Kindje 1 jaar: geven jullie dit?

Discussion in 'Voeding' started by Kletskous, May 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Brightness2013

Brightness2013 Niet meer actief

Oke dankjewel, wij eten zelf vrij gekruid. Niet altijd maar sommige gerechten wel Marokkaanse gerechten bijvoorbeeld of Turkse kan de pittigheid wel weglaten tegen die tijd.

2. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Groene kruiden al heel snel.
    Hier ook een Rapley-fan en alle bestanddelen van een maaltijd kreeg hij lange tijd gewoon los.
    Hij at met 1,5 jaar graag chili en nasi en macaroni.
    Ik lette dan wel op het zout.

3. Kletskous

Kletskous Actief lid

Sep 7, 2012
    226
    8
    18
    Friesland
    Nu ik toch bezig ben (en super, al die reacties!), hoe zit het met tonijn uit blik? Is dat goed/slecht? Lijkt me voor haar ook erg lekker door de pasta, maar het moet wel goed zijn ook.

4. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon niet te vaak doen. En verse tonijn is veel lekkerder (je hebt niet veel nodig voor een goede smaak!).

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#25 Cygnet2, May 24, 2014
    Last edited by a moderator: May 24, 2014
    n paar etensvraagjes...

Mijn dochter is sinds kort 1 jaar. Ze eet alles wat je haar voorschoteld, dus tot zover geen problemen. Tot dusver ben ik voorzichtig geweest met zout/suiker etc, maar ik vraag me af of jullie deze dingen aan je kindje geven en waarom wel/niet:

* Jus over de aardappelen (waarom wel/niet?)
    * Ander drinken dan water/thee/melk (zo ja: wat? Zo nee: Waarom niet?)
    * Dingen uit potjes/pakjes? (pastasaus, Hakk potjes, lasagne van een Knorr pak etc)
    * Taart bij visite/ijsjes in de zomer
    * Wat voor broodbeleg?
    * Wat voor tussendoortjes?
    * Wat voor vlees eet jouw kindje en dagelijks?
    * En wat voor vis en waar haal je jouw vis?

- geen jus (niet nodig en wij eten het zelf ook niet)
    - diksap en sterk aangelengde appelsap
    - wij eten zeer weinig halffabrikaten, die enkele keer eten ze (vaak) mee
    - taart en ijs, hooguit een hapje mee eten
    - broodbeleg: eigenlijk alles. Veel varieren
    - tussendoortjes: fruit, rijstwafel, soepstengel, rauwkost, rozijntjes, koekje
    - vlees: alles ex orgaanvlees 3-4 x per week
    - vis: alles. Veelal visboer, soms supermarkt
    - kruiden: geleidelijk vanaf 6 mnd
    - toe: volle Franse kwark of yoghurt (soms met fruit wat 'over' is)

6. bloem18

bloem18 Fanatiek lid

Jun 13, 2011
    1,463
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn dochter is net 2.

Jus over de aardappelen (waarom wel/niet?)

Jus is heel belangrijk. Ze hebben die vetten nodig. Net als boter op hun brood. Wij hebben nooit jus dus doe er altijd een beetje gesmolten boter op/door.

Ze heeft vooral thee en melk gekregen. Veel later pas 1x per dag sap met minder suikers. Dacht probeer eerst dit ipv sap met veel suikers. Limo nog steeds niet ze heeft liever thee. Prima vind extra calorieën in drinken niet zo nodig.

* Dingen uit potjes/pakjes? (pastasaus, Hakk potjes, lasagne van een Knorr pak etc)

Nee nog nooit gegeven vanwege het zout. Kook voor haar altijd een apart pannetje zonder zout en anders een potje.

Taart bij visite/ijsjes in de zomer

Taart lust ze niet en ijsjes nog nooit gehad. Ze mag nu wel voor het eerst op een verjaardag wat chips ipv kinder zoutloze. Want zout mag natuurlijk best een keer.

* Wat voor broodbeleg?

Boter
    Smeerworst, metworst smeerkaas, kaas, andere vleessoorten, pindakaas, vlokken hagelslag, jam, appelstroop, pasta.

Ze heeft altijd alleen rijstewafel gekregen en soms rozijntjes. Weet niet of het hierdoor komt maar iets anders lust ze bijna niet. Geen snoepjes of koekjes. Wel groente en fruit :)

Meestal een stukje kipschnitzel (iets anders wil ze niet). Elke dag tenzij ze een potje krijgt. Nu heeft ze een periode dat ze bijna helemaal geen vlees wil. Geef soms ook ei.

Geen vis, vissticks geprobeerd maar die wil ze niet. Panga ook niet. verder zijn wij geen viseters. kies vaak een potje waar dan vis doorheen zit.

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Vanaf 1 jaar mocht ze alles proeven
    jus; nee beetje boter of olie.
    broodbeleg: smeerkaas of leverpastei of gewoon boter vindt ze ook lekker zoet eten wij zelf ook niet.
    Drinken: water melk en roosvice
    tussendoor:rijst wafel of rozijntjes of krentenbol zo'n kleintje
    taart: heeft wel eens hapje van fruitvlaai gehad (Limburg he hahah)
    Pakjes: ja met chili concarne eet ze mee. Verder kook ik noet met pakjes
    :vlees en vis: allebei! Gebakken vis van de markt. Stukje zalm of tonijn gegrild, witvis, garnalen. Vlees: gehakt kipfilet kotelet sparen ribstof. Groente alleen als het geprakt is ;) en graag olijven! Zwarte vooral
    Vis en vlees haal ik op de markt of super markt.

8. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ruim 2 jaar;

Geen jus, eten we zelf ook nooit namelijk.

Ze drinkt water, ik bied melk af en toe aan maar dat wil ze niet, verder op verjaardagen wel eens een half bekertje sap of roosvicee ofzo. Oh en ook wel regelmatig zelfgemaakte fruit-smoothies.

Nee, ik vind dat voor mezelf al veel te veel zout, laat staan voor m'n dochter.

Sinds kort krijgt ze zelf een stukje taart of cake, tot 1,5 eigenlijk nooit gegeven, daarna af en toe eens een hapje van mij. Ijsje krijgt ze ook sinds kort voor het eerst.

* Wat voor broodbeleg?
    Vooral kaas hier, ook omdat ze dus geen melk drinkt. Verder gewone jam, pindakaas, cashewpasta, appelstroop...

Sinds ze 2 is af en toe een biscuitje of liga, daarvoor was het een rijstewafel ofzo.

Soms vlees op brood (ham, gebraden gehakt), verder bij het avondeten gewoon wat wij hebben; soms vlees, soms een alternatief.

Hier vaak gewoon vis uit de diepvries van de supermarkt, gewoon een filet ofzo. Ook best regelmatig gamba's trouwens. Maar dus niet specifiek van visboer ofzo.

9. Oedy

Oedy Actief lid

Aug 22, 2013
    326
    17
    18
    NULL
    NULL
    * Jus over de aardappelen (waarom wel/niet?) Niet, ze eet aardappelen zo weg, soms klein beetje olijfolie..
    * Ander drinken dan water/thee/melk (zo ja: wat? Zo nee: Waarom niet?) Diksap, verse jus en verse appelsap.. 1 beker per dag verder water, thee..
    * Dingen uit potjes/pakjes? (pastasaus, Hakk potjes, lasagne van een Knorr pak etc) Misschien 2 keer per maand als wij het ook eten..
    * Taart bij visite/ijsjes in de zomer Hapje van ons. Waterijsje mag ze gewoon hebben. Maak deze ook zelf van diksap..
    * Wat voor broodbeleg? Meestal gewoon alleen boter. Soms kaas of vleeswaren. Ze krijgt er wel altijd iets bij: Olijven, avocado, ansjovisjes, gerookte kip, groentesoep, komkommer ect...
    * Wat voor tussendoortjes? Cracker, soepstengel volkoren, Goodies rijstewafeltjes, gewone rijstewafels..
    * Wat voor vlees eet jouw kindje en dagelijks? Veel kip en bio-gehakt. Maar ook ander vlees als wij dit eten. 4x per week ongeveer..
    * En wat voor vis en waar haal je jouw vis? Alle vis, is ze echt dol op! We halen de vis bij de visboer.. Ook vaak als tussendoortje..

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ja, waarom niet, hij vindt het lekker.
    Neen, niet echt. Soms eens een slokje aquarius, als ik het aan het drinken wil en hij wil proeven.
    Neen. Niet nodig.
    Taart heeft hij al 1 of 2 x geproefd bij een verjaardag. Maar hij is geen zoetekauw.
    * Wat voor broodbeleg?
    Geen. Hier wordt geen brood gegeven in Spanje zoals in NDL.
    Yoghurt / Petit Gervais
    Dagelijks vlees én vis: 's middags vlees en 's avonds vis (hier wordt broodmaaltijd 's middags niet gedaan, wordt 2x warm gegeten op een dag). Soorten vlees: rund / varken (geen vet vlees of worst natuurlijk)
    Diepgevroren vis / supermarkt.

Share This Page