kolfrecht??

Discussion in 'Weer aan het werk' started by mavi derya, Dec 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    ik werk bij de thuiszorg als verzorgende. ik had samen met mijn leidinggevende uitgezocht dat ik 1/4 van mijn werktijd voor kolven mag gebruiken..

dus ik dacht om het makkelijk te maken geef mij maar een rond van 3 uur en dan ga ik daarna kolven en ben ik klaar.. zo kom ik aan genoeg uren..

maar nu zegt ze opeens dat het dan na mijn dienst is dus dat ik er dan geen recht op heb..

ik ga haar dus nu vragen of ik dan 3 uur mag werken dan een uur kolven en dan de laatste client.. omdat ik anders niet aan mijn uren kom...

klopt het dat ik er geen recht op heb als het na mijn dienst is moet ik dan perse nog een client er na doen of heb ik zoiezo 1/4 van de tijd daar recht op?

2. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    niemand een idee???

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja je hebt recht om 1/4 van je werktijd te gebruiken om te kolven... heb je die tijd niet nodig omdat je bij wijze van spreken maar 1/8 van de tijd nodig hebt... dan "mag" je ook neit meer nemen dan die 1/8.
    Op zich is het wel logisch dat je leidinggevende zegt dat je dienst klaar is, wanneer je eerst je drie ingeplande cliénten doet en pas dan zou gaan kolven... maar dan heb je in principe die kolftijd ook niet nodig lijkt me.....
    En trouwens een uur achtermekaar kolven???? Dat vind ik nogal wat hoor.... ik was meestal met 20-30 minuten per keer echt wel klaar.

4. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Ik heb een extra korte route gekregen omdat ik dan kan gaan kolven omdat het te lastig was om tussendoor een uur of 3 kwartier te plannen.. Ik vond dat prima omdat ik gewoon mijn kolftijd mocht schrijven.. dus dan zou ik wel aan mijn uren komen..

Ik heb nu een ronde van 3 uur en ik moet 24 uur per week werken dus dat gaat natuurlijk niet lukken zo..
    Ik ben zeker wel 3 kwartier bezig.. er zit ook reistijd bij want ik ga thuis kolven omdat het weinig uitmaakt of ik naar kantoor terug ga of naar huis dat is even ver.. en ik kolf ongeveer 15 min per borst dus dan ben je zeker 3 kwartier bezig..

hmmm.. ik ga haar morgen maar is bellen dat ik het hier niet mee eens ben omdat ik zo natuurlijk vet in de min uren kom te staan..

5. Marientje28

Marientje28 Actief lid

Jun 30, 2008
    220
    0
    0
    Wijkverpleegkundige
    Het klopt ook niet wat je leidinggevende je probeert wijs te maken.
    Je hebt geen kolfrecht maar voedrecht. Dat betekent dat je in de baas zijn tijd, maximaal 1/4 van de totale werktijd mag gebruiken om je kind te voeden. Als je kiest voor kolven mag dat natuurlijk ook.
    Het is dan om het even hoe laat je gaat voeden of kolven.
    Ook ik werk in de thuiszorg. Ik begin om 8.00u tot 17.00u. Ik kolf om 9.30, 12.00 en 15.30u, ongeveer. Een collega van me echter woont vlakbij het werk en kiest ervoor om haar kindje thuis te voeden. Zij werkt ook van 8.00u tot 17.00u. Zij heeft echter ervoor gekozen om pas om 9.00u met haar eerste client te starten, om 12.00u te kolven gedurende een half uur, en om 16.30 naar huis te gaan om te voeden. Ze begint dus een uur later en eindigt een half uur eerder. Mag allemaal.

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borst & Baan - Borst & Baan en de wet
    Hier staan de precieze rechten en plichten, met de bijbehorende artikelnummers uit het arbeidsrecht.

6. Bloemie80

Bloemie80 Actief lid

Aug 1, 2008
    452
    0
    0
    Wat kinderachtig van je werkgever zeg...

7. Jo33

Jo33 Actief lid

Jul 20, 2011
    382
    24
    18
    NULL
    NULL
    Wat een rare reactie van je werkgever.
    Bovendien lijkt het me voor je werkgever toch planningstechnisch ook een stuk praktischer als ze je gewoon bij een aantal clienten achter elkaar kunnen inplannen en dat jij daarna kolft. Handiger dan dat je tussendoor moet kolven.
    En daarnaast. Je zult je kolftijd toch ook een beetje moeten afstemmen op de tijden dat je normaal ook voedt. Dus tja, als dat dan precies handig uitkomt op het tijdstip dat jij er net een ronde van 3 uur hebt opzitten. Dan kunnen je er natuurlijk niks aan doen....... :cool:

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier mag je kolven als je kolftijd onder werktijd valt. Als je maar 3 uur werkt is dat in principe niet zo (normaal kolf je ook niet binnen de 3 uur nog een keer) reistijd is overigens eigen tijd.
    Je kan max 1/4 van je werktijd besteden aan kolven maar dat betekend niet dat als je 4 uur moet werken je standaard maar 3 uur hoeft omdat je die tijd compleet moet nemen.

Share This Page