schildklierwaarden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door betties, 5 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Ik probeer al bijna 2,5 jaar zwanger te worden van een tweede kindje, maar het wil maar niet vlotten. Allerlei onderzoeken heb ik al gehad en de uitslagen zijn steeds prima. Ik geef al 2 jaar aan dat ik me anders voel dan normaal. Onlangs las ik bij toeval iets over schildklier en de invloed daarvan op zwanger worden en zwanger blijven (heb inmiddels 3 vmk's achter de rug). In de symptomenlijst kon ik met gemak 12 dingen aanvinken, vond ik toch wel erg opvallend. Schildklier waarden waren bij mij nooit bepaald, dus ik heb die onlangs bij de ha laten prikken. Ik kreeg net de uitslag, met de mededeling 'dat ziet er prima uit hoor mevrouw'.

Mijn waarden:
    TSH 1,64 (referentie is tussen de 0.35 – 5.5)
    T4 vrij 17,6 (referentie is tussen 10-22)

Ja dat valt dus gewoon in de marge. Maar is het optimaal? Ik vind de marges wel erg groot (geen idee of dat ook zo is). Heb ook wel gehoord dat per persoonlijke situatie de marge anders kan liggen, bv naar leeftijd. Heeft iemand hier meer kennis van? Of is dit gewoon een doodlopende weg en is hier niets mis mee.

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen schildklier-zwangerschap.

2. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    #2 Babke, 5 jun 2012
    Laatst bewerkt: 5 jun 2012
    Hoi, ik weet helaas de waardes niet van mijn uitslag, maar ze waren net voldoende. Hij was aan de trage kant, maar dat kon geen invloed hebben op mijn cyclus. Ik geloof er dus geen snars van. Ook ik val dus binnen die marge blijkbaar, maar ik merk zoveel verschil met vorige cycli.

Ik heb altijd wel een wat langere cyclus gehad, ook vroeger 5 of 6 weken. Nu ook 6 normale cycli gehad en net na de cyclus dat ik een eigenaardige streep had op een vroege zwangerschapstest, blijft mijn cyclus uit, val ik slecht af (normaal als ik een weekje snoep liet staan was er een kg af, nu met moeite 3 ons) en als ik niet oplet kom ik makkelijk aan. Ik heb het steeds erg koud, mijn lichaamstemperatuur is een stuk lager (gem. 2 tiende met vorige cycli m.u.v. de warmere dagen en vakantie) en mijn cyclus blijft uit. Ik ben al bijna 4 maanden verder en nog niets.

Ik ben er zelf steeds meer van overtuigd dat de schildklier de boosdoener is. Ik denk zelfs dat het probleem is ontstaan door de vmk in mijn geval. Dat schijnt soms voor te komen. Als ik 22 juni terug ga, zou ik een verwijzing krijgen voor de gyneacoloog. Dus ik ben benieuwd.

Ik lees even verder mee.

3. Trees

Trees Niet meer actief

Hier ook een schildklierpatient en jouw waardes zijn prachtig voor een niet-schildklierpatient. De perfecte waardes voor mensen met een schildklierziekte liggen namelijk anders. De waardes waarbij je je goed voelt kunnen inderdaad per persoon verschillen, maar dan heb je het vaak wel over grenswaardes en dat is bij jou niet het geval.

Ik vind de marges van TSH inderdaad ook erg ruim. Hier wordt 0.35 - 4 gehanteerd, dan nog is jouw TSH erg mooi.

Is er bij jou wel geprikt op anti-tpo (antistoffen tegen je schildklier)? Sommige vrouwen hebben een te hoog anti-tpo met nog wel normale waardes. Desondanks heb je hierdoor een driemaal hogere kans op een miskraam en raden sommige internisten selenium i.c.m. een proefbehandeling schildklierhormonen aan bij een zwangerschapswens.

Deze link is wel interessant
    Schildklier en zwangerschap

Hier in eerste instantie ook alleen sterk verhoogde anti-tpo met normale waardes. Later heb ik een schildklierziekte ontwikkeld, waarschijnlijk uitgelokt als gevolg van de zwangerschapshormonen.

4. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.880
    2.882
    113
    Noord-Holland
    In Gent hanteren ze voor je TSH tussen de 0,5 en 2,2 als ideaal.

5. betties

betties Fanatiek lid

24 feb 2011
    1.954
    168
    63
    Hi sophy, jij hier, hihi!
    Dank voor jullie reacties. Tsja dan is ie gewoon prima dus, tenzij dat antistofverhaal opgaat, dat weet ik niet.
    Trees, ik zit ook aan de witte bolletjes ;). Ronde 1 daarmee was ik meteen onverwachts zwanger. Dat ging toch mis ( in mijn onwetendheid gestopt). Ik ga helemaal voor utrogestan, maar nu in de derde cyclus daarna. Dus word ik weer onrustig, omdat het nog niet raak is. Gaat me natuurlijk niet snel genoeg. Maar na jouw prachtige banner geeft me dat weer hoop!

6. Trees

Trees Niet meer actief

Hier één van de grootste fans van de witte bommetjes :D.

Vraag eens om anti-tpo. Daar begon het hiermee en dit was direct een indicatie om mijn schildklier beter in de gaten te houden. Wat er hier gebeurden is dat na elke miskraam mijn TSH licht steeg en FT4 daalde. Ik bleef binnen de marges, maar het was wel opvallend. Uiteindelijk werd er geprikt tijdens een zwangerschap en toen bleek ik zwaar buiten de marges te vallen. Mijn schildklier en hormonen lijken niet samen te gaan en waarschijnlijk heeft dit dezelfde oorzaak als mijn progesterontekort (een ingewikkeld verhaal over de hypofyse, waar ik je niet mee ga lastig vallen ;)).

Deel Deze Pagina