Onze lieve dochter is vandaag 5 dagen oud, geboren met een keizersnede. Een tevreden kindje vanaf het begin, drinkt goed en de borstvoeding is goed op gang, op dit moment zit ik nog midden in de stuwing. De afgelopen 2 dagen is ze na de voeding van (rond) 17:00 enorm verdrietig en heeft ze volgens ons last van darmkrampjes. Alle klassieke verschijnselen zijn aanwezig, gebalde vuistjes, spartelende beentjes en een indringende huil, of noem het zelfs krijsen/gillen. Ook voelen we constant haar luier volstromen of laat ze een behoorlijk natte scheet. Dat lucht heel even op maar al snel begint het toch weer. Dit heeft beide dagen aangehouden tot 23:00 na weer een voeding. Daarna valt ze rustig in slaap en is ze en droombaby die slaapt en eet en dan weer verder slaapt. We hebben geprobeerd om haar op haar buik te leggen (op de onderarm), buikje masseren, fietsen met de benen of gewoon lekker heen en weer wiegen. Niets lijkt echt te helpen, en het is zo frustrerend om haar echt 5 uur lang kapot te zien gaan. Ik heb wat gezocht op darmkrampjes en overal staat dat het vaak vanaf 2 weken is en het erger wordt naar de 6 weken toe, maar ze is nu pas 5 dagen oud.. Is het verstandig een lactatiekundige te raadplegen? Het is nu al 2 keer na de voeding van rond 17:00 en ‘toevallig’ is die voeding ook al 2 keer een voeding van 20 min per borst (andere voedingen zit ze op 10min per borst ongeveer). Ik heb zelf het idee dat het hiermee te maken kan hebben, maar zou dan ook graag weten hoe ik het voor haar kan verlichten. Ik snap dat twee dagen nog niet heel lang is, maar het breekt echt mijn hart haar zo te zien en hoor graag of iemand nog een goede tip heeft.
Ja, het heeft absoluut nut om een lk mee te laten kijken en liever zo snel mogelijk! Veel kindjes willen ook clusteren savonds, wil ze dat toevallig niet? Onze zoon had hetzelfde, bij hem bleek de onrust overdag een probleem te zijn. Door juist veel ritme, regelmaat en rust in ons gezin te creeeren werd hij weer rustig.
Je zou infacol kunnen proberen. Dat mag vanaf de geboorte. Hielp hier heel goed. Maar helaas horen kraapjes er in het begin ook gewoon bij..
Dankjewel voor je snelle reactie. Ja ze blijft wel happen en de eerste avond heb ik haar meerdere keren de borst aangeboden maar dit leek niet te helpen alleen op het moment zelf even werd ze rustig. Maar 5 uur lang aan de borst lijkt me ook geen goed idee. We hebben nog niet veel bezoek gehad gelukkig (alleen in het ziekenhuis) en hebben inderdaad gisteren besloten even niemand haar meer vast te laten houden. Niet dat ze enorm van hand tot hand is gegaan maar broers en zussen etc hebben haar wel beet gehad. Ik zal vanmiddag ook de lk even bellen en hopen dat zij me hierbij kan helpen.
Daar had ik inderdaad wel al iets over gelezen. Maar is dat niet meer symptoombestrijding? En dat krampjes erbij horen dat lijkt me inderdaad, maar 5 uur lang krijsen lijkt me niet helemaal normaal denk ik? Ik weet het niet hoor, het is natuurlijk allemaal nog erg nieuw
Hier had mijn zoontje vanaf de eerste week ook al heftige krampjes. Infacol maakte alles alleen maar erger, Het is uitzingen helaas, met stipt 12 weken was het over Dacht dat er nooit een einde aan zou komen. Wat hier wel hielp was goed (heel goed) laten boeren tussen en na de voeding. Ook al denk je dat alle lucht eruit is, toch even door gaan met kloppen. Ik merkte dat de krampjes daardoor wel verminderde. Ik ben met 5 weken ook 2 keer naar de osteopaat gegaan en dat heeft opzich ook wel geholpen. Maar met 12 weken was het pas echt verdwenen
De overgang van 2 dagen ziekenhuis naar thuis verliep hier ook niet vlekkeloos. Hij moest enorm wennen aan zijn nieuwe huis en de prikkels die daarbij hoorden wat in de avond tot uiting kwam. Tel daar de krampjes bij op en het clusteren (ookal kreeg hij flesvoeding) en we hadden een onrustige baby. Bij ons werden de krampjes gelukkig niet erger en namen na een aantal dagen zelfs wat af en rondom het clusteren hadden we ook wat verzonnen om het voor hem wat makkelijker te maken. Je moet gewoon je weg er een beetje in vinden en haar leren kennen, net zoals zij jullie moet leren kennen.
Even heel kort. Infacol helpt alleen als er te veel lucht in de buik/darmen van je kindje zitten. Het enige doel van Infacol en gelijke middeltjes is lucht binden. Zoals je zelf al zegt is dat symptoombestrijding. Als lucht de veroorzaker is van krampen dan zal je bij de basis moeten beginnen en dat is hoe voorkom je de grote hoeveelheden lucht in je kindje. En daar kan een lk je bij helpen. Ook horen krampjes er wel bij.
Sommige kindjes huilen meer als anderen. Zorgen dat de basis goed is kan helpen. Dus goed drinken, goed boeren, rust en regelmaat. Dus dat is eerst om te bekijken en te verbeteren waar mogelijk. In mijn handtekening staat een link naar leefregels voor reflux. Misschien kan je daar ook wat dingen uithalen. Want ook voor baby's zonder reflux kunnen ze helpen.
Ons meisje had ook erge krampen vanaf dag 1. Omdat ik antibiotica heb gehad bij de bevalling werd geopperd dat haar bacteriële flora wel wat hulp kon gebruiken en we zijn dan met Protectis druppels gestart. Het is gebeterd maar of dat nu dankzij of ondanks die druppels is durf ik niet zeggen. We hebben gelijktijdig ritme ingebouwd, reflux leefregels toegepast en bezoek weggehouden totdat ze zich beter voelde (thuis ook 2 kleuters dus het is hier al druk genoeg). Osteopaat bezocht die bevestigde dat er enorm veel gas in haar colon zat, maar ook hier weet ik niet of hij nu het verschil heeft gemaakt. Haar onrust is gebleven, maar gelukkig zijn de krampen zelf hier inmiddels beter (nu 9 weken oud)..
Vandaag de lk gebeld. Die geeft aan dat het klinkt alsof ik zoveel productie heb dat ze tijdens zo’n lange voeding (waarin ze wel meer nodig heeft) teveel binnen krijgt. Heeft nu geadviseerd pet borst te voeden, en niet na het verschonen tussendoor de andere borst ook nog aan te bieden. Dan bereikt ze namelijk toch net iets beter de vette achtermelk en is de hoeveelheid van de melk kleiner en waarschijnlijk beter te behappen. Nu voor de eerste keer toegepast, en ze slaapt! Dit was de voeding waarbij het de afgelopen dagen ‘mis’ ging, en ze had nu inderdaad ook 2x 20min nodig (op het einde steeds minder actief) maar in plaats van onrustig te worden viel ze in slaap! Ik wil niet te hard juichen en het betekent niet dat het allemaal helemaal weg is, maar het geeft de burger moed Mocht het vanavond toch weer minder gaan dan komt de langs en gaan we kijken hoe ze drinkt etc.
Ik lees in sommige berichten dat het “er bij hoort”. Of middeltjes gebruiken, om de symptomen te bestrijden. Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Menig borstvoedingsavontuur mislukt omdat niet of niet op tijd een lactatiekundige is ingeschakeld. Bij in dit geval borstvoeding, is lucht vaak de boosdoener. Goed aanleggen kan die eerste weken voor mama en baby een uitdaging zijn. Gewoon omdat niet iedere baby een natuurtalent is, en omdat er ook onderliggende oorzaken kunnen spelen. Daarom inderdaad gewoon een lactatiekundige inschakelen. Blijkt dat alles goed gaat, dan weet je, heel naar maar het hoort er bij.
Was hier de eerste nacht al raak met die krampen en dat heeft 8 weken geduurd met 15-21 uur gillen en krijsen op een dag (opgeteld). Was ook wel wat meer aan de hand, maar laatste stukje onrust hebben wij bestreden met infacol toen we door onze andere opties heen waren. Ze wist lucht binnen te krijgen op raadselachtige wijze (wij volgende de verborgen reflux regels al, ook qua fv) en bleef maar vol met gas zitten wat enorm zeer deed. Eerste keren vlogen de winden om je oren en het passeren was niet aangenaam geloof ik, maar de toenemende opluchting bij dr wel. Hebben dr alleen veel langer aan vastgezeten dan dat wij wilden. Ik zou het alleen niet als eerste inzetten als je nog geen lactatiedeskundige hebt ingezet. En met wat ik nu weet zou na de lactatiedeskundige, probiotica mn tweede stap zijn. (denk dat ik dr zelf mee begin aan t einde van zwangerschap mocht er een tweede komen)
Het per borst voeden was eigenlijk geen optie, dan ligt ze 40 minuten soms aan een borst en dat trekken mijn toch al gevoelige tepels echt niet. Kraamverzorgster heeft me finger pressure uitgelegd en leren kolven met de hand. Nu haal ik dus de eerste druk eraf met handkolven en spuit het er letterlijk uit. Dat doe ik bij beide borsten en we merken een enorm verschil! De krampjes zijn niet helemaal weg, logisch want ze horen erbij, maar ze zijn nu ‘normaal’ een half uurtje of iets langer!