Kindgebondenbudget

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door booboo22, 26 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

2. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.134
    205
    63
    Wat voor aftrekposten wil jij van je bruto inkomen afhalen dan?

3. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.134
    205
    63
    Ik heb nog even voor je nagekeken wat je precies bedoeld met aftrekposten.
    Als jij voor je zelf weet dat je dus 100% zeker weet aftrek posten hebt dan mag je die er idd van aftrekken

Mijn excuus voor het ongemak

4. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Jij hebt helemaal gelijk !! ;):)

5. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    @woez en yukl, jullie praten een beetje langs elkaar heen en hebben allebei gelijk.

Woez heeft gelijk als ze zegt dat je van je verzamelinkomen van je aangifte niets meer aftrekt. Verzamelinkomen= namelijk bruto jaarinkomen minus aftrekposten en verzameninkomen=toetsingsinkomen.

Snoopy heeft dus helemaal gelijk :D

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Woez heeft anders een paar keer uitgelegd wat volgens haar het verzamelinkomen precies inhoudt, en negeert daarmee de aftrekposten. Ze heeft dus geen gelijk. :)

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Lijkt me logisch dat je de aftrekposten alleen van het inkomen afhaalt als je daar zeker van bent. Onder aftrekposten valt oa hypotheekrenteaftrek en studiekosten (die boven de 500 euro zo uit mijn hoofd).

Ik vind sowieso dat de belastingdienst hier absoluut niet inzichtelijk over is. Bij de proefberekeningen word je er nooit op gewezen dat je aftrekposten van je bruto jaarinkomen af mag halen.

8. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    #28 zo79, 31 aug 2011
    Laatst bewerkt: 31 aug 2011
    Het wordt idd niet heel helder en op een niet voor meerdere opvattingen uit te leggen manier uitgelegd. Idd vooral in een van haar laatste posts komt idd naar voren dat zij er van uitgaat dat toetsingsinkomen=bruto jaarinkomen.

Beetje typisch overigens, als ze dan echt bij de afdeling toeslagen zou werken...als ze het daar al niet goed weten..

Anyway, ik bedoelde dat ze dit juist had:
    "Als jij het verzamelinkomen van je aangifte overneemt dan hoef en moet je hier niks van aftrekken."

9. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Ik meen me te herinneren dat bij de uitleg wel staat vermeld dat toetsingsinkomen hetzelfde is als het verzamelinkomen uit je aangifte. Er wordt niet gevraagd naar je bruto jaarinkomen, maar naar je toetsingsinkomen. Dat is waarschijnlijk de reden waarom ze er niet bij vermelden dat je van je bruto jaarinkomen je aftrekposten af mag trekken.

10. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.134
    205
    63
    Ik snap dat er verwarring is, Maar het moment dat er om een toetsingsinkomen word gevraagd word er niet per definitie van uitgegaan dat mensen aftrekposten hebben.
    En wat hier boven al vermeld word, Van het verzamelinkomen van je aangifte IB moet je dus idd niks aftrekken omdat in je aangifte IB overal al rekening mee gehouden is. Op het moment dat je geen aangifte ib doet, dan kun je dus je inkomsten overnemen van je jaaropgave.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.244
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het dus verwarrend omdat ik de afgelopen jaren ons maandloon pak keer 12 plus vakantiegeld. Dit omdat we elk jaar iets anders verdienden door parttime gaan werken en ouderschapsverlof.

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Als je, bij welk programma van de belastingdienst dan ook, met het hulpprogramma een berekening maakt van je toetsingsinkomen, wordt er alleen gevraagd naar je bruto jaarsalaris en eventuele stijging (of daling) van het loon. In dat geval word je er dus niet op gewezen. Ik heb namelijk zelf ook zo vaak getwijfeld wat het nou was.

@ snoopy: de belastingdienst berekent zelf naderhand aan de hand van jullie belastingaangifte of jullie terug krijgen of moeten toeleggen op de KOT. Dus uiteindelijk komt het geld toch wel bij jullie terecht. ;)

13. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Nee, dat is dus niet zo. Bij het hulpprogramma staat bij hoe je je toetsingsinkomen kunt berekenen 2 opties:

1. je neemt het verzamelinkomen uit je aangifte over;
    2. doe je geen aangifte, dan moet je inderdaad je brutojaarloon nemen. Immers, als je geen aangifte doet heb je blijkbaar ook geen aftrekposten anders moet je aangifte doen.

Daar blijkt het dus wel uit! ;)

14. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ah, op die manier. ;) Ik lees het meer als: heb je je aangifte bij de hand? Neem dat dan over. Als alternatief kun je ook naar je brutojaarloon kijken. Naja, vind ik nog steeds dat ze het zouden moeten noemen, want uit dit topic blijkt tenslotte toch dat er onduidelijk over is. ;)

Ik dacht trouwens dat aangifte doen verplicht is? Ongeacht je aftrekposten? Maar zou goed kunnen dat ik er helemaal naast zit hoor.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.244
    7.286
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik neem dus niet het bedrag van mijn aangifte, omdat die dan niet klopt voor het jaar erna. Ik vind ook dat ze het erbij moeten vermelden.

Yukl, ik hoefde dit jaar geen aangifte te doen, kreeg een brief. Maar we zouden nog ruim 1000 euro van de belastingdienst krijgen, dus heb het maar wel laten doen :D

Deel Deze Pagina