Wat vinden jullie? Nl bombardeert al IS doelen in Irak en gaan nu zeer waarschijnlijk ook in Syrië IS doelen bombarderen. PVDA heeft nu ook steun toegezegd..kabinet neemt deze week nog een besluit.
Weet niet, vind het heel dubbel. Ergens zou ik willen dat ze zich er buiten houden, terwijl ik ook besef dat dat waarschijnlijk gewoon niet mogelijk is.....
Dit idd, hetzelfde geldt uiteraard voor Irak. Ik vind ook dat je dit niet bij een paar landen kunt neerleggen, en dat het een gezamenlijk belang is om aan de situatie een einde te maken. En dat betekent (naast de vele andere hulp) dan dus ook bombarderen... Gaat het gevolgen krijgen voor Nederland dat we hier aan mee gaan doen? We gaan het zien... Dit nieuws icm het nieuws dat de politie meer agenten gaat voorzien van mitrailleurs, geeft wel een 'naar' (niet het juiste woord) gevoel...
Ik vind het niet meer dan logisch? De situatie is daar onhoudbaar, en het probleem moet je bij de bron aanpakken ipv 70.000 vluchtelingen ontvangen. Die mensen zouden in een veilig land moeten kunnen wonen. Zonder ingrijpen gaat dat nooit gebeuren.
Ik vind het te debiel voor woorden om eerlijk te zijn. IS is niet hrt probleem in Syrië en zijn verantwoordelijk voor 5% van de doden. De mensen zijn op de vlucht voor het leger van Assad. Nee dit zal alleen nog maar meer mensen boos maken als er weer eens een bom verkeerd valt. Het is natuurlijk een dilemma van wat doe je maar meer dan logisch is het zeker niet! Ik vind dat Nederland zich er beter niet op die manier meer kan bemoeien. Er is nog maar zelden wat goed gekomen van een oorlog. Ons land kan zich ook prima op een andere manier inzetten. 'Alleen vertrek van Assad kan vluchtelingen stoppen' | Nieuwsuur
Ik vind vooral dat je niet in het ene geval wel (Irak) en in het andere geval niet (Syrië) 'mee' kan doen. Dus in die zin vind ik het een logisch besluit om ook in Syrië te gaan vliegen. Of het überhaupt de beste keuze is om mee te strijden kan ik, vanuit de veiligheid van mijn eigen woonkamer niet beoordelen. De wreedheid en het fanatisme van IS vind ik ijzingwekkend, dus ergens begrijp ik dat er iets moet gebeuren. Maar wat de gevolgen op langere termijn zullen zijn? Bemoeienis van 'het westen' in conflicten her en der heeft in de geschiedenis helaas erg vaak situaties opgeleverd waarin bijvoorbeeld de ene dictator door een nog veel erger regime werd opgevolgd. Was het maar zo simpel als 'plan A is goed, plan B is fout'. Ik denk dat je hier weinig anders kan dan mee strijden. En dan hopen fat het goed uitpakt.
Het vertrek van kadaffie ( weet niet hoe je dat schrijft) heeft ook zijn nut niet bewezen het op ( hangen van saddam) heeft geen einde gemaakt aan het terreur in Irak. Zo klaar als een klontje zal het niet zijn als Assad aftreed en zich terug trekt. Achter een machtige man staan vaak hele legers klaar. De oorlog aan alle kanten stil leggen is de beste oplossingen met elkaar in gesprek gaan tot er een oplossing is bedacht is het aller beste. Of dat gebeurd?? Elke poging die het westen maakt om het daar op te lossen woord aan andere kanten weer tegen gewerkt denk maar aan Rusland dat zich er mee is gaan bemoeien. Die zitten daar niet om Assad te steunen nee die zitten daar om te laten zien wij trekken ons niks aan van wat het westen wil en doen het op onze eigen manier in naam van het bestrijden van isis. Het is een visuele cirkel waar in we beland zijn. Of ik het verstandig vind om daar te gaan bombarderen? Waarom moet ons kleine landje elke keer op draven? Waarom bemoeien wij ons kleine landje met hele grote problemen willen we een klein( groot land zijn)?? Dat vraag ik mij af waarom moeten wij ons daar mee gaan bemoeien er zal wel wat tegen overstaan nu wel dit wel gaan doen bondgenoten Frankrijk Engeland Usa het zal zijn voordelen op leveren?? Maar welke economisch ja je blijft dan een wereld speler toch? Het maakt ons land wel kwetsbaarder. Van de week terreur verdachte op gepakt in Delft dan komt het weer dichter bij in elk geval een Syriër ganger. Zo zullen er wel meer in ons land zijn die steeds meer niet achter alle standpunten gaan staan en aan de gevaarlijke kant gaan staan. En dat maakt ons weer iets kwetsbaarder en worden de kansen groter voor ook aanslagen in ons land. Dat is wel het gevolg van de inmenging maar ja toe kijken ?? Het is geen simpel verhaal. Ik als leek begrijpt helemaal niet waarom mensen elkaar zo veel pijn willen bezorgen.Dat mensen niet gewoon willen leven zonder oorlog zonder problemen en iedereen in vrede met en naast elkaar kan leven.??
Tsja, ik denk dat "ze" weinig andere keus hebben dan dit te doen. Nederland is nou eenmaal niet in de positie om lekker te doen waar we zelf zin in hebben, Nederland zit helemaal ingebakken in de EU en de VS. Ik denk niet dat het verstandig is, maar uiteindelijk worden er al jaren overal op de wereld onverstandige beslissingen genomen. Het hele IS en Assad gezeik hangt aan elkaar vast en de wereld had zich in de eerste plaats al niet, op deze manier, met Assad moeten bemoeien. Want uiteindelijk blijkt dat al die landen waar men ingevallen is om de leider/dictator uit te schakelen er beroerd vanaf zijn gekomen.. Vrede en rust is er in die landen nog steeds niet.
Het is ontzettend lastig. Er is eigenlijk geen goede manier voor Europa om deze oorlog te eindigen. .. in mijn ogen niet zonder onschuldige doden. Europa heeft zeker wel 'recht' om er iets aan te doen vind ik. Wij krijgen hier honderdduizenden mannen, vrouwen en kinderen, die vluchten voor hun leven. En er zullen meer komen, er lijkt geen eind aan te komen. Assad is te trots om te stoppen, de rebellen zijn te wanhopig om te stoppen en IS is te f*cked up om te stoppen. Gevolg is dat het eigen volk sterft, lijdt en vlucht. Dus Europa stapt in. Helaas is het niet enkel een act van goedheid van Europa maar is er ook ontzettend veel geld bij betrokken. De reden dat Europa niet eerder heeft ingegrepen (want de oorlog is al tientallen jaren aan de gang) is simpelweg vanwege geld. Europa (ook Nederland) durfde het niet aan om omringende landen meer onder druk te zetten om in te grijpen. Waar ik mij zo ontzettend over verbaas is dat Europa weer moet ingrijpen. Waarom doen de buurlanden van Syrië niets? Waar is SA? Waar is Israel? Waar is Jordanië? Waarom doen zij niets behalve dan (soms) schandalige kleine hoeveelheden geld geven?
Zelf ben ik meer van wat annacf zegt. IS is daar niet de reden waarom iedereen vlucht. Ondanks dat IS natuurlijk wel op de een of andere manier gestopt moet worden is dit zo niet de manier in Syrië vind ik. En dan kan er mijn inziens best onderscheid gemaakt worden tussen Irak en Syrië. Als in Irak wel IS het daadwerkelijke probleem is.
Wellicht omdat zij zien dat bommen uit de lucht gooien helemaal niks oplost? Daarnaast zijn dit allemaal puur politieke spelletjes, ook vanuit Europa en 7jaar geleden vanuit VS. Iedereen handelt puur uit eigen belang. EU voert geen bombardementen op IS uit om de bevolking te helpen, maar om wraak te nemen op aanslagen hier. Machtsvertoon wordt dat weleens genoemd. En dan kunnen we helaas nog meer geweld verwachten, een oorlog voer je van twee kanten.
Ik bedoelde niet dat zij ook bommen moeten gooien, maar zij hadden nu en jaren geleden al met Syrië moeten praten. Ze keren de rug toe naar Syrië en haar volk, en dat vind ik schandalig. Hm, nee daar ben ik het niet mee eens. Ik geloof wel dat er meer speelt dan 'de medemens helpen', maar wraak is dat niet. Ik had ergens gelezen dat de reden waarom Europa niet eerder heeft ingegrepen is vanwege de bondgenootschap/connectie tussen Syrië en China/Rusland. Daarnaast is er dat hele olie gebeuren natuurlijk waar men meer om geeft dan om mensenlevens. Maar blijkbaar voelt Europa zich nu geroepen om toch iets te gaan doen. Ik hoop dat ze steun ontvangen vanuit Rusland, SA en wellicht zelfs China. Maar ik denk persoonlijk van niet.