Kindje groeit net iets beter dan gemiddeld..

Discussion in 'Baby en dreumes' started by troeliewoelie85, Sep 9, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. troeliewoelie85

troeliewoelie85 Niet meer actief

Hallo moeders (en vaders),

Ik moet even iets kwijt en vraag me af of andere zich herkennen in mijn verhaal.

Mijn dochtertje wordt 15 september 6 maanden, nog een klein weekje dus!
    We zijn gisteren naar het cb geweest en ze weegt nu 9030 gram en is 70.4 cm.
    Helemaal netjes volgens het cb. Ze zit wel iets boven het gemiddelde, maar haar eigen groeilijn is gewoon helemaal prima.

Dit berichtje zetten ik enthousiast op mijn hyves... je bent toch trots!
    Maar helaas krijg ik alleen maar verbaasde reacties, want ze is toch wel erg groot voor haar leeftijd en dat ze nu al naar maatje 74 gaat vinden mensen helemaal verbazingwekkend. Er wordt dan gelijk even bijgezet hoeveel hun eigen kindjes wegen en hoe groot ze op dat moment zijn...
    Dus ik werd eigenlijk alleen maar tereuriger na elk berichtje wat binnen kwam.
    Mijn dochtertje is niet te groot... haar gewicht en lengte komen prima met elkaar overeen en we hoeven ons nergens zorgen over te maken.
    Maar ik ben het zooooo zat om me steeds te moeten verdedigen.... :(

Meer moeders die hun snel groeiende kindjes tegenover andere moeten verdedigen?

2. Lt20

Lt20 Niet meer actief

He meis,

Je meisje vind ik ook aan de grote kant maar dat komt omdat mijn dochter van 1 jaar dezelfde metingen heeft.

Maar... Volgens het cb is er niks aan de hand toch? Het ene kindje groeit wat harder als het andere kindje.

En wat dat betreft houden heel veel mensen ervan om hun kindje met een ander te vergelijken.

Mijn dochter draaide pas met 7,5 maand, wij hartstikke trots dat ze da ze dat doet en dan krijg je reacties van; nu pas, de mijne deed dat al met 4 mnd.. En zo kan iedereen denk ik wel voorbeelden noemen.

Probeer je er niks van aan te trekken hoor!

3. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Mijn ukje van 6 maanden is nog langer en gaat al naar maatje 80 :D
    En wat denk je van mn grote man van bijna 2,5 die al in maatje 116-122 zit :)

Alleen maar om trots op te zijn toch? Ik zie het alleen maar als een goed teken dat ze lekker groeien.

4. allanieew

allanieew Actief lid

Jan 5, 2011
    298
    15
    18
    thuisblijf moeder (and proud to be one)
    bij utrecht
    hier ook een snelle groeier (75 cm) maar ook erg snel in zijn ontwikkeling, hij staat, zit zelfstandig, en kruipt op handen en knieen sinds een week of 3 (daarvoor tijgerde hij)
    in de supermarkt werd ik redelijk vaak aangesproken door mensen die het maar raar vonden dat mijn kereltje met 72,5 cm nog in het bakje van de kinderwagen lag ipv dat hij lekker in een stoeltje zat. en sommige mensen wilden niet eens luisteren naar het waarom (zelfs een wildvreemde mevrouw die vond dat ik mijn kind mishandelde en dreigde de kinderbescherming te bellen, hij was toen pas 4 maanden oud)
    Mijn eigen familie vergeet notabene ook wel eens dat hij driekwart jaar jonger is dan zijn neefje die maar net iets groter is (ze zitten allebei in dezelfde kledingmaat) Dus ja ik ken je situatie helemaal, maar ik zit er niet mee mijn kereltje volgt zijn eigen lijn idd net boven de curve en stiekem hoop ik dat hij zo doorgroeit, een beetje een lange man vind ik wel mooi :)
    en als dat betekent dat ik me nog jaren moet verdedigen en op ieder dagje uit zijn paspoort mee moet nemen om te bewijzen dat hij echt nog op een bepaald tarief mee naar binnen mag, dan heb ik daar vrede mee, want ik ben heel erg trots op mijn vent(je)

5. troeliewoelie85

Wat fijn deze reacties! Ik ben natuurlijk ook supertrots op ons meisje en ze doet het verder super goed!
    Kwa ontwikkeling is ze gewoon gemiddeld. Draait van rug naar buik en ook terug en begint nu heerlijk te kletsen tegen ons en tegen haar knuffels! mamamama is haar favoriet en dat vind ik erg leuk om te horen ;).
    Ze ligt sinds 2 weken niet meer in de kinderwagen bak. Niet omdat het niet meer paste, maar omdat ze het gewoon niet leuk meer vond om steeds te liggen hihi.
    Mijn man vind het zelfs juist fijn dat ze wat groter is ;).
    Ze is 2 weken te laat geboren en was toen toch maar 50 cm.
    Hij vond het in het begin toch erg moeilijk om zo'n klein lichaampje vast te houden of om te kleden.
    Toen ze 4 weken was, was ze al 56 cm en ze is eigenlijk in dat tempo verder gegroeid. Tot nu toe heeft ze het langste met maatje 68 gedaan, maar daar begint ze nu toch wel echt uit groeien.

6. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

Feb 1, 2011
    519
    0
    16
    Hoi,
    Mijn dochter is bijna dezelfde leeftijd. De laatste keer bij het CB (bijna 5 maanden oud) was ze 68 cm en 7175 gram. Ze zit dus goed in de buurt van jouw dochter. Ze is een gezonde vrolijke meid die van alles aan het ondernemen is.
    Jeske is dan lang en wat smal. Ze oogt wat kleiner door een smal gezicht. Ik heb dus niet zoveel van die opmerkingen. terwijl ze waarschijnlijk nog iets langer is dan jouw dochter.
    Het is erg wat mensen gewend zijn. Laat ze lekker kletsen.

Groetjes, Chantal.

7. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Nou dan zet jij maar heel trots op hyves dat ze mamamam zegt dan weet ik zeker dat je lang niet zoveel reacties zult krijgen ;).

8. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Standaard (sarcastische) reacties die ik maar wat weglach:
    - Kan hij al lopen?
    - Wanneer gaat hij naar de basisschool?
    - Wanneer haalt hij zijn rijbewijs?
    - Geef die jongen maar roggebrood met kaas, hij moet er nog van groeien
    - Je overvoedt hem!

Mijn zoontje weegt zo'n 11kg met 7 maanden en zit ook in maat 80.
    Hij groeit keurig volgens zijn eigen lijntje en het CB is erg tevreden over hem.

Wat als jij nou naar al die mensen gaat reageren "wat is hij/zij klein, veel kleiner dan gemiddeld hoor! zou je hem/haar niet wat meer te eten geven?"

9. troeliewoelie85

@Lt20: Haha! Ja dat doet ze sinds gisteren ;) Het is een hele lange mamamamamamama hoor hihi maar het begin is er! :D

10. troeliewoelie85

@jufchantal: Onze dochters groeien inderdaad een beetje hetzelfde.
    Ik heb even gekeken voor je en mijn dochter was met 4,5 maand 66.5 cm en 8225 gram.

@Uk2011: Vervelend zeg.. zulke opmerkingen zou ik nou zelf nooit tegen iemand zeggen.

Ze vroegen toen mijn dochter 2 maanden was al of ik soms pokon door de voeding deed terwijl ze gewoon netjes haar flesjes dronk.. misschien zijn ze wel gewoon jaloers hihi ;)
    Ik ga ze inderdaad gewoon lekker laten kletsen en heerlijk genieten van mijn dochter!

11. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Ons meisje is ook wat aan de grote kant :). Ze is net 2 en zit in kledingmaat 98. Ze zit goed op de curve dus prima toch?

Het is alleen lastig bij dingen waar ze t/m 2 jaar gratis naar binnen mogen. Ik heb wel eens haar IDkaart moeten laten zien.
    (en ook hier kwam al snel de vraag: kan ze nog niet praten, terwijl ze net 1 was, ach ja)

12. Bri

Bri Niet meer actief

Je hoeft toch niks te verdedigen?
    Mensen vinden het leuk om kinderen te vergelijken. Prima, vooral doen. Groter, kleiner, wat boeit dat nou? Ik ben langer dan m'n zussen, maar kleiner dan m'n broers.... :)
    Mijn kinderen gingen ook naar maat 74 toen ze een half jaar oud waren. Ze zijn ook maar ietsje groter dan gemiddeld (zoon inmiddels niet meer, is nu helemaal gemiddeld). Ik ben er blij mee, daar gaat het om. Niet zo defensief worden hoor, er gaat toch niks verkeerd met je kind?

13. MammaC

MammaC Lid

Feb 21, 2010
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft ook dezelfde getalletjes, helemaal prima toch!
    Mijn zoon had dit gewicht en lengte pas met goed een jaar, maar elk kind is anders en zolang ik een blij en vrolijk kind heb vind ik het allemaal wel best. Was zelf ook een lange baby (ben zelfs uigegroeid tot 1.85)

14. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

Apr 23, 2010
    4,523
    0
    0
    NULL
    NULL
    serieus, 2,5 en 116/122??? wat zegt het cb daarvan dan? (gewoon benieuwd, geen oordeel)

15. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

ohja, pokon... die heb ik ook al gehoord :cool:
    ik snap het ook niet, waar halen mensen het lef vandaan om zulke opmerkingen te maken. zo uitzonderlijk is het helemaal niet dat kindjes goed groeien. wees blij dat ze goed groeien!!

maarja.... diep inademen, rustig uitademen...

vooral mijn schoonfamilie vindt het leuk om zo te reageren.
    mijn hormoontjes kunnen het tegenwoordig gelukkig weer aan ;)

16. Lovely2011

Lovely2011 Fanatiek lid

Aug 2, 2011
    3,407
    1
    0
    Mijn dochter haar groeilijn ligt ook boven het gemiddelde maar inderdaad haar eigen lijn loopt gewoon geleidelijk, en netjes dus.

Vind het ook altijd irritant hoor als je dan iets zegt of iets op FB of Hyves zet er altijd mensen zijn die gelijk moeten zeggen hoe het bij hun eigen kind ging... Ja heel fijn maar ik wil nu gewoon even iets kwijt over MIJN kind.

Soms denk ik weleens.. zo waar gaat dit heen als ze zo blijft groeien. Maar goed ze drinkt normaal, slaapt heerlijk en is supervrolijk! Heerlijk kind gewoon, nou dan liever een wat groter kind dan een gemiddeld kind wat niet lekker in zijn of haar vel zit.

17. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

Aug 11, 2008
    1,477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Het is nooit leuk om negatieve reacties te krijgen op de groei / ontwikkeling van je kleintje. Dennis heeft een tijdje achtergelopen qua groei, was met een half jaar nog net geen 6 kilo... Gelukkig maakt ie nu een inhaalslag, het gaat zo goed met de bijvoeding en combinatie bv/kv, dus daar zijn we erg blij mee. Hij zit nu in maat 62 en als het zo doorgaat heel binnenkort in 68.
    Ook daar krijg ik reacties op, terwijl ik er (vanzelfsprekend) niets aan kan doen en voor mijn gevoel - en volgens het cb - alles goed doe. Het is dan echt vervelend dat mensen constant lopen te vergelijken met hun eigen kindjes...
    Maar Dennis is gewoon Dennis en die groeit in z'n eigen tempo, net als jouw meisje. Niets aantrekken van dat vergelijken, sommige mensen maken er graag een wedstrijdje van.

18. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Niks van aantrekken! Onze dochter is ook langer als gemiddeld (met 6 mnd 71 cm en 8400 gram).

Je krijgt alleen zo vragen/opmerkingen omdat mensen haar vaak ouder schatten dan dat ze is. Ze is groot en heeft ook nog eens een volle bos haar.

Gisteren weer in de supermarkt iemand, loopt ze nog niet? nee. O die is laat dan met lopen! valt wel mee hoor, ze moet nog 1 worden..

19. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Trek je er niets van aan en wees lekker trots op je kleine (nouja grote meid dus ;) ). En zolang het cb tevreden is dan is het toch prima. Hier juist kleine ukken, ach ook prima toch?

20. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

Aug 29, 2009
    3,313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Weetje.. Groeien ze te snel is het niet goed, groeien ze te langzaam is het ook niet goed. Anderen zullen altijd hen commentaar klaar hebben.

Ik kon me er ook druk om maken, Mick weegt bijna 9500gr en is 72cm..
    Nu denk ik; Ach, het is allemaal in proporties dus dan is het goed!

En je mag absoluut trots zijn, dat ze goed groeit hoor !! :D

Share This Page