ik geef nu 7 weken borstvoeding, maar wil langzaam gaan afbouwen. Nu heb ik vandaag geprobeerd om kunstvoeding te geven. Maar deze weigert hij te drinken. zijn er trucjes voor? Mag ik proberen het te mengen met afgekolft melk? en innwelke verhoudingen is dan handig? wat als hij dat ook wiegert, kan ik dan nog andere dingen proberen? zijn er moeders die hier ervaring mee hebben? Ps fles kan hij wel drinken. Hij drinkt af en toe al afgekolfte melk uit de fles.
Probeer eerst eens of je partner de fles kan geven. Sommige bv kindjes zijn erg 'koppig' en die ruiken mama en willen dan alleen de tiet! Als het wel lukt bij iemand anders dan weet je in ieder geval dat het niet aan de kv ligt.
Wat een geluk dat hij de techniek van uit de fles drinken in elk geval wel kan! Dan ging het hem echt om de smaak. Hij weet natuurlijk wat het beste voor hem is en hij wil gewoon the real thing! Je kunt je eigen melk inderdaad mengen met kunstvoeding om je kind aan de smaak te laten mengen. Je begint met echt een kleine hoeveelheid (30cc/1 schepje, eventueel nog iets weggooien) en dat geef je een paar dagen. Pikt je kind het dan bouw je langzaam op. In het begin zou ik niet meer dan 1 op 5 a 6 mengen. Aangezien hij nu een fles geweigerd heeft is het het beste om nu eerst even een weekje elke dag een klein flesje met moedermelk aan te bieden, zodat hij je op dat punt weer vertrouwt. Elke dag aanbieden is erg belangrijk omdat borstkinderen de flestechniek weer snel kunnen vergeten (het is geen onwil dus eigenlijk is weigeren geen goede term, het is echt niet KUNNEN). Door een week elke dag een flesje met de vertrouwde smaak van jouw melk aan te bieden bouw je bij je kind weer vertrouwen op na de schrik van de kv-fles. Loopt het goed, dan kun je hem beginnen te neppen met een mengsel.
Goed om te lezen dat hij wel uit de fles drinkt! Dus ja, langzaam een beetje mengen en steeds iets meer de verhouding veranderen..! En ja, de tip van papa laten doen is misschien wel goed!
Ik deed het zelf ongeveer half om half, maar deed dit vooral omdat ik niet wilde dat haar darmen er eventueel last van zouden krijgen en ze was wat ouder (4 maanden). Wat ook goed hielp was een doekje over haar hoofdje leggen, dat rook naar mij oja.... en ik moest de fles niet vasthebben.... dan wilde ze wat anders wordt een kwestie van uitproberen; welke samenstelling drinkt de kleine wel en dat dan langzaam aan aanpassen. Neem er de tijd voor, is het beste voor jou lijf en dat van je kindje