Doe ik mijn baby nu echt te kort?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door babyke, 15 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babyke

babyke Bekend lid

30 aug 2009
    901
    0
    0
    thuis blijf mama
    Brabant
    Hallo,

Mijn kleine meid is nu 4 maanden en 2 weken en krijgt volledig borstvoeding op verzoek.
    Nu krijg ik van veel mensen om mij heen (vooral van de schoonfamillie) te horen dat ik allang met bijvoeding zou moeten starten.
    Zelf denk ik dat het voor mijn dochter beter is als ik daarmee wacht totdat ze 6 maanden is.Ik wil haar ook zo lang mogelijk volledig de borst blijven geven.Zeker ook omdat er in de famillie veel mensen met exceem zijn waaronder ik.

Volgens de meningen zou dit niet goed zijn om zolang te wachten en mijn kind tekort doen.Zelf geven ze hun baby's vanaf 3 maanden al bijvoeding.

Ik krijg vaak te horen dat ik alles te veel volgend ''de boekjes'' doe.
    En maar beter ook een flesje erbij kan gaan geven.

Het voelt nu echt alsof ik iedere keer in de verdediging moet waarom ik alleen borstvoeding geef.
    Heel vervelend allemaal omdat de borstvoeding ook nog eens niet zo soepel verloopt en het echt vanaf dag 1 doorzetten is.Ze denken dat het uit luiheid is dat ik het geef,maar ik heb echt alles voor mijn dochter over en daarom geef ik haar de borst.

Zo sorry voor het lange verhaal maar moest het even kwijt.

2. gien

gien Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.876
    2
    38
    huismoedertje ;)
    ergens!
    tsssss sommige mensen!

meid daar moet je je niks van aantrekken hoor! het beste is juist om je kindje pas vanaf ong 6 maanden bijvoeding aan te bieden... mijn schoonfamilie is ook een beetje zo hoor zovan nou die van die (schoonzus bijv) at met 3 maanden al mee... ja hoor denk ik dan en het gaat het ene oor in en t andere oor uit!

gewoon niet naar luisteren want zo te lezen doe je het hartstikke goed :D

3. Poppe

Poppe Bekend lid

3 dec 2009
    504
    0
    0
    Rotterdam
    Allemachtig, wat een rare meningen om jou heen. Ik kan me voorstellen dat je wat positieve reacties nodig hebt, als je daar elke dag tegenop moet praten.

Je doet het hartstikke goed! Het advies van de wereldgezondheidsorganisatie is de eerste 6 maanden uitsluitend borstvoeding, en er daarna ook gewoon mee doorgaan, naast de bijvoeding. Met aanleg voor eczeem in de familie helemaal!

Uit luiheid? Jij geeft volledig bv dus je bent er altijd voor je dochter, staat volledig klaar voor haar voedingen, je kunt niet zonder planning even een flesje door iemand anders laten doen. Als je weg wilt, eerst kolven, hele handel steriliseren etc. Dat is dus niet lui, maar volledige toewijding.

Je bent echt goed bezig! Laat de mensen maar praten, jij weet wel beter! Succes!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, lekker is dat, die reacties van mensen om je heen!
    Nee, je doet het dus hardstikke goed.

Ik weet niet wat jij antwoordt als je ernaar gevraagd wordt, maar je klinkt een beetje alsof je je gaat verdedigen. Hoe logisch ook, dat werkt vaak wel averechts: juist doordat je je gaat verdedigen, denken mensen dat ze gelijk hebben en je wel over kunnen halen te doen zoals zij denken dat het goed is, (je komt daarmee namelijk onzeker over/niet zeker van je zaak, want je hebt immers argumenten van buitenaf nodig om je keuzes te rechtvaardigen).
    Daarmee ophouden dus :) Jij maakt keuzes voor je kind waar jij achter staat en zolang je daarmee het goede doet voor je kind, is er geen hond die daar wat mee te maken heeft :D Lekker laten l*llen, ene oor in, andere uit :D

5. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    je doet het echt super hoor! geweldig dat je ondanks dat het niet allemaal soepel gaat nog steeds je kindje de beste voeding geeft die er is!
    en bijvoeding, tis echt beter te wachten tot de 6 maanden, helemaal als er zoals bij jou allergieen in de familie voorkomen! wij zijn nu ook pas sinds 4 weken aan ander eten, dus laat ze lekker kletsen en volg je eigen gevoel! dat is altijd het beste!

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.161
    35.826
    113
    Belachelijk, je doet juist het beste voor je kindje! Wat zij doen is juist niet goed.

7. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Wat erg dat mensen om je heen dit zeggen, pffff.

Je doet het juist geweldig! Ga zo door hoor!

8. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Je doet het juist super hoor.

Ik herken je verhaal helemaal qua schoonfamilie. Ook hier het verhaal. overigens valt het me op dat mensen het wel vaker beter weten, zelfs wildvreemden op verjaardag. (zo kreeg ik gister nog 3 keer de vraag waarom mijn kind geen speen heeft. Wij vinden dit niet nodig, hij heeft geen extreme zuigbehoefte oid en ik ga geen speen geven omdat "iedereen" het doet)

Hier krijgt neefje van 3 maanden ook bijvoeding. Prima, maar bij mijn kind doe ik dat niet. Ik geef ook geen commentaar op hun manier van opvoeden dus dan wil ik dat ook niet terug.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Pfff, ik krijg nu ook al gezeik omdat ik borstvoeding op verzoek geef. Volgens schoonma is het beter om kinderen eens flink te laten huilen om hun eten. Het waarom is me niet duidelijk ;) Ik ga er ook niet naar vragen. Mijn man en ik zijn het erover eens dat we bv op verzoek het beste vinden voor ons kind. En dat is het: ONS kind. Wij hebben ons genoeg verdiept in borstvoeding (en andere dingen op het gebied van babyverzorging) om zelf te bepalen wat wij het beste vinden. En ik trek me dus niks aan van mensen die vanalles gaan roepen dat we anders moeten doen, terwijl ze er gewoon echt geen verstand van hebben.

(Nou ja, dat ik me er niks van aantrek is ook niet helemaal waar. Want het raakt me wel dat m.n. sm dat soort dingen zegt. Blijkbaar heeft zij geen vertrouwen in ons als ouders en dat vind ik pijnlijk. Maar wij gaan zeker ons 'beleid' niet voor haar aanpassen!)

En wat betreft 'volgens het boekje' doen. De mensen die 'het boekje' bedacht hebben zijn kinderartsen, lactatiedeskundigen en andere mensen die VERSTAND hebben van borstvoeding en bijvoeding. En dat geldt waarschijnlijk niet voor jou schoonfamilie. Of hebben zij er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?

Nee hoor meid, niet verdedigen en probeer er niet naar te luisteren. Je doet het echt goed. Wat vind je vriend / man er van? Staan jullie wel helemaal op één lijn wat voeding betreft? Want dat geeft mij wel ruggesteun hoor, als sm weer zo'n opmerking maakt (hoewel ze dat niet doet waar haar zoon bij is).

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik doe ook alles 'volgens het boekje' en krijg daar soms ook commentaar op.
    Maar joh, dat 'boekje' is er toch niet voor niets???? Dat is er omdat blijkt dat dat het beste is voor je baby.
    Ik vind het zelf altijd heel raar dat er mensen zijn die dat boekje ook lezen, maar het toch anders doen! Dan vraag ik me altijd af waarom?

Lekker doen wat je zelf wil want je doet het super.

Dat voeden op verzoek heb ik ook commentaar over gekregen van mijn moeder. Heb het goed opgepakt en het zelfs geprobeert op haar manier, maar voor ons werkte het niet.
    Bij ons gebeurt alles op verzoek en dat VIND ik het beste. Dus dat ga ik niet veranderen omdat iemand anders in mijn familie anders vindt. :)

Er gebeurt genoeg met baby's in mijn familie waar ik het absoluut niet mee eens ben, en dan kan ik heerlijk gal spuwen tegen mijn man daarover, maar er iets van zeggen dat haal ik niet in mijn hoofd. Ieder zijn manier.

11. fafje

fafje Niet meer actief

ik herken het hoor!

hier riepen ze al VOORDAT ik bevallen was dat ik maar niet naar het cb moest luisteren en lekker al hapjes kon geven met 3 mnd...
    Nou mijn kindje heeft reflux, ik ben geboren met eczeem en allerlei allergieen...en ik ga geowon volledige bv geven tot 6 mnd...heel mss tot 5...dat zie ik wel...

In elk geval ben ik er heel zeker over... zeker over de keuzes die ik maak wat betreft mn kindje, en eigenlijk ben jij dat ook...maar mensen maken je onzeker! niet doen! maar ook niet verdedigen...ik zeg gewoon steeds "tja ach ieder doet het op zijn manier heh, dit is voor mijn kind het best"

ik hou alle richtlijnen van "de boekjes" aan...en kijk tegelijkertijd naar mn kindje en pas wanneer het nodig is dingen aan...of verzin er zelf iets op...volg je moederinstinct!

maar je doet je kindje echt niet te kort hoor!

12. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ik, weet niet beter of je begint met 5 of 6 maanden! 3 maanden???? pfff onzin! lekker je eigen plan trekken hoor! en dan nog met bijvoeding blijft borstvoeding de voornamelijke bron van voedingsstoffen!

13. Twijfel

Twijfel Fanatiek lid

4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Jij doet je baby juist niet tekort! Je geeft het beste wat er is. Het advies is om 6 mnd bv te geven en daarna pas beginnen met bijvoeding. Bij mijn oudste is bv helaas niet gelukt, bij de andere 2 heb ik het wel zo gedaan en die kregen daarna nog bv erbij tot ong 1 jaar. Luister naar je intuitie en je gevoel. Als jij en je kleintje zich er goed bij voelen is het dus ook goed!

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je zou je kind pas echt te kort doen als je naar deze domme mensen zou luisteren. Het advies voor alle babies over de hele wereld is: 6 maanden alleen maar borst en dan tot minimaal 2 jaar borst als onderdeel van het hele voedingspatroon.

Met 3 maanden bijvoeden, dat is pas je kind tekort doen. Niet voor niets wordt er al sinds de vorige eeuw geadviseerd om absoluut niet voor 4 maanden bij te voeden, het heeft te veel risico's voor kinderen. De darmen zijn niet rijp genoeg, kind heeft meer kans op allergie en op latere leeftijd een veel grotere kans op obesitas als het voor 4 maanden bijvoeding krijgt.

15. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Sluit me helemaal aan hoor!

Misschien kun je poeslief antwoorden dat "de inzichten tegenwoordig nou eenmaal zo zijn dat dit het beste is, en dat je het graag voor haar doet ook al kost het jou wat meer energie."

Oftewel hun ideeen zijn verouderd en minder goed en gemakzuchtig ;) Misschien pakken ze het op. Ik probeer vrij stellig zoiets te zeggen als "men" commentaar heeft en dat werkt vrij goed... Niet als iemand aardig is en iets vraagt of probeert mee te denken ofzo, dan leg ik gewoon uit wat ik ervan weet.

16. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    OOOh jammer is dat he.... pfffff en je kan je al zo onzeker voelen als jonge moeder... Als je daarnaast ook nog eens extra je best moet doen omdat het helemaal niet makkelijk is om borstvoeding te geven (zeker niet in het begin) zit je natuurlijk helemaal niet te wachten op commentaar.

Je doet het SUPERGOED!

Goh ik vind het toch zo jammer dat iedereen doet alsof borstvoeding alom geaccepteerd is maar het is helemaal niet zo..... Ik snap dat echt niet het is de meest natuurlijke voeding die wij onze kindjes kunnen bieden wat hebben de 'tegenstanders' er nou eigenlijk tegen????

Zou wel weer eens tijd zijn voor een nationale campagne want laat de jonge borstvoedende moeders nou eens lekker met rust...

ook veel gehoord: "Oh nee je gaat toch geen borstvoeding geven tot hij er zelf om kan vragen toch??? dat vind ik zo stom zo'n peuter aan je borst!"

grrrrrrrrr hij is Acht! maanden!?!?

17. wendysunny

wendysunny VIP lid

24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    je doet het super... ga zo door

bv op verzoek kan je niet teveel geven... je zit niet aan schema's vast (lijkt mij persoonlijk niet zo)

bv kan altijd en overal

ik geef nu 7,5 mnd bv op verzoek.. en de bijvoeding? enkel brinta door de bv (2x per dag een beetje)

18. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik ben het eens met Rozemarijke: je doet het super en laat je absoluut niet verleiden om in de verdediging te gaan!
    Als iemand vraagt waarom je het doet zoals je het doet, moet je enige antwoord zijn dat jij dat het beste vindt voor je kindje. PUNT! Geen uitleg waarom of wat dan ook! Heeft niemand iets mee te maken. Als iemand begint met 'zou je niet....', dan een kort en krachtig NEE. Verder niets.

Succes meid! Je doet het super!

19. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Mensen die hun kindje bij 3 maanden al bijvoeding geven, die doen hun kindje terkort, want dat is helemaal niet goed!!!

Jij doet het goed door te wachten tot 6 maanden.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Laat je niet gek maken, en laat je vooral niet in de verdediging drukken. Je hoeft je keuze niet te verdedigen, gewoon omdat het jouw keuze is.

Ik zou zelf niets zeggen over wat je schoonfamilie met hun baby's doen, ook al vind je het nog zo onverstandig (bijvoeden vanaf 3 maanden), daar krijg je alleen maar ruzie van. En ook zij maken hun eigen keuze, in de overtuiging dat zij doen wat zij het beste vinden. Laat ze maar.

Deel Deze Pagina