Gedeeltelijk wel. Als je erg moe bent en het even niet ziet zitten ben je snel geneigd om op te geven, terwijl je dat misschien helemaal niet wil. En Melloncollie moet voor zichzelf beslissen of ze het nog aankan of niet, en hoe graag ze borstvoeding wil geven. Maar het gaat beter worden en dat is ook belangrijk om te weten. Ik weet dat als ik was gestopt met de bv ik me lang schuldig had gevoeld en er geen goed gevoel bij had gehad. Het is wel iets om over na te denken.
Ik heb de reacties niet gelezen dus wellicht val ik in herhaling. Als ik je verhaal zo lees, zou ik zelf 2 dingen doen: vandaag nog stoppen met BV en lekker de fles gaan geven. Dit geeft je enorm veel rust en tijd. Bovendien vraagt BV ook energie van je en die kun je nu wel beter gebruiken. Ten tweede zou ik maandag meteen een afspraak maken met een osteopaat. Die kan kijken of je kleine misschien last heeft van de geboorte, zeker omdat die voor een baby met heel veel kracht gepaard is gegaan. Ik ben zelf met BV gestopt wegens te weinig productie. En natuurlijk zullen de verstokte BV-mama's zeggen dat je je productie omhoog kunt krikken met allerlei toestanden maar ik had daar gewoon geen zin in. En wat heb je dan een rust en een tijd zeg. Niet meer voeden en nog eens nakolven. En de voeding zelf verliep ook heel veel rustiger en tegelijkertijd veel sneller. Toen ik BV gaf was ik anderhalf uur bezig met een voeding. Met FV was ik in een half uur klaar. Onderschat ook de invloed van hormonen niet op hoe je je nu voelt. Het is ook veel en zwaar. Pak echt alle rust die je kunt krijgen. Jong en wild zijn komt later wel weer terug. Heel veel sterkte en ik hoop dat je snel weer volop kunt genieten!
Pfff, ja, het is ook gewoon vaak zwaar de eerste weken. Dat slaapgebrek hakt er echt enorm in. Heel knap hoor, dat je dat volhoudt om alleen maar te kolven. Ik had ook zo'n kind die de borst niet snapte, uiteindelijk wel aan de borst dronk, maar eigenlijk, bleek later niet op een goede manier. Ze kreeg er te weinig uit, deed er veel te lang over, dus steeds oververmoeid en hongerig dus veel huilen en heel onrustig. Ik vond het heel vermoeiend en lastig. Bij 10 weken gestopt met aan de borst voeden en aan de fles werd ze een modelbaby. Ben toen gaan kolven, maar daar werd ik ook gek van en ben dat snel gaan afbouwen. Heb ernstig spijt dat ik de borstvoeding zo lang heb zitten volhouden, had veel eerder moeten stoppen. Ik heb zelf ook het idee dat de voordelen er wel zijn maar heel erg overdreven worden (probeer eens wat harde cijfers boven water te krijgen, zijn er weinig) en dat je veel te veel een schuldgevoel krijgt aangepraat wat je kraamtijd nog een stuk zwaarder maakt dan het eigenlijk al is. Maar dat is mijn mening natuurlijk, en er zijn ook kinderen die het eerst niet snappen en later toch weer goed oppikken. Heel veel sterkte en ik hoop dat het snel beter gaat.
heb ook niet alle reacties gelezen, maar ik roep wel meteen: herkenbaaaar! Die eerste weken zijn slopend... Je zult vast veel adviezen hebben gekregen. Ik wil je vooral zeggen: het komt goed. Het gaat over. Echt waar. (dit is wat ik toen zo graag wilde horen, maar op de een of andere manier zei niemand het...) neem je rust zodra je ´m kunt pakken, kijk niet te ver vooruit en vertrouw er echt op dat het gaat veranderen. sterkte, enneh... nog gefeliciteerd! Amber
Meid, begrijp dat je het beste voor je kindje wilt, maar BV en kolven is niet enige wat bestaat hoor! Waarom gun je jezelf geen rust en stap je langzaam over op KV? Je bent dan echt geen slechte moeder hoor! in tegen deel zeg, je doet het super! Tegen krampen zou je eventueel ook Sap-Simplex kunnen gebruiken...Das echt super spul!
Ik heb globaal de reacties gelezen en ik zeg: 1. Raadpleeg een lactatiekundige ... ik las hierboven iets over stoppen met BV. En dat kan ook, als je daar achter staat natuurlijk . En idd ... taak voor papa = snachts baby halen, verschonen en terug in bed leggen! 2. Schaf een draagdoek aan (ik heb zelf de combicotti ... mn vriend in moeilijk dagen ). Lekker je meisje dicht tegen je aan ... geeft jullie allebei rust denk ik. 3. Stress en tranen horen er echt ook bij. Je kent Yelena nog maar 2 weken (al lijkt het veel langer, omdat ze 9 maanden in jou is gegroeid) en zij kent deze wereld ook maar net. Naarmate de tijd verstrijkt leren jullie elkaar beter kennen en worden dingen die nu zorgen voor onwijs veel stress, op eens heel vanzelfsprekend . Heb je nu niets aan, maar: het wordt dus beter (hart onder de riem dus). KNUF!
het is fijn dat het voor veel vrouwen zo herkenbaar is....want er rust zo'n taboe op dat het misschien nu allemaal niet zo is als je je had voorgesteld. Het enige wat mensen roepen is `lekker genieten hé´......ja waarvan? Van een huilend kind. van het slaapgebrek? Dus het doet mij goed dat ik niet de enige ben met die gevoelens.
Moeilijk hoor meid. Ik denk dat je heel erg aan rust toe bent. Gewoon even bijtanken. Een middag niet voor je kindje zorgen. Alleen lijkt me dat moeilijk als je moet aanleggen en daarna kolven. Ik denk ook dat je beter over kan stappen op FV. Dan krijg je , denk ik, meer tijd voor andere dingen. En omdat dan papa een flesje kan geven kun jij lekker een middag doorslapen. En 's ochtends kun je ipv kolven lekker douchen. Mijn beleving is dat je de dag anders begint als je eerst lekker kunt douchen. Hopelijk gaat het snel allemaal beter met je. Ik wil best geloven dat bv na verloop van tijd makkelijker wordt. Maar als je het nu niet meer kunt opbrengen houdt het op. Je schrijft dat je soms woedend wilt worden en dat je hoopt dat je dat niet op je kindje afreageert. Dan lijkt het mij tijd dat je de boel eens helemaal omgooit. Kraambezoek even laag en veel praten met je omgeving over hoe je je voelt. Heel veel succes ermee. En ik hoop voor je dat je snel wel kunt genieten.
Och meid, wat klote Ik weet precies hoe je je voelt. Heb ook zware eerste weken met onze dochter gehad. Vreselijk! Heb ook van alles geprobeerd (ostheopaat, geen bv meer, draagdoek enz.) en uiteindelijk werd alles een klein beetje beter. Waardoor? Tja, verschillende factoren denk ik. Weet dat je niet de enige bent en pik de adviezen eruit die je aanspreken, de andere lekkere laten varen. Hele dikke knuffel!
Hier ook geen roze maar een pikzwarte wolk. Ik herken je gevoel heel erg goed. Iedereen zegt dat het vanzelf beter gaat en dat het een periode is maar zo voelde ik dat op dat moment echt niet. Als ik Luc had terug kunnen brengen had ik het gedaan. Ik werd gek van het gehuil en was zo verschrikkelijk moe. Luc had heel veel last van krampjes en werd ook erg driftig van borstvoeding. Hij huilde ongeveer 16 uur per dag en ik huilde vaak net zo hard mee. Na 3 weken gestopt met borstvoeding, maar het huilen bleef. Toen hij 5 weken was zijn we gaan inbakeren want hij was echt oververmoeid ( en niet alleen hij) en dit heeft ons hele gezin een beetje meer rust gebracht. Doe wat goed voelt en wat maakt het uit dat jij de hele dag in je pyama loopt? Ga als je man thuis is lekker lang in bad liggen of ga lekker om 07.00 al naar bed en word alleen wakker om te kolven. Praat er wel met mensen over, zo vaak als maar kan. Ik kan nogsteeds zeer verdrietig worden als ik aan de eerste weken denk terwijl Luc nu echt zo'n makkelijk en vrolijk mannetje is. Door de bevalling ( zeer moeilijk en lang) en die eerste weken denk ik niet dat er ooit nog een 2e komt dus vandaar mijn advies praat er veel over om het een plek te geven dat er niet altijd een roze wolk is. Heel veel sterkte en je bent een SUPER mama!
Ik vond de eerste drie maanden ook geen roze wolk hoor! Gelukkig had ik weinig geleden met de bevalling, omdat die erg makkelijk was. Maar ik had niet echt rekening gehouden met de hormomenstorm die na de bevalling bij mij los kwam. Verder kreeg mijn dochtertje het niet voor elkaar aan de borst te drinken, dus toen melk afgekolfd, na een paar weken was ik helemaal op van het kolven en van een huilend kind dat verborgen reflux bleek te hebben en zichzelf wakker wapperde. Ik ben overgestapt op kunstvoeding, heb mijn dochtertje ingebakerd en we hebben medicijnen gehad voor de reflux. Resultaat: modelbaby! Wat was ik blij dat de eerste drie maanden voorbij waren. Meid ik kan het helemaal begrijpen, komt allemaal goed. Probeer vooral te doen waar jij je goed bij voelt.
Niet iedereen die BV geeft is anderhalf uur met een voeding bezig hoor! Hier duurt het slecht 10 minuten per voeding, en in tegenstelling tot wat jij denkt geeft BV me net meer energie! En uiteraard je hebt geen gezeik met flesjes steriliseren en opwarmen, daar ben je al tien minuten mee bezig terwijl mijn dochter in die tijd al gedronken heeft.
@Mano: dit is geen plek voor een welles/nietes BV discussie. Ik geef alleen mn eigen ervaringen weer. Als bij mij de BV in een half uur klaar was, was ik daar heus wel mee doorgegaan. Maar ik was wel degelijk anderhalf uur per keer bezig. En soms zelfs wel langer. Geloof me, dan kost BV heel veel energie.
Had precies hetzelfde, 1,5 uur per voeding. Energie? Ik wist niet eens wat dat betekende. En het "gezeik" met flesje weet ik evenmin wat dat betekent. Maar goed, voordat de zoveelste discussie ontstaat, daar gaat hier inderdaad niet over.
Borstvoeding vergt over het algemeen veel tijd en energie de eerste weken, daarna wordt het over het algemeen makkelijker en vaak zelfs heel makkelijk. Het is aan Melloncollie of ze het wil doorzetten en een lactatiekundige wil raadplegen, of dat ze op flesvoeding wil overstappen. Als de borstvoeding wel goed gaat lopen is het juist weer makkelijker dan flesvoeding en je kan je kindje ook beter troost geven dan met de fles. Ik vond dat bij Eva heel fijn, anders had ik haar moeten laten huilen.... Het is dus een overweging voor de lange termijn, alleen is het nu extra zwaar.
Maar pushen doe je zeker niet met dit soort opmerkingen. Laat TS zelf beslissen wat nu en in de toekomst beter is. Heeft ze dit soort zinloze zinnetjes niet voor nodig denk ik. En vanaf nu ga ik proberen om op mijn handjes te zitten.
Zucht, daar gaan we weer..... Ik kan best boos worden over dit soort opmerkingen. Misschien dat jij jou kindje beter troost kan geven met de borst, maar oordeel alsjeblieft niet over andermans kinderen. Ik kan Nova prima troosten daar heb ik mijn borsten niet voor nodig en ik heb haar echt nooit laten huilen. Dit is een eigen keuze en heeft totaal niks te maken met welk soort voeding je geeft. @TS: heb je nog wat aan tips gehad? Hoe gaat het nu met jou en je kleintje?
Melloncolli....hoe is het met je meid? Ik wil je 1 tip geven, als jou het meer rust geeft om met de bv te stoppen, voel je dan niet schuldig maar doe dat lekker meid! Als het jou meer rust geeft heeft je kindje daar ook weer baat bij! En laat al die fanatieke bv-moeders maar kletsen! Wij hebben hier ook een kindje dat veel huilt en onrustig is. En dat is heel dubbel, je wilt graag genieten maar dat lukt nog niet zo vaak. Ik hoop ook dat deze periode snel voorbij gaat en we hier een tevreden kindje in huis krijgen. Hou vol meid, en plan eens een middagje voor jezelf.