ik denk dat het bij 90 procent van de kindjes uiteindelijk vanzelf losloopt. en ik schaar mijn zoon daar vooralsnog ook onder. het blijft alleen wel appart dat hij geleerde woorden niet meer zegt.