Kindje 14/15 maanden en zwanger.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door jannn, 27 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Dankjewel voor jullie tips.
    Moet je ook minder eisen leggen mbt huishouden??

Ik ben daar nl nogal best strikt in!

2. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

hoihoi
    ik ben nu 29 weken zwanger en onze zoon is 20 maanden.

Deze zwangerschap valt me echt stuk zwaarder met veel meer klachten! maar moet nog even doorbijten!
    Daarbij is rusten wat moeilijker met een ondernemende peuter!
    We hebben wel bewust gekozen om snel weer een kleine te proberen aangezien sander ivf baby is en we afhankelijk waren van cryo terugplaatsing, gelukkgi was het gelijk raak!

3. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    gefeliciteerd brenda!!!!!!!

ik ben in het huishouden wel iets makkelijker geworden , ik strijk b.v niet alles meer ( voor de kinderen absoluut wel, beddengoed zakdoeken etc.) nu alleen wat echt nodig is.
    ook is het hier wel eens wat rommeliger dan wat ik graag zou willen zien, nu doe ik mijn huishouden dat de kids op bed liggen (stofzuigen /dwijlen/ ramen lapen etc.) doekje door de venster banken doe ik ook wel als ze wakker zijn, maar meestal als de kinderen wakker zijn, is het speeltijd en lekker wandelen of buitenspelen vooral met z'n drieën spelletje doen (balletje overrollen) vind ik zelf ook erg leuk en met de oudste knutselen etc.
    maar gelukkig kunnen ze zich zelf ook goed vermaken en heb ik ook wel even tijd voor het eten koken/ was opruimen etc.

er is altijd wel wat

4. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Nu doe ik ook alleen maar dehuishouding als mijn zoontje op bed leg.
    Omdat ik als hij wakker is echt voor hem zijn!!
    Ik hoop maar dat als het zover is, ze allebei tegelijk gaan slapen dat ik dan ff wat in huis kan doen.
    Maar de eerste weken leg ik smiddags ook op bed..

Nou ja, we zien het wel.. Kan toch niet van te voren bepalen watn voor kindjes je krijgt!

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    druk is het zeker wel en vond de overstap van 0 naar 1kind zwaarder dan van 1 naar 2.

de jongste was 13 maanden toen ik zwanger bleek en heb een zware zwangerschap gehad. met bijna 33wk brak mijn water en had volledige bedrust tot 37wk. vond dit erg moeilijk en miste veel tijd met mijn dochtertje. daarna kwamen de slapeloze nachten en overdag bijslapen zat er niet in want mijn dochter slaapt al sinds dat ze 1,5 was jaar niet meer overdag. mijn zoontje was een huilbaby en na veel fysio en naderhand nog helmtherapie werd hij de vrolijkste baby ooit. maar daarvoor had hij dus erg veel aandacht nodig en mijn dochter ook. ik werk ook nog halve dagen dus de middagen waren dan erg druk en savonds het huishouden nog en dan zit je er echt doorheen. zelf was er met mijn medisch ook wat mis en mijn schildklier werkte veel te snel. na wat medicijnen is dit ook weer verholpen en nu gaat het allemaal oke. ik was gewent altijd smiddags naar de speeltuin tegaan en te zwemmen etc maar dat kon nu niet zo makkelijk meer. met 2 kleine ukkies zwemmen is haast onmogelijk en de speeltuin is ook moeizaam omdat de oudste met je wil spelen en ja de jongste laat je ook niet staan in de kinderwagen. ook hier vind je oplossingen voor. dingen zoals alleen winkelen etc. wie mag er in het winkelwagentje? dat zijn dingen waarover je van te voren nooit nadacht.

moet zeggen dat ik het 1e jaar erg moeilijk vond maar nu gaat het gelukkig al stukken beter. kinderen kunnen erg goed samen spelen en mama heeft zo ook wel is der handen vrij. zoontje slaapt nog niet door dus met 5 uur slaap gemiddeld moet ik het doen

waar ik geluk mee had was dat alicia al erg goed liep met 12 maanden en hoefde haar dus niet heel de tijd te tillen. met 23 maanden was ze zindelijk wat ook weer scheelde en ook aan/uitkleden kon ze al voor een groot deel zelf. ze hebben samen een superband en zijn erg lief voor elkaar.

de combinatie met een zware zwangerschap (die je niet voor het kiezen hebt) mijn eigen gezondheid en de zorg van 2 kindjes waarvan de jongste dus ook zo zijn problemen had maakte het zwaar.

toch zou ik niet meer anders willen en heb ook nooit spijt gehad dat het zo is gelopen. nu gaat het super en heb mijn ritme gevonden

6. cynt1985

cynt1985 Bekend lid

8 jul 2008
    719
    0
    0
    hallo

ik ben zelf nu 30 weken zwanger en mijn zoontje word 3 ocktober 2 en ben nu ook rond die tijd uitgeteld. dus zitten er ongeveer 2 jaar verschil in. wij hebben hier bewust voor gekozen omdat we wouden dat ze ook veel aan elkaar hebben dan. moet wel eerlijk zegen van de eerste werkten ik niet omdat ik ziek was maar nu heb ik wel tot 2 weken terug 24 uur gewerk en dan nog eentje thuis hebben rennen en huishouden enzo is het wel zwaarder als wat ik had verwacht maar denk als de volgende er eenmaal is je daar ook weer snel ingroeid in het ritme. de eerste slaapt wel goed van s avonds 8 tot smorgens 8 uur en dan smiddags gemiddeld 3 uurtjes dan heb ik ook even rust om te gaan liggen hij heeft nu al een nieuwe kamer en heeft een peuter bed en dat gaat heel erg goed. en hij loopt zelf de trap op dat scheelt ook.

gr en succes

7. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Hier 18 maanden verschil en ik zou nooit weer voor dit verschil kiezen.
    Het is megadruk en je word veel meer beperkt dan met 1 kindje, maar het is het wel waard. En nu de jongste 1jaar is geworden word het eindelijk makkelijker, maar voor een derde wachten wij nog zeker 4 jaar ;)

8. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Dat hoor ik wel veel. Als ze 1 zijn dat het dan wat makkelijker gaat.
    Nou we zien het allemaal wel!!

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    dat is helemaal waar. 1e jaar is erg zwaar maar nu mijn zoontje zelf kan lopen, zich zelf kan vermaken en niet meer helemaal afhankelijk is van mijn gaat alles een stuk soepeler. smorgens oo kveel makkelijker. brood smeren en terwijl de kindjes helemaal zelf eten kan ik mezelf klaar maken etc. kleine dingentjes die een beetje druk van de dag afnemen. nu gaat het super en ben helemaal gewent aan het drukke dagschema.

opruimen, tja das echt wel minder belangrijk geworden. overdag soms wat speelgoed opruimen, klein omwasje en een keer vegen en dan houdt het wel op. echt opruimen gebeurd als de kids op bed liggen om een uur of 8

10. Remmar

Remmar VIP lid

25 mrt 2008
    5.181
    0
    0
    Overijssel
    Ik denk dat t ook heel erg afhankelijk is wat je zelf gewend bent, wat je zelf wilt en hoe je er zelf mee omgaat/tegenaan kijkt...
    Als je 1 kindje 'al' zwaar vindt (niet gemeen bedoeld), zijn tuurlijk 2 kindjes zwaarder! Maar als jij 1 prima te doen vindt, zou je ook eerder en makkelijker voor een 2e gaan... Denk ik!

En wat Juud zegt, ik denk dat je je eigen regels en misschien verwachten wel bij moet stellen...

Maar ik weet ook zeker dat t hier helemaal goed gaat komen! :)

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij wilden heel graag snel nog een kindje en uiteindelijk zit er nu 2 jaar en bijna 3 maanden tussen. Mijn grootste angst was altijd een niet gezond kindje te krijgen, niet alleen voor dat kindje en voor ons, maar ook voor Eva. Over het hebben van 2 kindjes maakte ik me niet zo druk, dat loopt wel los. Gelukkig is Lisa gezond, alleen heeft ze wel last van reflux en de eerste maanden waren erg heftig, ze had veel aandacht nodig, huilde veel (gelukkig meestal alleen 's avonds) en was gewoon niet blij. Maar zelfs toen vond ik het nog wel redelijk gaan. Het dieptepunt was met 2,5 maand, toen heeft ze 2 weken in het ziekenhuis gelegen, tegelijkertijd kreeg Eva heel heftig de waterpokken, dat was echt heel rot. Met 3 maanden was ze dus weer thuis, wel met sonde, maar dat geeft niet veel extra werk en het grote verschil is dat ze vanaf toen heel vrolijk was (en is!). Nu is Lisa een erg makkelijk kindje, heeft maar weinig aandacht nodig en huilt eigenlijk nooit. Eva is nu sinds een maandje flink aan het peuterpuberen, maar in combinatie met een makkelijke baby is dat erg goed te doen. Ze slapen allebei echt super, dat is echt een groot voordeel. Ze liggen er allebei in principe voor 20 uur in en Lisa wordt op z'n vroegst om 7 uur wakker, Eva sowieso niet eerder dan 8 uur.

Ik vond 1 kindje trouwens echt heel makkelijk, ligt er natuurlijk wel aan hoe je kindje is. Nu met 2 kindjes zijn sommige dingen wat lastiger, maar ik denk dat dat in ons geval door de sondevoeding komt. Als Lisa zo vrolijk en makkelijk was geweest zonder sonde was het volgens mij écht een eitje geweest :)

12. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik twijfel ook hoor, maar of we er nu voor gaan of we wachten nog even, het gaat hoe dan ook druk worden.
    Maar veel ligt (denk ik) ook aan het karakter.
    Makkelijke of tempramentvolle kindjes en ook aan het karakter van mama.
    En daarbij zijn we bij Milan 22 maanden bezig geweest, dus het hoeft niet snel te gaan.

Succes met twijfelen!! Ik doe nog even met je mee!!

13. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ik twijfel niet meer. Gisteren hebben we onze klusdagen gehad..
    En goed ons best gedaan :D

14. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    pfff nou meid ik had er persoonlijk toen nog niet aan moeten denken hoor. Ten eerste wilde ik nog vollop kunnen genieten van mijn dochtertje en nu ik dus een tweede heb (zoontje) en zij is 3 jaar zie ik echt de voordelen hiervan in. Vooral veel praktische dingen lijken me lastig als je eerste nog zo klein..zoals sjouwen met 2 kids ed. Nee ik heb er 3 jaar tussenzitten en vind dit heel erg fijn! M´n dochertje kan al een hoop zelf (zoals aankleden, schoenen aandoen enzovoort). Ook ken ik genoeg voorbeelden van kids die meer dan 2 jaar schelen en alsnog hardstikke goed met elkaar optrekken dus dat vind ik ook nooit een goed "excuus" om er "maar" 2 jaar tussen te hebben zitten. Meid heel veel suc6 met je keuze!!

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Maar kindjes van 2 jaar kunnen over het algemeen toch goed lopen? Eva is 2,5 en kan haar schoenen en jas zelf aandoen, aankleden gaat ook al aardig (maar dat gaat toch echt sneller als ik het doe ;)). En dat vind ik het lastigste niet, Lisa ligt gewoon op Eva's bed of beneden in de box als ik Eva aankleed, ik vind dat geen argument eigenlijk om later een 2e kindje te willen (al is het heel persoonlijk natuurlijk). Wat wel heel fijn is is als je kindje zich goed zelf kan vermaken en dat kan Eva prima (al ruim een jaar gelukkig ;))

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    En genieten van Eva doe ik ook nog volop! Eigenlijk geniet ik nu meer, omdat Eva dol is op Lisa, dat is zo leuk om te zien!

17. mugje

mugje Actief lid

28 jul 2010
    379
    0
    16
    NULL
    NULL
    Erg leuk om te lezen dit stuk! Ben ook zwanger van de tweede en ze schelen straks ongeveer 2 jaar. Heb wel een drukke zoon moet ik zeggen maar kan ook aan de leeftijd liggen nu (17 maanden). En geloof ook wel dat het eerste jaar het zwaarst is maar lijkt mij echt super als ze straks nog wat aan elkaar hebben. Zelf had ik dat nl. niet met mijn zus die 5 jaar ouder is!! Nu wel trouwens ;)

18. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Mbt minder eisen stellen:
    - ik strijk eigenlijk nooit iets. Alleen als het echt niet kan, doe ik het. Mijn schoonmoeder kreeg bijna een inzinking toen ze dit hoorde..
    - ik ruim eigenlijk pas aan het einde van de dag goe dop, anders is het dweilen met de kraan open.. Als het echt hele erg is, dan doe ik dat samen met de oudste voordat ik ga rusten. Geeft een beter gevoel als het wat opgeruimd is, dan dat ik de hele tijd naar de chaos kijk.
    - ik heb een soort vast ritme. Als de jongste slaapt, kan de oudste ongeveer 15-20 minuten even alleen spelen. Dan doe ik snel even de keuken schoonmaken.
    - beddengoed verschoon ik bijv. als ik de oudste even naar bed breng. Hij rommelt nog wat in zijn kamer, ik doe meteen even het verschonen.
    - s- middags leg ik ze beiden op dezelfde tijd op bed, dan kan ik mijn rust nemen (ook ivm mijn hernia).
    - ik heb een mevrouw die twee uur per week de belangrijkste dingen doet: stofzuigen, badkamer schoonmaken, wc. Het is wel een smak gedl. 25 euro per keer, maar dat heb ik er voor over omdat het mij meer ontspanning geeft, en niet de druk van het aanzien van viezigheid.
    - verder probeer ik altijd leuke dingen te doen voor de kinderen. Maar ook dingen die ik leuk vind. Samen winkelen, ergens lekker koffie te drinken. Zo plannen dat de jongste al zijn fles heeft gehad zodra ik weg ga. En dus niet het gedoe tijdens het winkelen. Dan krijgt hij daar een koekje etc.
    - Ik heb liever een minder spik en span huis houden dan stress daarover..
    - als ik moe ben, trek ik een pak kant en klare pannenkoeken open, of maak ik iets makkelijks..

Ik denk dat ik door bovenstaande dingen het me makkelijker heb gemaakt, en daardoor de extra drukte van de tweede wat gereduceerd heb. Het blijft niettemin non stop een drukke bedoening, maar wel zodanig dat het me voornamelijk veel plezier geeft ipv veel stress..

Succes en klus ze!

19. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    oja, en s'avonds als ze de kinderen op bed liggen, ga ik behalve de keuken opruimen eigenlijk nooit schoonmaken, strijken etc. Gewoon lekker lui op de bank met een wijntje een boek lezen..

20. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    als alles goed gaat is mijn dochter 20 maanden als dit kindje wordt geboren. En dan hebben we er nog 7 maanden over gedaan!
    Ik vind het een heerlijk leeftijdsverschil, zo kort op elkaar.
    Ik maak me ook niet te druk.

Ik vond het krijgen van een kindje ook helemaal niet zwaar... heb maanden op een roze wolk gezweefd en terwijl ik normaal nogal lui ben in het huishouden heb ik met het grootste gemak zelf hapjes gemaakt enzo.

Ik denk dat het prima te doen is, maar we zullen zien!

Deel Deze Pagina