Hoi mama's, Wij hebben een dochter van anderhalf. Sinds vorige week word ze 's nachts huilend wakker. Eerst denk je laat haar maar even huilen, maar op een gegeven moment huilt ze toch harder en dan halen we haar eruit en leggen haar tussen ons in en gaan dan wat tv kijken totdat ze weer moe is dat ze weer wil slapen. Als we haar laten huilen raakt ze zo overstuur dat ze moet hoesten en dan gaat overgeven en dat wil je ook niet. Ik heb dingen gelezen over het is een fase, moet vanzelf overgaan. Ook heb ik gelezen over groeipijnen. Meestal komt dat voor bij meisjes vanaf 2, maar die van ons is een half jaar jonger. Toch leek het vanacht alsof ze kramp had en ze wilde haar beentjes ook niet strekken. Ze heeft geen last van de darmen. Ontlasting is goed en toch bijna wel dagelijks en soms wel eens 2x per dag. Ze drinkt en eet goed. Schema: 7 uur 160 cc melk en een boterham 10 uur fruit en sap 12 uur 160 cc melk en een boterham 15 uur koekje en sap 17 uur avondeten en een toetje 19 uur avondpapje (maar dat zijn we sinds deze week aan het minderen, aangezien ze maandag bij het cb zeiden dat teveel melk niet goed is voor de niertjes. ze krijgen dan teveel eiwit binnen) Nu is het zo dat wij zelf ook moe ervan worden. Het is zelfs zo dat mijn man lichamelijke klachten gaat krijgen door veel te weinig slaap. Gisteravond begon ze om half 12 te huilen en hebben haar even uit bed gehaald (sliepen nog niet) en even een half uurtje tv gekeken en toen in haar eigen bedje gelegd en toen was het goed tot 1 uur toen was het weer huilen en nu heel erg en toch maar tussen ons in gelegd en even tv gekeken, maar ze was zo onrustig en wilde niet aangeraakt worden en beentjes niet willen strekken. Hebben haar toen maar een zetpil gegeven en om 2 uur toch maar op eigen bedje gelegd en toen was het 10 sec. huilen en toen was het stil en sliep ze tot 7 uur vanmorgen. Kan ze toch groeipijn hebben? Ze zeggen dat het 's nachts voorkomt en vooral na een drukke dag met veel beweging (gisteren kdv en veel beweging) of is het toch een fase wat vanzelf overgaat? Ja die groeipijn moet ook vanzelf overgaan. Het is gewoon zo rot omdat ze nog niet goed kan zeggen wat ze heeft of waar ze last van heeft en het is maar gokken, maar ondertussen zitten wij nu anderhalve week met een kindje wat 's nachts gewoon huilend wakker word en overstuur raakt als ze niet getroost word (en je wil ze zo graag troosten, maar ze zeggen altijd eerst aankijken) en wij slapen daardoor ook slecht en raken vermoeid en kribbig tegen elkaar. Het was vanacht zelfs zo dat mijn man zei ik ga bij jullie weg. Hij meent het niet, is gewoon onmacht omdat we niet weten wat we moeten doen zodat ons meisje er geen last meer van heeft en gewoon 's nachts lekker doorslaapt, is voor haar oh zo belangrijk. Als iemand van jullie tips of ideeën hebben dan hoor ik het graag.
Wij hebben zoiets pas met onze zoon gehad, die hoefden we voor half 10 gewoon niet op bed te leggen. Sinds een week gaat het weer goed, 8 uur naar bed en na 15 min slapen. Bij hem had ik niet het idee dat er iets was, als we hem eerder op bed deden dan huilde hij tot hoesten aan toe, haalde ik of mijn vriend hem naar beneden, ging hij braaf zitten spelen. En zomaar ineens is 8 uur naar bed prima.
Ons meisje gaat rond 19 naar bed, maar gisteravond was het 20 uur toen ze op bed lag en dan word ze ook wakker 's nachts. Hebben trouwens vorige week wel 's ochtends gehad dat ze was doorgelekt aan de zijkanten van de luier en alles was dan nat. Je gaat dan denken dat ze daar 's nachts van wakker worden. Nou heb ik van de week pampers baby dry gekocht en had eerst 4+ ,maar pampers vallen een beetje kleiner uit dan huggies en heb twee verpakkingen geruild in 5 en wil die dan 's nachts gebruiken. Ze is nu 11,8 kilo, dus ze zou dan nummer 5 aan kunnen. Trouwens dat doorlekken had ze met huggies ook, terwijl de 4+ overdag goed gaat. Ik las nou ook iets van teveel laten drinken overdag....maar nu ze gisteren echt kramp had wat we zagen, zit ik toch te denken aan een groeipijn?
Finn heeft dit ook een hele tijd gehad..sinds een maandje slaapt hij weer goed. Finn viel savonds altijd gewoon in slaap, en werd dan vaak tussen 23 en 01 wakker. Dan erg verdrietig en ontroostbaar. Wij halen Finn uit bed als hij wakker is, en erg overstuur en leggen hem bij ons in bed. Dan doen we gewoon het licht weer uit en dan valt hij, na soms nog even huilen, lekker in slaap. Ik weiger om op dat moment (midden in de nacht) tv te kijken of naar beneden te gaan..dit weet hij inmiddels ook denk ik. Als één van ons dan nog wakker is als Finn weer in slaap valt leggen we hem over in zn eigen bedje, anders slaapt hij de hele nacht in ons bed, tussen ons in... Die vermoeidheid herken ik heel goed. Wij hebben er ook echt een tijdje helemaal doorheen gezeten...we zaten echt op het punt van nu moet het een keer goed gaan anders redden we het niet... Ik denk trouwens dat een kindje op zon moment gewoon de veiligheid van pap en mam om zich heen mist
onze zoon heeft dit rond de 1,5 jaar ook gehad, dit duurde ongeveer 3 weken, even knuffelen en hem influisteren dat alles oké is, dat papa en mama in de kamer naast hem liggen en binnen een sec. bij hem zijn als er wat is en meneer ging weer lekker slapen.
Onze zoon van 1,5 heeft de laatste tijd hetzelfde. Wordt huilend wakker. Maar hier is het vaak al met een knuffel van papa of mama of een speen opgelost. Net of hij even moet weten dat we er nog zijn ofzo. Maar misschien dat ze toch haar avondfles mist? Wij hebben eerst de middagfles er af gedaan (alhoewel hij die nog wel eens krijgt voor z'n middagslaapje) en we zijn nu heel voorzichtig z'n avondfles aan het afbouwen (zit nu op 180cc ipv 210). Maar hij krijgt 'em nog steeds. Voor hem een fijn gevoel voor het slapengaan.
Maar waarom zet je eigenlijk die TV aan? (ik zat echt heel raar te kijken toen ik dat las) Dan maak je haar gewoon klaar wakker en raakt ze overprikkeld, en natuurlijk gaat ze dan niet snel weer slapen! Je kunt haar toch ook gewoon bij jullie leggen en verder gaan slapen. Maar als ze echt pijn heeft (en ik denk dan niet aan groeipijn, maar wellicht heeft ze ergens last van?) kun je haar inderdaad een zetpil geven. Heeft ze geen honger? Hier hebben ze de laatste tijd ook weer honger 's nachts, krijgen wat melk te drinken en dan gaan ze eigenlijk meteen verder slapen.
De tv zetten we dan aan, ja weet het eigenlijk ook niet. Laten haar even tv kijken lekker tussen ons in en dan word ze snel weer moe. We geven nog wel de avondfles, maar minder dan ze eerst kreeg, maar toen ze vorige week nog wel hetzelfde hoeveelheid kreeg werd ze ook wakker, dus daat ligt het niet aan en nee ze heeft gelukkig geen pijn...al hadden we gisternacht daar wel een idee van. Nou moet ik zeggen nu is het afgelopen nacht goed gegaan. Ze lag er om half 8 in en niks gehoord. Ze was alleen vroeg wakker, half 6, maar dat zijn we wel gewend van haar. Bedankt voor jullie reactie's en zal ze zeker in me opnemen en gebruiken als ze nodig zijn.