Ik geef mijn zoontje nu al ruim 7 maanden borstvoeding. Hij begint steeds meer bijvoeding te eten, maar het aantal voedingen blijft nog gelijk. Ik heb geen idee hoe lang ik hem wil voeden, had nooit gedacht dat ik zolang zou geven. Vind het ook wel fijn, maar moet hij niet minder gaan drinken dan? Soms is het wel heftig vind ik, want heb nog een kleintje.. Hoe gaat dit bij jullie? Als je wacht tot hij meer gaat eten en daardoor minder drinken dan duurt het volgens mij nog een eeuwigheid voor hij van de volledige bv af is. Heeft iemand tips? Papje als ontbijt ofzo? Of is dit niet goed? En welke voeding ga je als eerste afbouwen?
Hoi, hier was dat ook zo. Ik had ook gedacht dat het heel anders zou gaan. Ik heb geen voedingen afgebouwd, ben maar gewoon doorgegaan zo. (Wil met 1 jr stoppen.) Nu wil ze zelf heel vaak niet meer aan de borst, de nachten doen we alleen nog troosten dus ineens drinkt ze 4 of 5 keer ipv 8. Kan bij jouw straks ook zo gaan. Ik denk dat een voeding afbouwen geen zin heeft. Ze kan dan te weinig vocht krijgen. Of geef je ook ander drinken?
Ik wilde juist graag langer voeden, dus heb nooit bewust een voeding afgebouwd, maar ik merk wel dat ze sinds haar eerste verjaardag een stuk minder is gaan drinken. Zo is van ongeveer 8 naar 4 voedingen gegaan de laatste tijd.
Ik probeer vanaf 7/8 maanden wel wat te sturen. Hoeveel voedingen geef je nu? Wij zitten nu overdag op vier voedingen. (6.30-11.00-15.00-19.00) en 's nachts nog één. Ik wil deze maand langzaam aan op drie dagvoedingen zitten. En vanaf januari op 2/3. Vanaf januari begin ik met een nieuwe baan op een locatie waar geen ruimte is om te kolven. Ik hoop dan wel op thuisdagen (ik werk maar twee dagen op kantoor) 3 keer te kunnen voeden. Nu geef ik bijvoorbeeld fruithapje en daarna bv. Straks wil ik fruithapje met diksap geven. En dan voor het middagslaapje nog bv geven. 's middags een tussendoortje met thee en 's avonds bv voor het slapen gaan. Ik stuur daar langzaam op aan, want ik wil niet dat mijn productie in elkaar zakt. Ik had mezelf als doel gesteld in ieder geval een jaar en daarna zien we wel verder.
Hoi Line, Je zou nu best al naar 3 dagvoedingen + 1 nachtvoeding kunnen gaan hoor. Hier werd het toen er echt goed bijvoeding geven werd een voeding minder. Maar ik werk niet buitenshuis en heb dus ook nooit bewust een voeding laten vallen. Nu bij ruim 1,5 zit ik op 3 voedingen overdag en soms nog een nachtvoeding. Hoe je het bedacht hebt, klinkt goed.
Het hangt er maar van af wat je eigenlijke doel is. Als je minder BV wilt geven, en KV een goed alternatief voor jouw kindje vindt, kun je rustig een voeding vervangen, door een flesje opvolgmelk of iets van pap. Maar als je BV wilt blijven geven en KV wilt vermijden, dan zit er volgens mij weinig anders op dan je kind volgen in zijn behoeftes. Als hij meer gaat eten, wordt de behoefte aan melk vanzelf wel minder. Ik heb overigens met m'n oudste wel de ervaring gehad dat ik zelf er steeds op aanstuurde dat hij veel kleine voedingen kreeg, door hem bij iedere piep gelijk een borst aan te bieden. Op een gegeven moment ben ik dat wat gaan rekken, door te proberen of ik hem op een andere manier tevreden kon stellen (beetje spelen, zingen, afleiden). Pas als dat niet meer lukte gaf ik hem dan de borst - dus niet meer als éérste troost, maar als laatste. Daarmee heb ik het aantal voedingen op een dag geleidelijk teruggebracht, zonder dat hij ontevreden werd. Bij mijn jongste werkt alles qua voedingen anders. Zij ging veel sneller veel fruit, groente en brood eten, en weigert uit zichzelf de borst als ik daar te snel mee kom. Bij haar is het aantal voedingen uit zichzelf dus al een stuk beperkter. Overigens werk ik 4 dagen per week, en op het kdv zijn ze ook geleidelijk aan van veel kleine, naar enkele grotere voedingen gegaan. Dat hielp wel mee.
Het lijkt mij onnodig een kind van >7 mnd kv te gaan geven omdat het te weinig zou hebben aan 3 dagvoedingen + 1 nachtvoeding. Dan zou ik nog eerder een yoghurttoetje oid geven ipv te grijpen naar de kv. Helemaal als dat normale voedingen zijn en geen slokjes steeds, want dan heeft een kind van 7 mnd daar wel te weinig aan ja.
@zogelukkig: is die opmerking bedoeld n.a.v. mijn post? mijn dochter heeft inderdaad wel genoeg aan ongeveer 4 goede melkvoedingen per etmaal, maar 2 daarvan zijn in mijn geval opvolgmelk, omdat ik niet meer wil kolven. daarnaast heeft ze nog 2 keer dat ze wat slokjes aan de borst drinkt; geen idee hoeveel ze daaruit haalt. yoghurt geef ik niet tot ze 9 maanden is, ivm verhoogde kans op allergie.
Haha wat een verschil kan er zijn tussen mensen, ik vind het juist vreselijk dat ze de laatste dagen minder bij me wil drinken en leg haar extra aan, haha. Misschien wil ik niet dat mijn dochter groot wordt, ofzo. Het liefst voed ik nog járen door...
@TS; je kind heeft iig tot het eerste jaar nog 500 cc zuivel nodig: moedermelk, kv, yoghurt (mits er geen allergieen spelen in je familie). Aantal voedingen zal vanzelf minder worden, je bent nog maar een dikke maand aan het bijvoeden! Komt echt wel hoor
Ik weet ook gewoon niet hoelang ik nog wil blijven voeden... Op hoeveel borstvoedingen moet een baby van bijna 8 maanden zitten dan? Hij drinkt 's nachts ook nog 1 a 2 keer als ie wakker wordt.
Er is geen minimum of maximum aantal voedingen bij borstvoeding. Dus elke hoeveelheid voedingen die je kindje krijgt is goed.
Je kunt daar weinig zinnigs over zeggen met betrekking tot het aantal voedingen: het ene kind drinkt per keer meer dan het andere kind, dus het ene kind drinkt in 3 keer 500 cc weg, terwijl een ander kind daar 5 voedingen voor nodig heeft. Belangrijker is iig dat je niet te veel kunt geven: je mag gewoon op verzoek doorvoeden. Nu nog nachtvoedingen is ook helemaal niet gek Als jij de BV gewoon door laat gaan, gaat je kleintje vanzelf meer vast voedsel pakken en minder drinken. Ook daarin weer: sommige kids gaan even vaak drinken, maar minder per keer (merk jij dus niet zoveel van). En sommige kids gaan wel minder voedingsmomenten nemen... Ik ben bij Thirza bij 5,5 maand begonnen met bijvoeden, omdat ze op dat moment 's nachts elke 2 uur kwam en overdag elke anderhalf uur. In eerste instantie dacht ik dat dat kwam door doorkomende tandjes, maar toen die door waren, bleef ze dit doen. Een week of 2-3 nadat ik met bijvoeden gestart was, ging ze echt minder drinken: kwam er tenminste elke keer zo'n 3 uur tussen. Maar goed, hier had ze ook overduidelijk dus niet meer genoeg aan de BV. Als je kindje wel voldoende heeft aan de BV, zal dat afbouwen wat langzamer gaan. Dat maakt allemaal niet uit: je hebt tot de eerste verjaardag om de rollen om te draaien en uit te komen op vast voedsel als hoofdvoedsel en BV als bijvoeding. En die eerste verjaardag is geen hard punt he? Als het 2 maanden later is, is dat ook prima!
Idd, dat is het fijne aan borstvoeding. Lekker zovaak en veel voeden als jij en je kindje willen! Wij zitten op thuis dagen (dan merk ik dat ze vaker wil drinken) meestal op 8 a 9 voedingen en op dagen dat we weg zijn op 4 a 5. (incl nachtvoedingen) Allemaal prima.
Op een gemiddelde dag drinkt mijn zoontje om: 7 uur bv 10 uur fruit tussen 11 en 12 bv tussen 15 en 16 bv rond half 6 half potje avondeten soms bv als toetje rond half 7 bv en dan 's nachts nog 1 a 2 keer...
8 maanden: Opstaan bv Banaan Bv Slapen Lunch volkorenboterham boter plus fruit Bv Slapen Rijstwafeltje, thee of bv Avondeten groente plus aardappel of volkorenpasta Bv 1 of 2 nachtvoedingen
Ja hij krijgt af en toe een beetje brood. Maar hij begint het avondeten nu net lekker te vinden, dus doe rustig aan. ze zeggen dat dat nog niet nodig is...?
Met een maand of 7 kun je rustig beginnen met een broodje hoor. Nodig, voorlopig heeft hij nog genoeg aan de borstvoeding, maar het kan geen kwaad om het aan te gaan bieden in elk geval.
Met 8 maanden wel hoor; kunnen alle granen zijn: rijst, pasta's , crackers, brood, papmeel en het liefst alles volkoren, dat kan gewoon vanaf 7 maanden. De baby heeft een ijzervoorraad meegekregen die rond 6 maanden op raakt, vandaar dat volkorenproducten wel belangrijk zijn.