Een maand geleden had ik de bruiloft van mijn beste vriendin. Via via hebben zij de bruidstaart kunnen laten maken door 1 v.d.beste pattisserie mensen (weet niet hoe zo iemand heet ) van Nederland. Ik ben helemaal niet van de taarten, maar iedereen die een stuk nam werd 'helemaal gek'. Dit was ook geen normale taart met cake o.i.d. Toen toch maar een stukje (3 happen) genomen. Later hoorde ik van die man dat er o.a. rauwe eieren in zaten Moet ik mij nu nog zorgen gaan maken? Kan dit schade aangebracht hebben bij 't kind? Ik merk dat ik het erg lastig vind om te bepalen wat ik wel mag eten of dat het kindje dan gevaar loopt. De komende feestdagen komt dit nog op tafel. Daarom hoop ik dat jullie mij kunnen adviseren over de volgende producten: - ravigottesaus uit potje van de supermarkt - sundae caramel van de Mac - potje ijs van Excellent (ah) cookie caramel - monchou taart Dank jullie wel!
Niet te druk maken! Het is ondertussen al een maand geleden, je kan er nu toch niets meer aan doen. Sausjes uit potjes kan, zolang houdbaar... Sundea caramel lijkt me wel? Waarom niet? Monchou mag je sowieso, dus taart ook. En cookie caramelijs, tja waarom niet? Vers zou ik minder snel doen, maar uit de fabriek is gepasturiseerd (anders staat het er op)
1 het kindje at een maand geleden niets van wat jij eet want je placenta was toen nog niet aangelegd (en nu waarschijnlijk ook nog niet helemaal). dus dat punt kan je vergeten. de rest wat je noemt.. Ja dat kan je eten .. waarom niet? rauw vlees, vacuum vis, alcohol, rauwe eieren niet. kofie en thee met theine niet met liters tegelijk naar binnen gooien. verder gewoon ETEN!
Je mag alles van dit lijstje eten. Volg de richtlijnen die je van de verloskundige krijgt en verder mag je alles
Dat is het nou net! De vk zei dat ik moet oppassen met softijs. Volgens mij is t sundae ijsje softijs. Maar ik hoor overal dat zwangere vrouwen t eten. Weet dus niet zo goed waarom de vk 't afraad
je vk heeft een punt aangezien de seizoen voor bij is meet zoals bij de mac kan het geen kwaad daar heeft het echt geen tijd om overstuur te gaan. daarnaast wil ik zeggen: kom op maak jezelf niet gek en denk logisch na dan kom je een heel eind. je bent zwanger niet ziek
Wat betreft softijs: daar moet je sowieso voorzichtig mee zijn, zwanger of niet! T is vaak een bron van bacteriën namelijk. Vooral als t niet veel gebruikt wordt. Als je het gewoon bij de Mac haakt lijkt het mij ook niet erg. Zier en altijd schoon uit en wordt veelvuldig gebruikt! Ik zou zonder zorgen gewoon een sundae nemen hoor.
Volgens mij is onzin hoor! Als het professionele kok is dan gebruikt hij geen rottige eiren! Bovendien maand geleden was het. Voor hetzelfde geldkan je ziek worden thuis of in restaurant of verkeerd kopen in winkel. Of baksteen kan op he hoofd vallen kan allen gebeuren hoor je moet gewoon leven en niet vast zitten in die onzin
Je moet bijv nu geen softijs halen bij de frietzaak waar het apparaat maar 3x per week gebruikt word voor een ijsje Maar bij de Mac gaan dagelijks liters ijs er doorheen voor de Mac flurry's, sundae ijsjes en ijshoorntjes en is dus eigenlijk altijd vers
Bij de grotere snack-ketens als McDonalds zijn de richtlijnen voor de machinereiniging zo strikt en gaat het consumptie van het aangeboden softijs zo snel dat je het met een gerust hart veilig kunt eten.... Dat geldt ook voor milkshakes (komen uit dezelfde machine) Ik zou wel oppassen bij softijs van de frietboer op de hoek, die nemen het niet zo nauw
Ik snap haar angst wel ik heb dit namelijk ook en kan het maar moeilijk van me af zetten. Bij alles wat ik eet denk ik..Mag dit wel? Ik word langzamerhand gek van mezelf ppff
Een beetje patissier gebruikt gepasteuriseerde eiwitten en eigelen bij rauw gebruik. Anders wordt het wel heel specifiek genoemd/gewaarschuwd. Dan mogen kinderen, ouderen, zieken,zwangeren etc het nl niet eten. Als er toch iemand ziek van wordt is dat slecht voor de reputatie van de patissier dus ik twijfel of hij/zij dat risico zou nemen. Een salmonella besmetting had je wel opgemerkt (dan ben je behoorlijk ziek) maar verder is er weinig ernstig aan rauw ei.
Ik begrijp dit soort dingen nooit zo goed. We weten allemaal welke dingen we beter niet kunnen eten. Maar dit zijn allemaal dingen die je prima kunt eten. Zag ook al een topic voorbij komen waarin iemand zich afvroeg of patat wel mocht!?! Echt! Kom op, we zijn zwanger niet ziek hoor. Relax een beetje en gebruik gewoon je gezond verstand. Dan is er niks aan de hand lijkt me.
Bedankt voor jullie reacties! Mijn onzekerheid komt ook voort uit alsmaar tegenstrijdige berichten. Ik hoor en lees dat b.v. pesto niet goed is, met mate. Nu ben ik echt een pesto liefhebber en ik weet niet waar de grens 'met mate' stopt. Dus dat ban ik voor de zekerheid. Afgelopen week intake gesprek bij VK gehad en die zegt dat ik dat gewoon mag eten. Terwijl op voedingscentrum daar wel een 'waarschuwing' voor wordt afgegegeven. Mijn VK zegt 'pas op met softijs'. Maar daar lees ik dan bijna nergens een waarschuwing van op het internet. Het spreekt elkaar soms ook wel erg tegen.... dat schept onduidelijkheid en onzekerheid bij mij. Ei(rauw eigeel) vind ik ook lastig. Bij een cake verhit je b.v. wel, maar voldoende? Er zijn ook veel cakesoorten die niet verhit worden (v.b. arretjescake) maar daar heb ik bij een cake die een ander maakt geen weet van.
Probeer het te relativeren. Teveel is niet goed, maar vind je lastig. Denk zo. Eet je potjes pesto in een keer op of vind je het lekker door de pasta of op toast? Eet normale porties en er is weinig aan de hand. Denk ook zo; bv een handje chips is niet erg, maar een zak chips is minder goed. Dit is ook voor niet-zwangere niet goed! Vergelijk het daar een beetje mee. Een cake die gestold is, is goed. Een arretjes cake ken ik niet, maar in het recept dat ik tegen kwam zat geen ei. Dus niets aan de hand. Als je je er niet prettig bij voelt laat je het gewoon staan tijdens je zwangerschap! Overal over stressen of je het wel of niet mag is ook niet goed
snap het wel hoor. In mijn eerste zwangerschap vond ik het erg moeilijk, nu heb ik zo iets van...voor een keer mag het, vertrouw ik het niet, laat ik het staan. arretjescake wilde ik in de zomer maken, maar ivm rauwe ei.. niet gedaan, dacht ach na de geboorte dan maar. Vertrouw je het niet, gewoon niet doen. na de bevalling gewoon weer van genieten..Dat is ook heerlijk gevoel dan. hihihi, wat de kraamverzorgster toen voor mij klaar moest maken na de bevaling van de eerste. hahah zie haar nog voor me..
Pesto? Dat is basilicum met olie??? (en pijnboompitjes, beetje peper, parmesan.. jum). Komop, maak jezelf niet gek. Geen rauwe vis, vlees of ei en dan kom je een heel eind.
Hier eet ik gewoon de hele zwangerschap wat ik buiten de zwangerschap ook eet (op vis uit vacuumverpakking en rauw vlees na dan)... Verder gewoon een kwestie van gezond verstand en bij twijfel: Homepage | Voedingscentrum en/of bij de winkel waar je iets koopt vragen wat erin zit Als je het echt niet vertrouwd moet je het laten staan. Kom op, je bent zwanger... niet levensbedreigend ziek!
Zo'n maand geleden was je "nog maar" 5 weken zwanger en had je nog geen bloedband met je kind..... niks aan het handje! Bedenk je eens hoeveel vrouwen ook wel wijn enzo drinken terwijl ze niet eens weten dat ze zwanger zijn. Kom op, iets minder zorgen maken en wat meer gaan genieten. Als het slecht was geweest was je er al lang ziek van geweest.
Het gaat niet om het feit of de eieren rot zijn. Zelfs iemand die geen prof is niet zo snel rotte eieren gebruiken, geloof me die lucht is niet te harden Het gaat er om dat in rauwe eieren salmonella kan zitten en dat kun je helaas niet aan het ei zien, vandaar dat je het ei moet verhitten om de bacterie te doden. Gelukkig schijnt salmonella niet zo vaak voor te komen in eieren, maar je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. Vandaar dus het advies om geen rauwe eieren te eten.