A.s maandag heb ik mn intake bij de huisarts, die tegelijk ook verloskunde doet. Ik dacht eigenlijk, gewoon een gesprekje en een afspraak maken voor een echo ofzo iets, met andere woorden, mijn man hoeft niet mee, en speciaal vrij te vragen.. Maar nu heb ik toch mn twijfels, stel je voor, maken ze een echo, dan is het leuk als mn man er bij is.. Maar als het alleen een gesprek is, kan ik dat zelf wel afhandelen.. Hoe ging dat bij jullie, en namen jullie je man mee voor het eerste intake- gesprek? Ik ben dan als het goed is 6.2 weken zwanger..
bij mij ging het al totaal anders omdat mijn huisarts niet de verloskundige is maar hier ging t zo... ik belde huisarts en maakte een afspraak (ongeveer bij 5 weken) vertelde dat ik zwanger was en kreeg kaartje mee voor verloskundige ook al een verhaaltje over wel of niet nekplooitmeting enzo en die tests dat ik er vast over na moest denken toen belde ik verloskundige, die wilde dat ik eerst rond 9 week een echo zou maken zodat je niet als het onverhoopt niet goed zou zijn, je daar ingeschreven staat en het hele molentje loopt dus bij 9 week een echo bij 10 week intake bij de verloskundige en het hartje gehoord... maar meissie als je wil weten wat er gaat gebeuren, bel gewoon je huisarts ff met de vraag " wat gebeurd er die 1e afspraak? en is het handig dat mijn man mee komt of niet?" vinden ze vast niet gek hoor
Nee zeker bij een huisarts maken ze niet gelijk een echo simpelweg omdat de apparatuur daar meestal niet aanwezig op de praktijk en je naar een echobureau moet. Mijn man is niet mee geweest naar de intake of andere afspraken, wel naar de echo's en naar het zkh toen ik complicaties kreeg.
Bij Nienke ben ik ook bij de huisarts geweest voor intake en controles. Ik heb mijn man wel meegenomen en gelukkig maar want we kregen voor het eerst het hartje te horen. Ik was toen ruim 9 weken zwanger. Verder vond ik het sowieso wel prettig dat hij meeging want er worden bij zo'n intake nogal wat vragen gesteld en kon hij het antwoord geven als ik het even niet zeker wist.
Mijn man is tot week 15 niet mee geweest. Bijgeloof, al die andere keren was hij er wel bij, en dat werden 5 missed abortions. Tot de verloskundige zei, nou is je man er de volgende keer ook bij hoor, zal ik voor hem speciaal een echo maken.. Ik heb de eerste echos ( 7 8 9 weken) in het ziekenhuis gehad. En bij de intake, gezien de voorgeschiedenis, bij de verloskundige ook in week 9, een echo gehad. Doen ze normaal niet. Normaal pas eerste echo bij termijnecho. Intake is alleen allerlei vragen doornemen, waarvan je huisarts ws meer al weet dan een verloskundige. Zou voor de intake niet perse mijn man erbij willen. Wegen, bloeddruk, vragen invullen en klaar is klara. Maar ik kan niet zeggen hoe jouw arts werkt.
Bij ons werd wel geadviseerd dat mijn man mee zou komen met de intake. Dit ivm vragen over ziektes van hemzelf en in de familie. Verder vond ik het ook erg fijn om deze eerste keer samen "mee te maken". Maar wat inderdaad al geopperd werd, gewoon even bellen, vinden ze allemaal helemaal neit vreemd hoor!
Dankje voor de reacties! Ik denk zelf dat ik de eerste keer gewoon alleen ga.. Alleen voor de vragen hoeft ie niet perse mee Thanx!