Hallo! Al vrij vroeg in de zwangerschap kreeg ik last van steken in mijn bil, uitstralend naar rug en been. Volgens de verloskundige lichte ischias klachten, niet noemenswaardig. Een hele tijd is dit heel goed gegaan tot ongeveer een week geleden. Sinds een week heb ik er extreem veel last van. Na het stofzuigen of dweilen maar ook in mijn werk (ik werk in een kinderopvang) heb ik er voornamelijk last van. 's Avonds ben ik kapot en kom ik amper meer omhoog van de bank af. Wat is jullie advies op dit gebied?
Hallo, Ga naar een fysiotherapeut of een ostheopaat. Qua activiteit afwisselen. Dus wat doen en daarna rust nemen en dat herhalen. Met de benen niet over elkaar gaan zitten, trap tree voor tree op, uit bed/auto komen recht vooruit stappen. Niet teveel tillen. Succes. Groetjes Ineke
Bedankt voor je reactie Ineke, Kan ik wel gewoon hele dagen blijven werken, ik werk dagen van 9,5 uur namelijk op de peutergroep en merk dat ik hier gewoon het meeste last heb. Met het verschonen gebruik ik een heel handig trapje waar de kinderen zelf op klimmen maar voor het in en uit bed tillen is er niet zo'n handig hulpmiddel dus al gauw til ik zo heel vaak "even" een kindje in of uit bed. Ik vind het lastig om mijn grenzen aan te geven en heb geen idee wat de gevolgen kunnen zijn als ik zo doorga zoals ik nu doe.
hoi geef je grenzen aan aan je collega's. Het is het beste om met de fysiotherapeut af te spreken welke bewegingen slim zijn en wat je nu moet laten. Hij of zij kan ook tips geven om te tillen zonder dat je jezelf overbelast. Mirjam