Hallo allemaal, Ben hier en daar wat kleertjes aan het bestellen en kwam een leuk pakje tegen (jurkje en legging) van %75 katoen en 24% polyester. Als wasvoorschrift moet het gewassen worden op 40 graden. Aangezien ik me heb laten vertellen dat je baby kleertjes het beste op 60 graden kan wassen, brengt me dit dus in twijfel... Mocht ik in de toekomst meer van dit soort wasvoorschriften tegen komen, toch maar op 60% graden wassen? Misschien een stomme vraag, maar ben altijd aan het klieren als het om de was gaat
Ik heb kleertjes gewoon op 30 of 40 graden gewassen, zoals op het wasvoorschrift staat. Lijkt me zonde van de kleertjes als ze te heet worden gewassen. Het lijkt me niet zoveel kwaad kunnen, om het minder heet te wassen. Beddengoed, hydro's en de meeste rompers enzo was ik wel op 60 graden.
Ik heb baby kleertjes nog nooit op 60 gewassen. Hier alleen beddengoed,hydrofiele en handdoeken die op 60 worden gewassen.dus ik zou het dan gewoon op 40 wassen.veels te bang dat het anders krimpt.
Welke bacterien...? Kom op, je kindje moet ook wat weerstand opbouwen hoor. Als je een gezond kindje hebt hoed je ze echt niet zo ernstig te beschermen, lijkt me zelfs niet goed. Ik heb alleen de kleinste maatjes een keer gewassen voor dat onze kindjes het aan kregen, grotere kleertjes niet, elke wasbeurt wordt het weer minder van, zonde toch. Met uitzondering van rompers en ondergoed, dat was ik wel altijd standaard als het nieuw is. Maar altijd op 30 graden. Alleen rompers die dan noet schoon willen (poepvlekken) gooi ik in de 60 gradenwas.
Ik was nieuwe kleertjes altijd de eerste keer op 40 graden. Daarna alles op 60, vind ik wel zo fris met alle spuug en poep (regelmatig spuitluiers hier). Ze worden wel wat sneller vaal, maar ze zijn toch zo weer uit de kleertjes gegroeid, sneller dan ze slijten.
Waarom zou je kleertjes standaard op 60 graden willen wassen? Ik was alleen de vieze dingen heet. Hydrofiele doeken, spuugdoekjes, handdoeken, slabbetjes, etc. Overigens vooral omdat we een paar keer last van spruw hebben gehad en door heet wassen het risico verkleinen. Heel af en toe, als hij bijvoorbeeld flink doorgelekt is, gaat een romper mee op 60 graden. Dan is daar een aanleiding voor.
Nou nou, ik neem aan dat de ts wil wassen op 60 graden ivm bacterien. Zegt toch niet dat ik dat ook op die manier doe. Geef alleen een alternatieve tip..
Gaat het om de eerste wasbeurt van de kleertjes? Ik deed het op 30 graden om even op te frissen (is dan toch niet echt vies) anders krimpt het misschien. Had ook als tip gekregen om hydrofiele luiers en dat soort spul eerst een nachtje in water met azijn te laten voor de eerste wasbeurt,dan geeft het niet zo erg af (had veel gekleurd spul,hekel aan wit ) Ik was kleertjes niet te heet,en de hema heeft rompers die je gewoon lekker op 60 graden kunt wassen.
Ik was kleertjes gewoon op 30/40 graden. Vieze rompers, hydrofiele, washandjes, spuugdoeken wel warmer. Maar zou je iets met 25% polyester wel aan willen trekken bij je baby, of is het een jasje/skipak oid? Want ik koop vooral voor de kinderen maar voor ons ook vrijwel alleen katoen, linnen, wol, viscose ( is ook natuurlijk ) en nagenoeg geen polyester. Ze hebben wel allebei een fleece vest maar dragen dat niet dagelijks gelukkig.
Dank jullie wel voor alle reacties. Oke dus als ik het goed begrijp, de eerste keer wassen lekker simpel op 30 graden omdat ze toch niet echt 'vies' zijn. Daarna gewoon 30/40 graden? Fijn want ik heb er een paar besteld die dus op 40 graden moeten. Rompertjes heb ik van de Hema, die zoals hierboven gezegd lekker op 60 graden kunnen, daarnaast dus ook hydrofiel etc. Want dat wist ik niet... @suusjeuh waarom geen polyester? Het gaat om een setje, shirtje en een broekje.
Mijn reactie is toch ook niet specifiek naar jou gericht? Ik geef alleen aan waarom ik vind dat het niet nodig is om nieuwe kleertjes eerst op 60 graden te wassen.
Nee, ik doe geen boven kleertjes in de droger, ook van de grotere kinderen niet. Alleen heel soms ondergoed en spijkerbroeken. Maar meestal alleen handdoeken en beddengoed etc.
Ik doe, van zowel ons als mijn zoontje, sommige dingen wel in de droger en andere niet. Al het rekbaar spul niet, behalve sokken. Die gaan er wel in. Handdoeken, hydrofielen, spuugdoekjes, sokken, broeken (zonder rek), slabs, en 100% katoen spul gaat wel in de droger. Rompers, tshirts, en alles van tricot en jersey gaat op het droogrek.
In nieuwe kleren zitten giftige (verf)stoffen. Ik was alles eerst... Toch een fijn een fris idee. Hier gaat het meeste op 40 graden en in de droger.
Het gaat hierbij inderdaad om de eerste keer wassen. Ook mij lijkt het fijn om ze even te 'spoelen' want vies zijn ze niet. Wat sommige van jullie hierboven al zeiden. Morgen maar de eerste wasjes draaien en dan de commode in totdat de kleine er is... Droger heb ik niet, dus dat wordt drogen in de open lucht.
wij hebben het de kraamhulp van de week toevallig gevraagd of het nodig is om nieuwe kleertjes eerst te wassen. ze zei dat het eigenlijk niet nodig is maar als je het zelf graag wil je het gewoon moet doen natuurlijk. en een kort programma op 30 of 40 is dan genoeg. nu gooien we voor ons eigen gevoel wel graag eerst alles in de wasmachine zodat het wel lekker fris is maar op 60 wassen is dus echt niet nodig