Hallo allemaal, Ons ventje (1.5 jaar) was altijd een perfecte slaper. Op dit moment wil hij sinds een paar dagen niet meer slapen. Overdag gaat het nog prima, leg je hem neer en slaapt hij 3 uur. Voorheen ging het s avonds ook altijd goed. Lag hij vaak nog 30 minuten te kletsen maar viel vanzelf in slaap. Sinds een paar dagen is het paniek op het moment dat we hem na het avond ritueel neerleggen. Hij gaat staan en begint met krijsen. We laten hem een kwartiertje gaan, dan gaan we naar hem toe, leggen hem weer neer, en dan begint hij weer. Dit herhalen we meerdere malen. Gister was hij niet stil te krijgen. Hebben we hem uiteindelijk maar even mee naar ons bed genomen. Dan is hij heel vrolijk en actief. Na 1.5 uur viel hij in slaap (was inmiddels 23:30) en sliep hij tot 8:15. Zijn er mensen die tips hebben voor ons?
hier normaal zo rond 20.15 slapen, maar meneertje fiets momenteel op zn fietsje achter me langs....zal vast wel weer een keer normale tijd worden.
Ik denk volhouden. Wat je aangeeft bij jullie in bed is ie blij en vrolijk. Dus er is geen pijn oid. Denk dat her besef van verlaten ook opkomt. Ik denk dat als je hem bij je in bed gaat nemen hij dit helemaal prima gaat vinden met alle geschreeuw en gehuil van dien. Maar kan me wel voorstellen want je wil zelf ook slapen. Bij mijn oudste heb ik dit uren lang volgehouden. Maar je kind is veilig, even troosten, mama komt terug of deur op een kiertje en even rommelen boven, zingen terwijl je bezig bent dat hij je hoort. Sterkte ermee en bedenk.... Het is een fase
Wij hebben nu al een paar dagen hetzelfde: blinde paniek en krijsen bij het in bed leggen 's avonds terwijl er overdag niets aan de hand is. Wij blijven met haar op de kamer, tegen ons aan, niets zeggen en bij gekalmeerd zijn leggen we haar weer terug. Meestal is het dan eerst nog een aantal keer heel paniekerig en hard krijsen van nee, waarbij ze de ene keer te slaperig is en de andere keer nog even terug op de arm gaat. Hebben zelf het gevoel dat ze echt even behoefte heeft aan die geborgenheid en bieden haar die op die manier ook. Duurt gelukkig maar een kwartiertje-halfuurtje ongeveer hier.
Ik denk dat het een fase is. Heel vervelend, maar gaat wel weer over... ik merk het bij mijn zoontje ook: vaak is hij tijdens sprongetjes onrustiger met naar bed gaan (en de mate van onrust verschilt dan ook). Heeft hij weer een "makkelijke" periode, dan gaat hij zonder problemen en met plezier naar bed
Bedankt voor de reacties/tips. Het is inderdaad maar een fase gelukkig. En tot nu toe klaag ik ook niet hoor 😃. Ik bedoel, van 23:30 tot 8:15 slapen, een hoop mensen tekenen ervoor (wij zijn gewoon verwent van normaal 19:45 tot 8:00). Terwijl ik dit topic opende was moeders naar de kleine toe. Ze is naast zijn bed gaan zitten, haar hand op zijn handje, en hij sliep met 20 minuten 😃!! Hoe lang is nog de vraag, maar dat zien we dan wel weer. Groeten
Is het niet gewoon tijd zijn bedtijd wat later te schuiven? Wij hebben dat rond die tijd ook even gehad, maar het was meteen weer voorbij toen we haar bedtijd een half uurtje opschoven. Mevrouw was gewoon nog niet moe genoeg.
Ik laat hem zelf kiezen wanneer hij wil gaan slapen. Ik leg zijn knuffel in de woonkamer en als hij ermee gaat fletsen wil hij gaan slapen. Gaat soms in de gang bij het traphek zitten met zijn knuffel. Meestal is dit rond 19.30uur. Ten laatste 20.30 maar dit zijn uitzonderingen. Ik zorg er wel voor dat ik niks meer hoef te doen als hij wil gaan slapen. Pyjama doe ik vaak al rond 18/18.30uur aan, dan ook nog een boterham. Luier en melk rond 19/19.15uur. Dus als hij moe is hoef ik alleen maar de slaapzak aan te doen. Hij heeft s'avonds ook altijd een moment nodig dat hij echt alleen in alle rust wil spelen, dit is meestal net na zijn melk, soms ook vroeger dan geef ik hem zijn beker melk gewoon waar hij aan het spelen is (neemt hij dan zelf) Maar het zelf laten bepalen van wanneer te slapen werkt hier goed. Hij is er wel gemakkelijk in. In bed liggen ook een paar knuffels en daar speelt hij ook vaak nog even mee en een nachtlampje hebben we ook. We hebben wel soms fases dat hij tussen 22 en 24u soms 1x wakker word maar dit is tijdens de sprongetjes Tijdens sprongetjes best je kindje proberen te volgen, ze hebben heel veel te verwerken. Hun hersens en lijfje willen en kunnen ineens meer wat veel kan zijn die die kleintjes wel altijd het oude ritueel proberen te volgen zodat het geen gewoonte word maar als ze niet kunnen slapen even aanpassen aan je kindje, geven wat je kindje nodig heeft en de dag erna weer het oude ritueel volgen, wil je kindje dat niet, niet erg. Maar stel je kindje wil altijd om 19.45 slapen en vandaag pas om 21u. Morgen niet proberen wakker te houden tot 21u maar gewoon weer de 19.45u proberen