Hoi dames, ik probeer zwanger te worden van een 2e, in juli 2015 anticonceptie de deur uit gedaan. Redelijk stabiele cyclus (28 - 33 dagen) dus dat lijkt me prima. Inmiddels dus al bijna een jaar aan het proberen, maar nog niet zwanger. Laatste drie cycli met ovulatietesten, want wil toch nu wel erg graag. Daarvoor niet echt gelet op eisprong, maar vind het toch wel lange tijd dat we aan het wachten zijn. Wanneer nou naar de HA? Nog een aantal maanden wachten omdat dit de 3e cyclus is met ovulatietesten, of in juli doorpakken omdat we al een jaar onbeschermd bezig zijn... Hoor graag jullie mening
Ik ben na een jaar naar de huisarts gegaan. Ik moest van hem toen nog 3maanden temperaturen. We kregen toen wel zaadonderzoek. Na 3 maanden ben ik teruggegaan en ben ik doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik geloof dat ze je na een jaar wel doorsturen over het algemeen
Goh, moeilijk te zeggen... veel hangt ook van je leeftijd af. Tegen mij zeiden ze eens dat als er een vrouw van 35 komt zeggen dat ze na een jaar nog niet zwanger is, dat ze dat minder problematisch vinden (ze heeft nl haar leeftijd wat tegen en de kansen zijn iets lager, dus 't is normaler dat het langer kan duren) daarentegen iemand van 25 dat binnen het jaar niet zwanger is, dat is eerder al een reden om na te kijken (nog jong + op zen vruchtbaarst.. ) Ik zou zeggen: Probeer 6 rondes (in totaal) met ovulatiesticks en ga dan zeker ten rade ... Vooral omdat je nu pas "gerichter" te werk gaat..
Het hangt er een beetje vanaf.... Hoe oud ben je, hoe lang heeft het vorige keer geduurd? Als je wel gewoon een eisprong vindt, en eerder zwanger bent geweest van dezelfde man, dan is het beleid meestal even afwachten... https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-subfertiliteit Misschien vind je dit interessant, is het 'beslismodel' van de huisarts....
Ik zou Zowiezo voor je naar de dokter gaat eerst een aantal cyclussen ovulatie testen èn tempen zodat je dat direct voor kan leggen als je op consult komt. Kan de arts dat bekijken en je doorsturen zonder je eerst naar huis te sturen met "ga eerst maar tempen"
Als je er klaar voor bent om die stap te zetten zou ik na een jaar gewoon naar de huisarts gaan. Mijn huisarts heeft nooit gevraagd naar temperaturen of ovulatietests. Hij heeft wel zelf een zaadonderzoek gedaan en vervolgens zijn we doorverwezen naar de fertiliteitsarts. Hier hebben we onlangs ook zaadonderzoek gedaan en bloed laten testen. Maar ook bij haar was temperaturen en ovulatietests niet nodig. Raar maar waar, alle artsen gaan hier op hun eigen manier mee om. Een orienterend gesprekje kan in elk geval nooit kwaad. Succes!
Ik ben ook echt officieel vanaf juli 2015 bezig en ben al naar de HA geweest. Omdat ik rond februari al gestopt was met de pil maar ik was wekelijks ongesteld dus die maanden had ik niet meegerekend. Maar ik kreeg een bloedonderzoek en mijn vriend sperma onderzoek meteen na de 1ste afspraak. Nu heeft mijn vriend een slechte uitslag gekregen dus hij krijgt weer opnieuw een sperma onderzoek en dan zien we verder. Dus ik zou gewoon al gaan en zeggen dat je een jaar bezig bent als het je echt niet lekker zit. Hebben wij ook gedaan
Eerst zou ik zelf alvast beginnen met temperaturen. Hier gaan ze zo ie zo om vragen. Toen wij bijna een jaar bezig waren ben ik er ook alvast mee begonnen. Wij hadden via internet een sperma test besteld en die gedaan en die kwam negatief uit. Daarmee zijn we naar de huisarts gegaan en daardoor krijgen wij wel eerder een zaad onderzoek. Waaruit kwam dat het in principe allemaal goed zat dus weer verder proberen. Wij zijn gelukkig na bijna een jaar zelf zwanger geworden. Ik hoop het ook voor jullie. Het hielp mij wel om te weten dat alles goed zat bij ons beide.
Doen wat je gevoel je ingeeft. Hier hebben ze trouwens nooit gevraagd om temperatuurlijstjes/ovulatietesten. Bij de huisarts niet, in Heerenveen niet en in Zwolle ook niet.
Net reacties gelezen, denk dat we het inderdaad nog drie cycli met ovulatie testen gaan proberen en dan naar HA. Tempen bij de eerste ook geprobeerd maar dat was geen succes. Hopelijk zijn ovulatie testen genoeg. Ook al wil ik het liefst nu al zwanger zijn, traject in lijkt me ook pittig....Bedankt voor jullie reacties, fijn om te lezen