onze zoon heeft een flink scheef achterhoofd omdat hij constant naar rechts wil slapen. CB arts vond het wel ernstig en schreef kinderfysio voor. Op eigen initiatief hebben we ook een kussen gekocht waarmee hij op zijn zij moet slapen. Dit helpt allemaal wel iets maar het duurt natuurlijk heel lang voordat zijn hoofdje bijtrekt. Nu is mijn vraag: Wie houdt in de gaten of er niet toch een helm nodig is en waar kun je dat laten meten? Heb op dit forum wel eens iets gelezen over metingen maar hoe gaat dat in zijn werk?
bij ons was het zo dat de fysio de metingen deed en ons adviseerde. Dan ben je zelf verantwoordelijk om stappen te ondernemen. (wel met verwijzing) succes!
Als je twijfelt zou ik gewoon de kinderfysio bellen. Hoeft niet meer met een verwijzing van de huisarts. Zij meten dan het hoofdje op en dan wordt er gekeken hoe erg het is en of je zoontje in aanmerking zou komen voor een helm. Zelf beslis je dan altijd nog of je dat wel of niet wilt. Ze kunnen je ook nog goede tips geven om iets aan die voorkeurshouding te doen, dus ik zou gewoon even bellen!
voor de voorkeurs houding kun je ook naar osteopat gaan of naar manuele fysiotherapist. voor helmpje beslist je eigenlijk zelf. sommige kinderfysio's hebben een cursus gevolgd om die metingen te kunnen doen. maar je kunt het zelf ook zien of het hoofdje beter of slechter wordt. je kunt van HA verwijzing vragen en alvast een afspraak maken bij n ziekenhuis, ik weet niet hoe oud je kindjes is. meeste kindjes corrigeren helemaal goed met 4 maanden oud. als je ziet dat je kindje 4 maanden oud nog steeds afgeplat hoofdje heeft, - dus nadat de voorkeurshouding er niet meer is met behulp van fysio-, dan naar HA en afspraak bij een ziekenhuis.het maken van helm duurt 3 weken na de bestelling, en kindjes dragen het vanaf 6 maanden oud tot 1 jaar oud. er zijn heel veel wachtlijsten bij de ziekenhuizen en bij helmboeren....
Je kunt wel zelf zeggen dat je een helm wilt, maar volgens mij krijg je alleen een verwijzing van de HA als de fysio aangeeft aan de hand van een meting dat het ook echt nodig is. Zo gaat het hier in ieder geval. Anders krijg je het ook niet vergoed van de verzekering.
onzin, we hadden hier een zichtbare afplating. ik heb nooit een meting laten doen bij de fysio.ik vond het zo een onzin= een fysio heeft echt geen bevoegdheid om zoiets voor te schrijven, kan ook geen ZH verwijzing geven...(ze doen die metingen eigenlijk voor een breed wetenschappelijk onderzoek-gaf ze later toe- . ik kreeg van HA zo een verwijzing.(Ik heb wel een HA met een zoon die ook helm droeg.) meting van fysio is niet belangrijk. wel de verwijzing van de HA voor de vergoeding van t ziekenhuis bezoek. in het ziekenhuis wordt er ook globaal met de hand naar het hoofd gekeken om helm advies te geven-sofia K ZH-. de vergoeding is altijd in orde van de helm, als ziekenhuis zegt dat helm nut heeft en helm advies voorschrijft. als je dus twijfelt en je HA daar geen verstand van heeft, kun je n verwijzing vragen van je HA en het ZH het laten bepalen, advies geven etc.
hij krijgt nu nog steeds fysio dus dan zou ik ook kunnen vragen of zij het opmeet. Hij wordt 20 april 4 maanden. Fysio zei dat het al iets beter gaat omdat je onder aan zijn hoofd een nieuwe bolling voelt komen. Maar ja, zijn hoofdje is echt scheef dus twijfel of het voldoende bijtrekt. Hij moet bovendien volgende week naar het ziekenhuis (ivm schreeuwen bij het drinken) dus dan kan ik ook daar informeren. Dankjullie wel. Nog 1 vraag: wie zijn de fabricanten van zo'n helm. gaat dat ook via ZH?
www.livit.nl Zit ook in Maastricht. Volgens mij hoeft dat niet perse via het ziekenhuis maar dat weet ik niet zeker.
ik vind metingen van fysio helemaal geen onzin. Zo kregen wij heel duidelijk inzicht in veranderingen. Zo zagen wij dat het aangezicht het eerst verbeterde en daarna de rest. Toen besloten we ook om geen helmpje te doen. Wij liepen ook voor de schedel(naden) bij de ka en die overlegde met de fysio over hoe en wat. En die liet het helmpjesgebeuren bij ons en de fysio.
Metingen zijn inderdaad geen onzin, onze dochter wordt al maandelijks vanaf de drie maanden gemeten.. En zo kwamen we tot het inzicht, bij vijf maanden, dat het beter was dat ze een helm zou gaan dragen omdat het zonder helm waarschijnlijk niet goed bij zal trekken. Wij waren al bij de fysio in het zh onder behandeling dus we moesten alleen voor de vorm even naar de ka omdat je nu eenmaal een verwijzing nodig hebt ivm de verzekering.. De afspraak met de helmenboer was toen al gemaakt.. Je bepaald als ouders of je kindje een helmpje gaat dragen, de fysio of ka geven alleen een advies, wat je daar zelf mee doet is aan jou natuurlijk...