Lieve dames, Sinds ik (tweemaal) gestopt ben met de pil heb ik de dag na mijn eisprong last van bruinverlies, bruin bloed of hoe je het ook wil noemen. Ik kan er de klok op gelijk zetten: op de dag van de eisprong begint het meestal met een druppel rood bloed en met de dag wordt het heviger en donkerder tot aan mijn vermoedelijke menstruatie. Vermoedelijk, want sinds het stoppen met de pil heb ik geen enkele keer een échte menstruatie gehad. Enkel bruin/bloedverlies wat weken aanhoudt en nooit overgaat in een echte menstruatie. Nu heb ik hier een heel fijne groep met lotgenoten gevonden waar ik mijn ervaringen kan delen, maar ik ben benieuwd of er meerdere meiden zijn die hier last van hebben of in het verleden hebben gehad. En waar ik natuurlijk nog meer benieuwd naar ben is wie er toch zwanger is geraakt en of je dan ook dit bruinverlies had toen je zwanger was.. Het maakt me vreselijk onzeker (en verdrietig), want de dag (of twee dagen) na de vermoedelijk eisprong weet ik dat het in feite einde verhaal is. Vorige maand zou ik naar de fertiliteitspoli gaan voor nader onderzoek - maar dat ging helaas niet door wegens corona. Soms weet ik gewoon niet wat ik moet denken en zit ik de hele dag te speculeren. Er zijn zoveel dingen waar ik aan denk: geen (goede) eisprong, weinig progesteron, te weinig LH om daadwerkelijk tot een eisprong te kunnen komen, endometriose.... Het gekke is dat hier vóór pilgebruik nooit last van heb gehad, maar nu dus wel. Uiteraard snap ik dat jullie deze vragen niet kunnen beantwoorden, maar ik ben gewoon zo nieuwsgierig naar de verhalen van dames met dezelfde of een soortgelijke ervaring (en hopelijk wat positieve verhalen). Zijn jullie zwanger geworden met het bruinverlies? En ss het bruinverlies ooit overgegaan? Nou meiden ik hoop van jullie te horen! Liefs <3
Hoi hoi, Ik kan er nu niet (meer) over meespreken, maar in het verleden, toen ik nog wat jonger was (zo tussen mijn 26 en 28ste) heb ik daar ook last van gehad. Toen een jaar lang opgevolgd geweest door de gyn. Niks aan het handje, misschien progesteron wat aan de lage kant, maar dat was het. Ik moet zeggen, het heeft zich na lange tijd gestabiliseerd, en dat bruinverlies is vol-le-dig verdwenen. Ik denk dat mijn lijf gewoon veel tijd nodig had om te ontpillen ofzo. Ik heb een vriendin die exact dezelfde klachten had en doorheen dit bruinverlies alsnog zwanger is geworden. Het enige verschil tussen haar en mij was dat ik toen geen seks wilde met dat bruinverlies en zij wel :-D. Mijn ervaring is dus dat mijn hormonenhuishouding moest stabiliseren ofzo, en dat tijd raad brengt. De ervaring van die vriendin is dat ook een zwangerschap mogelijk is (maar dan is de kunst om seks te hebben en je niet vies te voelen ofzo :-D). In ieder geval.. ieder verhaal is weer anders natuurlijk.. maar ik hoop dat ook bij jou tijd raad brengt en dat je klachten verdwijnen. Een check-up bij de gyn kan nooit kwaad, eens je bloed laten onderzoeken zoals ik gedaan heb. Ik geloof dat ik ook een of ander supplementje heb ingenomen omdat ik dat ergens had gelezen.. teunisbloemolie, denk ik? Tarwekiemolie tot aan de eisprong en daarna teunisbloemolie? Of net omgekeerd? Ben niet meer zeker. Heel veel succes, het komt vast goed. Maar het maakt je idd zo onzeker.. nog niet meteen uitgaan van het ergste, en vooral, niet teveel googelen
Hoi hoi, Ik heb dit ook gehad en voelde mezelf hier ook heel erg onzeker door. Ik had ook voor mijn eisprong regelmatig bruin/bloed verlies. Heel erg vervelend en het maakt je zo onzeker. Ik ben uiteindelijk door mijn huisarts doorverwezen naar de gynaecoloog mede omdat ik mentaal mezelf helemaal druk aan het maken was. Uiteindelijk een uitstrijkje gemaakt en soa test gehad.. deze waren beide helemaal in orde. Toen ik bij de gynaecoloog was heeft hij een inwendig echo gemaakt en heeft hij een maand lang mijn cyclus gevolgd. Bij de inwendige echo was te zien dat het slijm (wat normaal bij je menstruatie of afscheiding is) bij mij op mijn baarmoedermond bleef plakken. Dit kon geen kwaad maar heeft hij wel aangestipt en sindsdien is het stukken minder.. al ben ik wel van mening dat dit ook komt omdat ik mezelf er nu niet meer druk om maak. Dit komt heel vaak voor vertelde hij mij. Progesteron en andere waardes waren ook gewoon goed. Ik wil je adviseren om toch naar de huisarts te gaan ook al is het voor je eigen gevoel. Ik heb nu nog wel vaak voor mijn eisprong een beetje bloedverlies maar dan weet ik dus ook dat er wat bezig is in mijn lichaam... Ik kan me heel goed inleven met hoe jij jezelf voelt en voel jezelf echt niet stom om even naar de huisarts te gaan! Liefs
Bedankt voor jullie reacties, dames! Echt heel fijn! Hopelijk valt het bij mij inderdaad ook allemaal mee, maar na 1,5 jaar begin ik het vertrouwen daarin wel te verliezen. Inmiddels ben ik al bij de HA en de gyn geweest en heb het eerste onderzoek achter de rug, waarbij de gyn een uitstrijkje en kweek heeft gemaakt maar dat was allemaal goed. Ook bloed geprikt - en volgens haar waren alle waarden helemaal in orde. Gek genoeg heeft ze nooit op progesteron geprikt, dus dat is het enige hormoon waar ik geen enkele informatie over heb. Vreemd toch? Alle hormonen laten prikken, behalve progesteron. Maar goed, ik vermoed dat de fertiliteitsarts dat wel zal doen bij het oriënterend onderzoek.. Waar ik nog wel benieuwd naar ben, is of jullie in de periode van het bruinverlies wel een 'normale' menstruatie hadden. Dus iets van een herkenbare cyclus? Bij mij is dat niet het geval, waardoor ik dus denk dat er bij mij toch iets meer aan de hand is. Het bruinverlies begint bij mij gelijk na de eisprong, houdt 1,5 - 2 weken aan en dan is het weg. Precies op het moment dat er zich juist een menstruatie zou moeten aankondigen, lijkt bij mij een nieuwe cyclus te beginnen. Zooo verwarrend allemaal @Appelflapje Ik overweeg ook om een maand een kuur te doen met teunisbloemolie + tarwekiemolie. Wat deed dat bij jou? Merkte jij zichtbaar verschil op met de cyclussen dat je dat niet innam? @LVV117 Het slijm dat jij noemt, is dat hetzelfde als een ectropion of een erosie aan de baarmoedermond? De gyn heeft in mijn dossier 'groot ectropion' genoteerd, maar dit nooit mondeling met mij besproken. Ik weet dus dat ik het heb door het lezen van haar aantekeningen in mijn patiëntendossier. Diezelfde gyn heeft me doorverwezen naar de afdeling fertilteit zonder het ooit benoemd te hebben of een behandeling voorgesteld te hebben. Misschien omdat ze dat niet als de oorzaak van de bloedingen ziet. Pff, het is wat met mij!
Aaah wat ontzettend vervelend voor je zeg. Ik heb wel duidelijk een menstruatie en moet zeggen dat het de afgelopen maanden stukken beter gaat sinds ik bij het ziekenhuis ben geweest. En deze maand ben ik heel erg ongesteld geweest is lang geleden dat ik het zo erg gehad heb. Wat gek dat ze niet op je progesteron hebben geprikt maar dat zal inderdaad nu wel komen. Bij mij is dat woord wel gevallen maar mijn gynaecoloog zei dat hij dacht dat dit het niet was. Mocht ik in juli nog niet zwanger zijn moet ik terug komen en dan gaan ze misschien een kijkoperatie doen mocht het nog steeds zo erg zijn. Het is voor jezelf heel vervelend en ik vind het ook maar gek dat jij niet echt ongesteld word maar alleen bruin verlies hebt. Hier raak jezelf wel gestrest van zeg! Hopelijk valt het allemaal mee en ben je er snel vanaf! Ik weet hoe vervelend en rot je jezelf hierdoor kan voelen.
Heb je weleens getemperatuurd? Dan zou je kunnen zien of je temperatuur na je eisprong hoog blijft en of het daalt op het moment dat het bruinverlies stopt. Dan heb je wel iets meer inzicht in je cyclus, wanneer je eisprong exact is en hoe lang de luteale fase duurt.