Mijn zoontje Finn is nu 4 maanden oud. Ik ben heel consuquent met hem bij de eerste vermoeidheidssignalen op bed te leggen en ook volgens een vast ritueeltje (rolgordijntje dicht, muziekdoosje aan, slaapzakje aan en slapen). Ik leg hem na zo'n 1,5 uur per keer op bed, dan gaapt hij vaak /wrijft in ogen. Tot 3 weken geleden verliepen alle 3 de slaapjes (ochtend, middag, einde middag) slaapjes super. De ochtend gaat nu wisselend (vaak wel goed) en slaapt hij zo 1,5 tot 2 uur. De middag verloopt niet lekker. Binnen een uur is hij wakker. Ik kan de klok erop gelijk zetten, hij wordt precies een uur daarna wakker. Uitgerust is hij dan niet. Mijn man en ik hebben hem wel eens uit bed gehaald, maar dan was het jengelen, in de ogen wrijven, gapen in de box. Tijd voor zijn fles is het dan ook nog niet en hij krijgt echt voldoende. Ik krijg hem moeilijk weer in slaap na zo'n moment. Als ik hem laat liggen blijft hij huilen (na zeker 15 minuten nog), troosten, speentje en weer neerleggen helpt ook niet. Vervolgens lukt het hem gewoon niet en haal ik hem uit bed. Na zijn fles is hij dan onwijs moe en wilt niet meer spelen. Vervolgens doet hij altijd een enorme slaap tot zijn fles rond 20.00 savonds. Dan gaat hij om 21.00 op bed en wordt hij tussen 7.00 en 8.00 wakker. Ik ben ook wel eens in de middag gaan wandelen, maar slapen in de wagen lukt hem ook niet echt. Lijkt zelfs alsof hij dat niks vindt. Mijn man zei nog dat het misschien komt omdat ik juist veel aan het wandelen was tot voor kort met de wagen in de middag. Maar dat deed ik juist omdat hij minder sliep. Gekke is dus dat het tot ongeveer 11 december super ging, echt alle 3 de slaapjes. Hebben jullie tips / ervaringen? Hij krijgt nu overigens 4 flessen, want hij heeft de late avondvoeding laten vallen (dronk fles 5 niet meer om 23.00 / wilde deze niet en 5e fles eerder geven lukte ook niet). We geven nu wat oefenlepeltjes groente 1x per dag (maar nog heel minimaal, echt om te oefen zeg maar, dus geen volledige hap). Ik merk dat ik er zenuwachtig van wordt, omdat hij dan zo huilt, maar ook niet gezellig is als ik hem uit bed haal. Het komt vooral doordat ik dan denk: wat is er met hem? waarom huilt hij zo? waarom slaapt hij niet nog ven, hij is zichtbaar moe, etc.
Tja hier eentje van vier maand die slechts slaapjes doet van ongeveer 30 à 40 minuten per keer. Het is niet anders. En dan overigens om 20 u gaat slapen, om 6u weer wakker is en tussenin nog twee nachtvoedingen vraagt. Dus prijs jezelf gelukkig op sommige vlakken
Ik heb rond die leeftijd hetzelfde gehad met mijn zoontje. Zijn middagdutje was maar 1 slaapcyclus en hij was dan echt nog niet uitgerust. Wat ik deed was wat bewerkelijk, maar hielp hem wel om genoeg slaap te pakken. Ik ging met hem op mijn bed of beneden op de bank liggen (baby in mijn armen) en dan sliep hij verder. Meestal kon ik hem na 20 min voorzichtig uit mijn armen schuiven en sliep hij zo nog verder. En daarna werd hij dan wel vrolijk wakker.