Tips voor dagindeling baby 6 weken ivm 3 r's!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Roema, Aug 8, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roema

Roema Actief lid

Dec 31, 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Hallo,
    Onze zoon is nu bijna 6 weken oud. De eerste 2 weken heeft hij in het ziekenhuis gelegen. Toen hij thuis kwam had hij een redelijk ritma namelijk om de drie uur voeden en tussendoor slapen. Echter kwamen toenb de buikkrampjes. Infacol gebruikt en dat hielp, maar ook naar een osteopaat geweest. Heeft ook wel wta bijgedragen.

Aangezien we merken dat de behoefte van de kleine steeds verandert zijn we een beetje zoekende naar een ritme.

Hij weegt nu 4200 gram en we voeden hem 135 ml per keer. Ons "schema" Uiteraard nu is 8.00/12.00/16.00/20.00/23.00 en dan nog een keer s nachts. Maar dat wil nog niet echt lukken.

Het feit dat hij snachts nog niet doorslaapt vindt ik niet erg. Maar wel dat hij regelmatog na de nachtvoeding (waarvoor hij zich zelf meldt) wakker blijft.. We proberen steeds weer iets kleins om te kijken wat beter werkt.

Enkele vragen:
    - Voeden jullie overdag met een vast aantal uren er tussen? (ik moets hem nu eigenlijk om 16 uu geven, maar hij heeft vanacht en vanochtend niet geslapen dus ik bedacht me vandaag dat ik hem deze middag wat later ga voeden. Dan kan hij straks weer hazeslaapjes doen en hopelijk na de voeding van 23/24 uur weer goed doorslapen.

- Gisteren ben ik met hem bij mijn moeder geweest. Die is dan zo blij dat ze hem de hele dag wil vasthouden. Ik heb het idee dat wij daar s avonds last van hebben doordat hij oververmoeid of overprikkeld is. Kan een baby dat ook al zijn doordat er overdag te lang methem geknuffeld is?

- Hij heeft onregelmatig nog last van krampjes. Hij is dan aan het huilen (niet heel lang), maar ook erg druk met zijn armpjes waardoor we hem niet met fiep (die wel helpt tegen de krampjes) in bed kunnen leggen, want als die er uit vakt is hij wakker.

Met andere woorden.. we zijn nog een beetje zoekende naar het ritme en welke dingen gedurende dag er voor zorgen dat hij een bepaald ritme krijgt of die juist niet helpen.

Tips zijn welkom..!

2. Lintje

Lintje VIP lid

Oct 9, 2006
    6,218
    1,423
    113
    Nederland
    Je zou eens kunnen googlen op Rita Blom. Maar het helpt als je elke 3 uur hetzelfde doet: voeden, knuffelen, slapen, wakker/spelen, voeden, knuffelen, slapen. Inbakeren, bij de eerste moeheidverschijnselen in bedje leggen, 's avonds in badje.

Darmkrampjes -> :x:x:x:x:x

Misschien is je kindje wel gevoelig voor prikkels, sommige kindjes moeten ook echt de dag verwerken met een huiluurtje 's avonds. Maar volg vooral je gevoel!
    Dat wakkerblijven na de nachtvoeding is herkenbaar, alleen lag dat bij mijn zoontje aan de reflux/kiss/oid. Goed laten boeren! (al is dat erg moeilijk als baby's slapen). Andere voeding kan ook nog (N. omneo, Friso comfort).

3. Pioen

Pioen Fanatiek lid

Jun 11, 2008
    1,903
    0
    0
    Ik heb van de week de wijkverpleegkundige gebeld omdat onze kleine niet wilde slapen overdag. Dus met gevolg ook een oververmoeide baby. Ik kreeg de tip om als ze slaapt, haar gewoon te laten slapen en te voeden als ze wakker is.
    Daarbij het zelfde ritueel aanhouden:
    Slapen-wakker-voeden-knuffelen-(als e nog wakker is even in de box)-slapen.
    De eerste 5 minuten mag ze best huilen, daarna even gaan kijken, aai over dr bol en weer gaan. Dit ritueel herhalen totdat ze slaapt. Bij erg huilen, mag ze best eventjes opgepakt om haar stil te krijgen, maar dan wel weer in bedje leggen. Kijk gewoon wat helpt, bij Nina helpt ook vaak even het speentje.
    Ik heb er een topic over gemaakt, misschien helpt het jou ook.
    Succes!! ;)

4. Jessie81

Jessie81 Actief lid

Jan 4, 2008
    441
    0
    0
    Office manager
    Overijssel
    Voeden om de 4uur zou ik wel blijven toepassen. Juist dan houd je de regelmaat er in voor je kindje. Dus niet af gaan wijken omdat hij eerder niet sliep. Proberen consequent te blijven, naar mijn mening werkt dat het best (Zelf ook toegepast op Rosan,is nu 3mnd en is helemaal gewend aan t schema)

Moeders en knuffelen...heel herkenbaar. Mijn moeder kon er ook geen genoeg van krijgen en liep met Rosan te dansen en springen, terwijl ik iedere keer duidelijk aangaf dat ze zo moest gaan slapen en ze niet zo druk met haar moest doen. Was ook bang voor overprikkeling. Maar achteraf gezien denk ik dat het best goed is als je kindje af en toe wat extra prikkels krijgt, als ze hierdoor eens een kwartiertje langer nodig hebben om in slaap te vallen lijkt mij niet zo erg.
    Nu Rosan wat langer wakker is na de voeding (ca 1 1/2uur) kan ze er veel beter tegen en nu vind ik het ook heerlijk om die 2 samen te zien genieten.

Last van krampjes.....misschien helpt inbakeren? Dan kan ie niet gaan maaien met de armpjes? Rosan hield zichzelf in het begin ook regelmatig wakker door het gezwaai met de armpjes. Na een aantal weken ging dit over en nu slaapt ze als een roosje. Gebruik tegen darmkrampjes bij Rosan Sab-Simlexdruppels.

5. Humbly89

Humbly89 VIP lid

Apr 15, 2008
    9,715
    3,151
    113
    Female
    - Voeden jullie overdag met een vast aantal uren er tussen? (ik moets hem nu eigenlijk om 16 uu geven, maar hij heeft vanacht en vanochtend niet geslapen dus ik bedacht me vandaag dat ik hem deze middag wat later ga voeden. Dan kan hij straks weer hazeslaapjes doen en hopelijk na de voeding van 23/24 uur weer goed doorslapen.

Ja voed altijd op vaste tijden, hierdoor weet Liam oowk precies waar hij aan toe is en is beter te genieten,, ik zou de vaste tijden wel aanhouden,, en keer een half uur speling is niet erg maar niet meer dan normaal,,

- Gisteren ben ik met hem bij mijn moeder geweest. Die is dan zo blij dat ze hem de hele dag wil vasthouden. Ik heb het idee dat wij daar s avonds last van hebben doordat hij oververmoeid of overprikkeld is. Kan een baby dat ook al zijn doordat er overdag te lang methem geknuffeld is?

Dat weet ik niet,, het kan oowk komen omdat hij idd te veel prikkels krijgt doordat hij in een andere omgeving is en hier geen raad meej weet,,

- Hij heeft onregelmatig nog last van krampjes. Hij is dan aan het huilen (niet heel lang), maar ook erg druk met zijn armpjes waardoor we hem niet met fiep (die wel helpt tegen de krampjes) in bed kunnen leggen, want als die er uit vakt is hij wakker.

Misschien 10cc extra water door de fles? doe ik hier oow k nog steeds,, verder heb ik geen tips voor krampen,,

Liefsz

owjah mijn schema voor Liam was,, 06.00 /10.00 / 14.00/ 18.00 en 22.00 uur,, vanaf 9wk sliep hij hierop door,,

6. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Hoi hoi,

3 r's gaan voornamelijk over vaste volgorde van handelingen en niet op de klok voeden. Mijn zoontje heb ik gewoon op verzoek gevoed, maar wel vaste volgorde van handelingen aangehouden. Mijn ervaring is dat op de klok voeden niet ontspannen werkt voor moeder en kind. Maar er zijn ook kinderen waar het wel bij werkt. Gewoon even proberen aan te voelen wat voor je kindje werkt.

Het kan zijn dat hij overprikkeld raakt. Op deze leeftijd komt dat vaker voor. Daar groeien ze meestal snel overheen. Maar voor nu zou ik even aan je moeder uitleggen dat hij er zo van slag raakt, misschien kan ze de volgende keer iets minder lang met hem bezig zijn.

Mbt darmkrampjes: hier hebben we geen ervaring mee dus hier kan ik je geen tip voor geven, behalve reguliere middeltjes zoals cinababy etc.

7. prrrsam

prrrsam Bekend lid

Jan 1, 2009
    987
    1
    18
    Ik heb een beetje hetzelfde probleem, ik voed ook op de klok, met dezelfde tijden als jij. Alleen slaapt mijn meisje wel door snachts (even afkloppen).. Maar sinds een paar dagen is het constant huilen en ik probeer haar ook steeds te troosten, maar het gaat toch door merg en been :(

Ik merk wel dat voeden op verzoek niet helpt, dan ben ik onderhand elk uur bezig (want zuigbehoefte en echt honger hebben is iets heel anders), wat weer resulteert in opgeven en nog meer huilen..

Share This Page