kindje en werk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door dolfijntje1985, 23 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dolfijntje1985

dolfijntje1985 Bekend lid

28 mrt 2007
    977
    1
    18
    ik vraag me nou al heel erg af hoe dat zo moet als het kindje er eenmaal is hoe doe je dat dan met je werk ik ben helemaal geen voorstander van op een kinderdag verblijf pas als ze een jaar of 2 zijn vind ik het wel leuk als ze afentoe een ochtendje lekker met andere kunnen spelen maar wil niet als hij een paar maanden oud is op een kinderdag verblijf doen en mijn ouders werken ook de hele dag en wij hebben zoiets van wij hebben gekozen voor kinderen en wij willen er ook zelf voor zorgen en zelf opvoeden moet ik mijn baan dan opzeggen en dan krijg je zeker een uitkering ofzo maar kan je daar wel mee rond komen met een kleine erbij mijn vriend heeft trouwens wel een goeie baan ik vroeg me af hoe jullie dat hebben gedaan ben heel benieuwd

liefs diane

2. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Je krijgt geen uitkering als je je baan opzegt als je bij je kinderen wilt blijven. Dat zou mooi zijn, waarschijnlijk stopt iedereen dan voor een paar jaartjes als je toch geld krijgt....
    Je schrijft dat je vriend een goede baan heeft, dus van zijn salaris zal je dan rond moeten komen, eventueel heb je nog recht op wat belastingcenten, maar daar houdt het dan mee op.

Ik blijf 2,5 dag werken en ons kind gaat wel naar het kinderdagverblijf en naar oma, ik heb daar het volste vertrouwen in.
    Het is kiezen of delen meid, bij je kinderen blijven of het financieel wat ruimer hebben.

Succes met je keuze,
    Anakin.

3. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Als je je baan opzegt krijg je geen uitkering (tenzij je ontslagen wordt). Je zult wel heffingskorting krijgen en wellicht nog wat andere kortingen die je dan weer zou kunnen gebruiken als inkomen voor jezelf?

Wij hebben ervoor gekozen om allebei te blijven werken. Hij 5 dagen per week en ik 3/4 dagen per week. Onze dochter gaat naar een gastoudergezin en onze 2e zal naar datzelfde gezin gaan.

Enerzijds lijkt het me praktischer voor het gezin als ik niet zou werken, anderzijds zou ik gillend gek worden als ik de hele dag thuis zou zijn. Ik hecht teveel waarde aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast zou ook onze dochter gillend gek worden als ze alleen bij mij thuis zou zijn, het is een erg sociaal meisje die graag speelt met andere kindjes en die mogelijkheid zou ze dan niet hebben. Tenzij ik natuurlijk elke dag met haar op visite zou gaan ;)

4. taschke

taschke Fanatiek lid

24 jun 2006
    1.356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    Ik begin morgen terug te werken.
    Ik zou ook graag thuisblijven maar financieel gaat het echt niet nu we aan het verbouwen zijn en pas een boerderij hebben gekocht...

Ik werkte normaal 32 uur per week en ga nu terug beginnen met 24 uur per week om terug wat te 'wennen'.Als het financieel haalbaar is blijf ik gewoon 3 dagen per week werken.

Vind het vreselijk dat ik Elena naar een onthaalmoeder moet brengen maar ja...geld.

5. mamavanmerijn

mamavanmerijn Actief lid

12 okt 2006
    298
    1
    0
    Ja haha als het zo makkelijk was, dan zou ik ook misschien de eerste tijd wel thuis gebleven zijn ;)
    Helaas krijg je geen uitkering als je je baan zelf opzegt, dus ook niet als de reden is dat je bij je kindje wil blijven.

Maar wat iemand anders hier ook al zei, ik heb een leuke baan en vind het ook fijn om te werken.
    Ik heb nu best of both world.

Ik heb wel geluk dat merijn 2 dagen bij mijn ouders is en hij gaat 1x naar een kdv, waar hij het overigens heel erg naar zijn zin heeft!

6. dolfijntje1985

28 mrt 2007
    977
    1
    18
    wat is een onthaalmoeder ik vind het zelf ok vreselijk om ons kindje op een kinderdag verblijf te moeten doen je wilt toch zelf voor je kindje zorgen ik vraag me af hoe de mensen dat dan doen die wel thuis blijven je kan niet met zijn 3e van 1 salaris leven lijkt mij me vriend heeft wel een goeie baan maar niet om 3 mensen te onderhouden hmmm lastig nou ja ik kan er nog een tijdje over na denken hoelang heb je trouwens zwangerschaps verlof voor en na?

liefs diane

7. mamavanmerijn

mamavanmerijn Actief lid

12 okt 2006
    298
    1
    0
    Wat is er zo op tegen op het KDV?
    Merijn heeft het er super naar zijn zin. Hij leert er veel en kan heel leuk spelen met de kindjes daar

8. Lintje

Lintje VIP lid

9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Je krijgt geen uitkering als je je werk opzegt. Wel als je ontslagen wordt of als je contract niet wordt verlengd door je werkgever.
    Mocht je van je vriends salaris rond kunnen komen en je wilt graag thuis blijven dan moet je dat gewoon doen. Mocht dat financieel niet haalbaar zijn, dan kun je er ook voor kiezen om dagelijks tussen half zeven en acht te gaan schoonmaken bijvoorbeeld. Of op zaterdag en een avond in de week als caissiere te werken. Zodat je kind niet naar een dagverblijf hoeft.
    De keuze is helemaal aan jezelf.

Mijn contract wordt in november niet verlengd en loopt af tegelijk met mijn zwangerschapsverlof. Ik zal daarom tijdens mijn verlof gaan solliciteren voor twee a drie dagen werken. Maar misschien kan ik mijn kindje totaal niet missen. (eh.. niemand kan natuurlijk hun kind missen.. maar ik bedoel: hoe ik er na de bevalling tegenover sta.. Ik bedoel het niet negatief.. :oops: ) In dat geval kies ik er voor om bijv. een jaar thuis te blijven. Ook omdat dit voor ons financieel mogelijk is.

xx

9. dolfijntje1985

28 mrt 2007
    977
    1
    18
    ja maar die is al wat ouder maar hoelang heb je zwangerschaps verlof volgens mij maar een paar maandjes na de bevalling en ik vind het niet normaal om een babytje van een paar maanden naar en kdv te brengen en heb er zelf een tijdje stage gelopen en dan zag je babytjes 4/5 dagen op een kdv zitten dan heb ik zoiets van waarom heb je gekozen voor een kindje als hij elke dag op het kdv zit vind het wel leuk als ze wat ouder zijn dan kunnen ze teminste met andere spelen en leren delen met elkaar en dat soort dingen dan is het wel harstikke leuk

liefs diane

10. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Een onthaalmoeder is volgens mij hetzelfde als een gastoudergezin. Je kindje wordt dan verzorgd door 1 persoon en de opvang is kleinschaliger..gastouders in NL mogen naast hun eigen kinderen nl. maximaal 4 gastkindjes hebben.

Er zijn voldoende gezinnen die van 1 salaris leven, het ligt er maar net aan wat je gewend bent en wat je verwachtingen zijn. Zelf wil ik financieel onafhankelijk blijven. Als ik ervoor zou kiezen om thuis te blijven bij de kinderen zou ik er iig voor zorgen dat ik op freelance basis af en toe een project zou kunnen doen.

Wie weet vind je een baantje voor de avonduren/weekend zodat je toch inkomsten hebt en overdag bij je kindje kan zijn.

11. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Over het algemeen genomen zijn het niet de kindjes die problemen hebben met een KDV/Gastouder maar de ouder zelf ;)

Zwangerschapsverlof is 16 weken, stel dat je 6 weken voor je bevalling met verlof zou gaan dan heb je na de bevalling nog 10 weken. Wanneer je kindje later dan de uitgerekende datum wordt geboren schuift je bevallingsverlof op.

12. pietje77

pietje77 Actief lid

7 nov 2006
    497
    0
    0
    horeca medewerker
    Ruinerwold
    Tja als het financieel mogelijk was , was ik ook meer thuis gebleven. Maar helaas, zijn veel dingen in Nederland erg duur en niet iedereen heeft een dik, vet salaris, dusz...ik moet werken! Maar anders was ik ook blijven werken, want naast het feit dat ik "de moeder van" en "de vrouw van" ben, ben ik ook een vrouw, die zichzelf graag wil blijven ontwikkelen (ben nu dus ook met een avondopleiding bezig). Mijn dochter ging ook direct na verlof naar het kdv, gemiddeld 1,5 dag per week. En volgens mij heeft zij echt niet minder liefde gekregen dan een kindje die altijd thuis is! Of heeft ze het slechter getroffen, ik vind zelfs dat het goed voor de ontwikkeling is, hoe jong ze ook zijn. Maar ja, dat is mijn mening..

13. Jannes

Jannes VIP lid

6 okt 2006
    7.714
    1
    36
    Ik ben van mening dat het juist goed is om je kindje vanaf heel klein naar een KDV te brengen voor een dagje of 1 / 2.

Ze leren meteen hoe het met andere kindjes is en hoe het is om aandacht te moeten delen (thuis is alle aandacht voor hun).

Vriendin van mij is gewoon thuis, maar brengt kindje toch een dag in de week weg. Gewoon om die redenen. Kindje vind het heerlijk... ook al is ze nu pas 7 maandjes..

14. mamavanmerijn

mamavanmerijn Actief lid

12 okt 2006
    298
    1
    0
    Ik ben met 3 maanden weer aan het werk gegaan en had het in het begin moeilijk om Merijn uit handen te geven.
    Ik vind wel dat er een groot verschil zit of je je kind max. 2 of 3 dagen naar het kdv brengt of 5 dagen. Ik vind dat ook veel te veel.

15. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik blijf ook thuis en we kunnen het prima redden. Het is maar net hoe je zelf wilt leven. 3 x per jaar op vakantie, iedere maand uit eten enz. Tja, dan zou ik er ook een baantje bij moeten nemen.

16. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Waarom ga je niet allebei een beetje minder werken, dan heeft je vriend ook de kans om voor zijn eigen kind te zorgen.
    Ik neem aan dat hij dat wil. Elke ouder wil toch voor zijn of haar kind zorgen.

En dan kun je bv je kindje 2 of 3 dagen naar een gastouder laten gaan als je het KDV niets vind.

17. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ons kind gaat niet naar een dagverblijf.
    wij hebben al oppas.
    ik werk 3 dagen in de week
    donderdag past me schoonmoeder op
    vrijdag me ouders
    zaterdag en zondag me vriend
    donderdag me schoonmoeder
    vrijdag me ouders
    dan ben ik compleet

18. Winter

Winter Actief lid

5 dec 2006
    307
    0
    0
    Psychologie, Filmmuziek, Rusland
    Hey,

Als de baby geboren is heb ik in totaal nog zo'n 3 maanden achteraf dat ik thuis ben. Daarna ga ik weer werken.

Mocht ik mogen thuisblijven ik zou het zeker wel doen maar niet alle dagen. Ik zou dan wel meer kunnen zorgen voor ons kindje maar financieel is dat niet haalbaar.

Dus ons kindje zal naar een mini-crèche gaan waar we nu al een heel goed contact hebben mee gelegd. Alles werd besproken tot in de details. Eerst hadden we een kennismakingsgesprek en een aantal weken later een definitief gesprek waarin alle details werden besproken. Ik heb er een goed oog in. Ons kindje zal 1 dag naar oma gaan. En zal 1 dag bij mij thuis zijn en dus 3 dagen naar de mini-crèche gaan.

Vooraleer ons kindje naar de mini-crèche zal moeten mogen we het eerst 2 dagjes gewoon es brengen om te kijken hoe het reageert enzo. En wat we nog kunnen veranderen aan de afspraken. Ik denk niet dat ze er erg onder lijden dat ze naar een dagmoeder of crèche ofzo moeten. Ze leren juist heel veel. Ik werk in een kinderopvang die kinderen vanaf 2,5 jaar opvangt (dus vanaf dat ze naar school gaan) en ik moet eerlijk zeggen en nu gooi ik geen verwijt naar sommige ouders, maar je kan er wel de kinderen uithalen die nooit naar een kdv geweest zijn. Ik beoordeel niemand maar je ziet wel duidelijk het verschil qua zindelijkheid en opruimmomenten, eetmomenten, en dat is ook normaal dat je het verschil ziet. Het is gewoon veel rustiger bij mama of bij oma thuis. Maar op momenten dat er iets gezamelijk moet gedaan worden, schieten die kinderen soms wel in paniek. Als opvoedster is dat dan wel weer leuk om die kinderen gerust te stellen en een handje te helpen.

Liefs Winter

19. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ons kindje gaat straks 2 daagjes naar de opvang, ik werk 2 dagen overdag en de rest in de avond. Ik werk nu 35 uur en dat blijf ik ook werken.
    Ik moet wel blijven werken want ik ben kostwinner, dus ja
    En wat iemand eerder zei van als je 3x op vakantie wil en iedere maand uit eten, doen we nu al niet dus, vind het een beetje rare opmerking.
    Niet iedereen heeft het breed maar kan wel normaal rondkomen.

20. louloutje

louloutje Actief lid

23 mei 2007
    190
    0
    0
    Ik heb twee eigen bedrijven... Een al 10 jaar bestaand en het andere sinds een half jaar gestart. druk druk druk dus. Kindje was totale verassing, maar van harte welkom. En ja, ons kindje gaat straks in ieder geval minimaal 3 dagen in de week naar het kinderdagverblijf. Daarnaast zal het veel meegaan naar kantoor, of oma komt oppassen.
    Mijn moeder was vroeger onverwachts een alleenstaande bijstandsmoeder geworden, is meteen (voor ons) gaan werken. Ik heb nooit enig gemis ervaren of problemen gehad of gekregen door haar werken...
    Natuurlijk moet iedereen het voor zichzelf weten, maar naar mijn mening bestaat er geen goed of slecht hierin. respecteer dat de een blijft werken en de ander thuisblijft.

Deel Deze Pagina