ww, starten eigen bedrijf en hoogte WAZO

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lara208, 17 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara208

Lara208 Nieuw lid

17 nov 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Momenteel zit ik in de ww. Naast het zoeken van een parttime baan, wilde ik eigenlijk een bedrijf op gaan zetten. Nu ben ik een aantal weken zwanger en vraag ik me af of dit laatste haalbaar is.

Mijn ww loopt door tot na de bevalling, dus heb ik nog recht op zwangerschapsverlof. Mijn vraag is wat de hoogte van de WAZO is als ik kies voor een starterstraject of minder uren ww?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lara208,

Jouw vraag was voor mij iets gecompliceerder dan het misschien op het eerste gezicht lijkt. Daarom heb ik de vraag uitgezet aan iemand die hier heel veel kennis van heeft. Ik verwacht uiterlijk morgen jou een antwoord te kunnen geven op je vraag.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Lara208

Lara208 Nieuw lid

17 nov 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

Dank voor je reactie. Ik kon zelf nergens informatie hierover vinden. Fijn dat je het verder uitzoekt.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lara208,

Even een kleine update. De reactie laat nog op zich wachten. We zijn je niet vergeten hoor!

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Lara208

Lara208 Nieuw lid

17 nov 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

Dank voor de update! Ik wacht het af.

Groetjes

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lara208,

Dank je wel voor je geduld. Je wilt weten hoe de hoogte van je WAZO wordt berekend als je gebruik maakt van een startersperiode zelfstandigen.

UWV berekent de hoogte van je WAZO aan de hand van je inkomsten van één jaar vanaf de voorlaatste maand van je verlof. Heb je in die periode gebruik gemaakt van een startersperiode en dus een lagere WW-uitkering ontvangen? Dan telt deze lagere uitkering gewoon mee. Het heeft dus een verlagende invloed op je WAZO.

Als je werkzaam bent als zelfstandige en met zwangerschapsverlof gaat kun je aanspraak maken op een ZEZ-uitkering. Dit geldt ook als je nog maar kort als zelfstandige werkt. Hiermee kun je misschien het verschil met de lagere WAZO opvangen. Het is wel afhankelijk van hoeveel je in je periode als zelfstandige hebt verdiend.

De WAZO en ZEZ-uitkering kunnen uiteraard samen nooit hoger zijn dan je zelf totaal aan WW-uitkering en als zelfstandige aan inkomen hebt verdiend.

Actuele informatie over een samenloop van WAZO en ZEZ-uitkering vind je op deze pagina onder zelfstandige en in loondienst.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. Lara208

Lara208 Nieuw lid

17 nov 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ella (en Martijn),

Dank voor het uitgebreide antwoord!

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan! Ik zal het bedankje ook doorgeven aan Ella.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina