Mijn kindje drinkt 3 a 4 voedingen overdag en 1 voeding s nachts. Ze is heel tevreden. Ik vind dus niet dat je kunt stellen dat wanneer een kindje van 10 maanden 3 keer BV drinkt, te weinig zou krijgen. Mijn dochter drinkt veel per keer bv (ze is lang effectief aan t drinken). Is idd per kindje verschillend denk ik...
Red, je wist het nog Ze wordt (werd) standaard 1 of 2 keer wakker en dan legde ik haar aan. Op een keer wilde ze niet drinken, ik was stomverbaasd! En schrok me naar, hoe nu weer verder slapen?? (troosten lukte immers meestal niet.) Ik heb haar rechtop genomen en wat gezongen, ze had dolle pret. Ik dacht help, die is goed wakker.. snel teug gelegd in bed, op goed geluk.. Ze ging zo slapen! Vanaf toen niet meer gevoed, wel uit bed genomen tegen me aan. Ze huilt nog even en legt dan haar hoofd tegen me aan. Na een poosje leg ik haar terug en gaat ze weer slapen (Even afkloppen..) Dacht al een week of twee nu..
Hier ook zo'n 3 bv momenten per dag. Stijn mag echt drinken wanneer hij wil, maar vraagt niet. Door het o zo mooie natuurlijke systeem, ga ik er dus vanuit dat hij genoeg heeft. Een ander kan vinden dat hij niet genoeg heeft..maar hij vindt blijkbaar van wel. Kan het er moeilijk in kijken he... Ik geef voor mijn eigen gevoel soms al wat vocht bij, maar eigenlijk zou dat helemaal niet hoeven (als ik de hele dag met hem samen ben...). Vind sommige uitspraken hier een beetje discutabel op dit punt.
Hoi Geekess, Ik heb ook een beetje mijn bedenkingen over wat jij beweert. Niet dat ik me aangevallen voel hoor, maar ik ben geinteresseerd in waar jij je getallen vandaan hebt gehaald. Het mooie aan borstvoeding op verzoek is dat je niet kan spreken over een maximum en ook niet over een minimum, want immers een kind dat goed groeit, zich mentaal goed ontwikkelt en happy is, krijgt voldoende te drinken. Je kan dat ook checken aan het aantal plasluiers bijvoorbeeld. Ik kolf niet en heb geen maatstreepjes op mijn borsten staan en vertrouw er dus op dat mijn zoontje genoeg krijgt. Ik heb 1 boek over bijvoeding en borstvoeding en dat is van kinderdietist Stefan Kleintjes. Hij schrijft: "Ook in het tweede levensjaar (geen 10 maar 12 maanden dus, maar dat ligt dicht bij elkaar) kan moedermelk nog een belangrijk deel van de dagelijkse voeding leveren. Met 2 tot 3 voedingen over de dag en/of s nachts drinkt je kind al snel een halve liter. Die halve liter is goed voor 30% van de energie..." Je zou dus kunnen stellen dat die andere 70% dan uit bijvoeding dan wel meerdere borstvoedingen moet bestaan. Een gemiddeld kind eet met 10 maanden al 3 maaltijdjes en misschien 2 tussendoortjes. Mijn zoon had op die leeftijd 3 eetmomenten te weten fruit, brood en groente, die we proeverijtjes noemden en hij dronk nog net zoveel als voor de bijvoeding (eerst ging er een voeding af, later kwam die er weer bij). Bij 1 jaar ging er een voeding vanaf omdat hij meer ging eten. Het ene is een logisch en natuurlijk gevolg van het ander. Ik heb het echt over complete voedingen en niet over steeds slokjes tussendoor. Moedermelk houdt het tussen eten en drinken. Het is meer dan waterig vocht en minder dan vast voedsel. Ik ken kinderen die vanaf 6 maanden nog maar 3x borstvoeding wilden en het daar prima op deden. En die kinderen wilden na 1 jaar alleen nog 's ochtends en/of 's avonds de borst; ook prima. Die meer dan 6x borst bij 10 maanden waar jij het over hebt, daar komen de meesten niet aan hoor (en dan heb ik het dus niet over steeds een slokje, maar over complete voedingen). Kleintjes stelt dus: 3 voedingen levert 30% van de energie. Die andere 70% komt dus uit andere voeding; bijvoeding en/of borstvoeding. Een kind dat goed eet zal minder borst nemen, een kind dat nog slechts enkele hapjes eet meer.
Danique drinkt hier overdag maar kleine beetjes, ik denk 80cc per keer. Zij kan het dus ook niet redden met 2 voedingen per dag. Ze drinkt er 6-7 ('s avonds en 's nachts wel meer) en heeft dat dus ook nodig om minimaal 500cc te halen. Overigens ga ik wel even proberen om haar echt pas aan te leggen wanneer ze erom vraagt, misschien dat ze dan wat meer in 1x drinkt. @Kiddie, wat super zeg!! Hier nu 1 nachtvoeding dus dat is al lekker. Eerst maar eens kijken of ze hier overdag wat meer wil drinken. Maar fijn dat ze het vanzelf deed!