Hallo, Ik ben vandaag 36 weken zwanger en ons kleintje ligt ook in onvolkomen stuit. Dinsdag moet ik op controle en als hij dan nog in stuit ligt zouden ze ook eventueel voor een versie gaan. ALs ik het hier zo lees, dan lukt een versie niet bij een onvolkomen stuitligging, mss moet ik dit dan toch ook maar niet proberen, want voel me hier eerlijk gezegd niet zo goed bij. Dan is het weer de moeilijke keuze tussen natuurlijk bevallen of KS. Ze kunnen het een mama toch moeilijk maken he Van Eke hartelijk gefeliciteerd met je dochter! wenneke
Ze kunnen het een mama inderdaad al erg moeilijk maken en dan zijn ze er nog niet eens Succes met je keuze voor een versie wel/ niet. Ik vind het wel fijn dat ik het geprobeerd heb, want stel dat het wel was gelukt...?! Het voelde niet heel fijn, maar zodra ze stopte met draaien was dat gevoel ook weg en ik heb (heel belangrijk!) niet 1x het idee gehad dat ons kindje er onder te lijden had. Ik werd zo goed in de gaten gehouden. Maar het is wel heel belangrijk dat je er zelf achter staat om een versie te doen. Als je twijfeld zou ik het niet doen. Doe wat je moedergevoel je ingeeft! De volgende keuze is idd keizersnede of natuurlijk bevallen. Ik krijg hele verschillende reacties uit mijn omgeving hierover, maar mijn man en ik waren het snel eens over een natuurlijke bevalling. We weten dat we in het zkh op de goede plek zijn en dat ze ons kindje echt geen risico zullen laten lopen. Als ze maar een beetje twijfelen wordt het meteen een keizersnede. Nogmaals succes met je keuze!
Hier dezelfde situatie.. Haha wat moet dat nog gaan worden met deze koppige kindjes?! Wij hebben wel een versie geprobeerd, en ik heb hier ook absoluut geen spijt van. Het was alleen mooi geweest als het was gelukt... Ik vond het meer onprettig, dan dat ik het pijn vond doen. De gyn heeft een paar keer geprobeerd, maar toen ze merkte dat hij niet wilde draaien, is ze ook al snel gestopt. En toen inderdaad kiezen tussen stuitbevalling of keizersnede.. Leek me bij de keizersnede zo heerlijk dat je gewoon een dag en een tijdstip zou weten wanneer je je kindje in je armen kon houden! En ze plannen het bij ons tussen week 38 en 39, dus al best lekker snel (ik had deze week gewoon mijn ventje kunnen hebben!!) Maar ik vond de risico's voor een volgende zwangerschap daar toch niet tegenop wegen. Wij gaan dus voor een stuitbevalling, met het idee dat we in het ziekenhuis op de beste plek zijn! En de gyn heeft heel duidelijk gemaakt dat ze geen risico's gaat nemen, geen gemartel, wil het niet, dan gewoon naar de OK. (maar dat zou ik toch wel heel jammer vinden, verheug me er nu toch wel heel erg op om mijn ventje meteen lekker op mijn buik te hebben!) Maar het zijn moeilijke beslissingen die je moet nemen. Je hebt toch het lot van de kindje (en ook een beetje van jezelf) in handen, terwijl je er niet echt verstand van hebt.. Succes met het maken van je keuze!
En dan zeggen ze dat maar 3 a 4% van alle kinderen aan het einde van de zwangerschap nog in stuit ligt.. volgens mij ligt dat aantal veel hoger als ik naar de verhalen om me heen luister en hier de reacties zie. Mamamoon jij ook veel succes met de bevalling, spannend wordt het nu hé?! Ik ben benieuwd wanneer we onze 'vervolg' ervaringen kunnen delen.
ben erg benieuwd hoe het bij jullie gaat gaan. Ik heb achteraf ook geen spijt van keuzes die ik gemaakt heb, en zou het helemaal opnieuw zo doen. Ben blij dat ik geprobeerd heb het te laten draaien, en inderdaad op moment dat een gewone bevalling niet nodig is neemt de gyn. gewoon ook meteen beslissing dat een keizersnede nodig is. Ge zijt daar echt wel in goede handen die ook veiligheid voor alles houden! Succes ermee, hoop snel hier te lezen hoe het bij jullie is gegaan.
Bij mij een beetje hetzelfde verhaal: Met 40 weken en 3 dagen zwangerschap ging ik naar de verloskundige voor een routine controle. Opeens zei ze dat ze er aan twijfelde hoe de baby ligt. Voor de zekerheid het echo apparaat erbij gepakt en inderdaad: in stuit. Waarschijnlijk al heel lang, maar dit hebben ze (minstens 3 verschillende verloskundigen) over het hoofd gezien. Met spoed door naar de gynaecoloog die nog een mislukte draaipoging heeft geprobeerd. Vooraf zei die al dat het waarschijnlijk niet zou lukken, en dat was dus ook zo. Toen moesten we heel snel een beslissing gaan maken wat te doen: keizersnede of toch gewoon proberen. In een paar dagen tijd me enorm verdiept in alle voor en nadelen en filmpjes gekeken van hoe een natuurlijke stuitbevalling er eigenlijk uit ziet enzo. We hebben besloten het maar gewoon te proberen. Ik ben nu 41 + 1 en a.s. vrijdag wordt ik ingeleid als de baby zich dan nog niet gemeld heeft... Heb er echt slapeloze nachten en verdrietige dagen van gehad, maar probeer het positief te benaderen. Gelukkig is het mijn tweede bevalling, dus ik weet dat er een kind doorheen moet passen. De gyn schat mijn kans van slagen op 70 - 80%. Moet wel zeggen dat ik vanaf het nieuws echt niet meer goed slaap en ik af en toe echt de zenuwen krijg. Vind het 'leuk' om te zien dat er meer in het zelfde schuitje zitten!
wij zijn nu 36 wkn en gaan woensdag voor afspraak i.v.m keizersnede onze ligt in onvolkomen stuit en heb direct gezegd niet te willen draaien. die kleine ligt al erg lang lekker dwars en ga er niet aan lopen trekken. zelf ook met keizersnede geboren geweest en kijk er ook niet tegenop.
Onze tweede lag in stuit en omdat ik zelf een stollingsstoornis heb, was een draaipoging geen optie. Vond ik niet erg, het leek me ook wel leuk om dan nu een keizersnede mee te maken. Tijdens de keizersnede bleek de oorzaak van de stuitligging: ik heb maar en halve baarmoeder en daardoor lag min zoontje verkeerd en was er ook absoluut geen enkele mogelijkheid om te draaien door hemzelf of van buitenaf (te krap). keizersnede was een prachtige ervaring, alles heel gepland en gecontroleerd. We wisten de datum een paar dagen van te voren en konden dus dingen plannen (opvang oudste, geboortekaartje en andere spullen) en dat vonden wij eigenlijk wel heel prettig Nadeel van stuitligging is wel dat onze zoon heupdysplasie heeft (deze week ontdekt en hij krijgt overmorgen een spreidbroek, balen!) Succes met jullie keuzes, ik zou zelf zo weer voor keizersnede gaan.
Als je gewoon een jaar rust neemt na de keizersnede voor je met de volgende begint is er niet heel veel aan de hand hoor.... Ik nam gewoon liever zelf t risico in plaats vn dat kleintje.
Hallo allemaal, Hier wordt het nu toch te gek hoor. Moet ik vandaag op controle naar de gynecoloog en voor monitoring. Daarna zou een echo volgen en zou ik een gesprek hebben met de gynecoloog over wat de mogelijkheden waren als de baby nog in stuit lag. Aangekomen bleek mijn gyn ziek te zijn en werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ze hangen me een half uurtje aan de monitor en de vroedvrouw voelt aan mijn buik. Ze voelt de baby nu helemaal dwars liggen in mijn buik (zijn hoofdje zat in mijn rechterflank). Dus belt ze met de gynecoloog van wacht of ik nog bij hem langs mag komen om verder te bespreken of ze een versie zullen proberen of niet. Daar aangekomen een gesprekje met de gynecoloog, hij neemt een echo om te zien hoe ons patatje nu juist ligt, wat blijkt... Op dat half uurtje heeft hij zich van dwarsligging verlegd naar de perfecte hoofdligging. Zelfs zijn beentjes zaten nu ook geplooid zoasl het hoort Super nieuws was dit voor ons, nu is het een standaard bevalling! Nu maar hopen dat hij zo blijft liggen natuurlijk! groetjes en succes voor iedereen, wen
Wenneke wat super zeg! Scheelt toch een heleboel 'gedoe'!! Hoeveel weken ben jij nu dan? Wie weet is er hier dan ook nog hoop! Hier ging het 'gedoe' nog even verder. Ik ben vrijdag weer naar de gyn geweest. Bleken ze ineens het beleid te hebben veranderd!! Willen ze me hier niet meer hebben! Ze willen de stuitbevallingen vanaf nu in Zwolle laten doen, omdat ze daar meer ervaring zouden hebben.. Daar had ik dus gisteren een afspraak.. Ik kon wel huilen toen ik naar buiten kwam, (en nee, van hormonen heb ik deze zwangerschap nog geen moment last gehad) maar ik had er helemaal geen goed gevoel over. Toen 's middags nog even op internet gezocht, en kwam uit op het ziekenhuis in Heerenveen. Meteen gebeld, kon vandaag terecht, en dit voelde een stuk beter! Het is 10 minuutjes langer rijden dan het ziekenhuis in Zwolle, maar dat heb ik er wel voor over! Vind het wel een beetje jammer, heb echt een super zwangerschap gehad, niks geen kwaaltjes, voel me zelfs op dit moment nog lang niet 'hoogzwanger', ben super kwiek! Maar nu begint de lol er toch een beetje af te raken, door alles eromheen..
Wenneke wat een geweldigig goed nieuws zeg! snap dat je dan wel even verbaasd bent. Heb je het zelf ook gevoeld, dat de baby draaide bedoel ik? Fijn dat je nu een 'normale' bevalling kan hebben, succes! en ik duim dat je patatje niet terug zal draaien (wat een geweldig koosnaampje ) mamamoon daar zou ik ook heel verdrietig van worden, ben je er net op ingesteld dat het een stuitbevalling in dat ziekenhuis wordt en dat je daar onder controle staat bij (ik denk) dezelfde gyn. moet je ineens gaan verkassen pff hadden ze dat niet meteen kunnen aangeven? Wat goed van je dat je zelf ook nog bent gaan rondkijken en dat je nu in heerenveen terecht kunt. en dat allemaal op het allerlaatste moment. Succes vrouwke!! Hier is de koek ook op. vond het heerlijk om zwanger te worden en te zijn en om me buik te zien groeien, maar nu, nu ben ik het echt beu. alles doet me zeer en ik weet me gewoon geen houding meer te geven. Thuis is alles al aan kant en verveel me te pletter. maar echt iets ondernemen tegen de verveling gaat ook niet want dat doet me weer veel ste zeer. pff zo lucht op hoor, even klagen! Ons meisje ligt nog steeds hetzelfde zo te voelen, die gaat echt niet meer draaine, geloof ik niks van. morgenvroeg weer controle bij de gyn, ben benieuwd.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, of je voelt wanneer je baby draait?!? Vanaf het moment dat ik 'm voel voel ik alleen maar beneden getrappel, heel laag....meneer blijkt ook in een onvolkomen stuit te liggen. Ik neem aan dat wanneer hij zich omdraait het getrappel zich verplaatst naar boven de navel, toch?
Nou ja, ondertussen heb ik me er al wel weer een beetje overheen gezet hoor. Het is vaak even de eerste reactie. Ik vond het vooral heel jammer omdat ik zoveel vertrouwen in mijn eigen gyn had. Zij vertelde zelfs dat ze ook mensen heeft 'opgeleid' voor het begeleiden van stuitbevallingen! Dus tja, dan moet het goed komen dacht ik! Maar blijkbaar zagen de andere gyns het niet zo zitten. Helaas! Maar wij lopen wel super gelijk op he! Ik ben erg benieuwd wie hier als eerste haar ervaring kan neerzetten! Voel jij al 'iets'? Volgens mij komt het bij mij echt nog lang niet! Hier slaat de verveling inderdaad ook regelmatig toe! Dus wat dat betreft ben ik er ook wel klaar voor. Maar ach, zolang ik verder nergens last van heb.. Kan me voorstellen dat als je dat wel hebt, je het flink zat bent! Veel succes morgen bij de gyn!
Goed nieuws Wenneke dat de kleine gedraaid is!! Vraag me inderdaad ook af of ge der wat van gevoeld heb?? Op zich heeft ie toch zoveel ruimte niet meer he... @mamamoon: gelukkig een goed alternatief gevonden, stuitbevalling is al heel wat, dus wel belangrijk dat ge dat gaat doen met vertrouwen in de artsen en het ZH!! Hoop snel jullie verhalen te kunnen lezen hoe het gegaan is!! Succes meiden!
Hallo allemaal, Ik heb denk ik te vroeg gejuicht :s Hij blijft hier maar buitelen en buitelen. Ik voel niet echt dat hij draait, maar wanneer hij in stuit zit, dan voel ik echt zijn hoofdje rechtsboven onder mijn ribben zitten. Ook de rechterkant van mijn buik voelt dan voller aan dan de linderkant wanneer je er een beetje op duwt. Je voelt dan dat het rugje langs rechts ligt en de beentjes enzo langs links. Je voelt inderdaad ook dat de bewegingen dan op een andere plaats zitten. Bij mij is het een derde kindje en volgens de vroedvrouw is het daardoor dat hij zo goed kan buitelen. De baarmoeder is al twee keer hard uitgerokken geweest, waardoor hij niet meer zo strak zit als bij een eerste kindje. Ik vrees dus dat ik ga moeten afwachten tot wanneer de bevalling zich aandient om te weten hoe hij op die moment ligt. Morgen ga ik nog een keer op controle bij mijn eigen gynecoloog omdat die ziek was dinsdag toen ik controle had. Ik ben benieuwd wat hij zal zeggen en hoe ons patatje op die moment ligt. Veel succes nog aan iedereen, wenneke
Wil even laten weten dat ik afgelopen maandagochtend bevallen ben. Op de natuurlijke manier, 6 uur na het breken van de vliezen. Heb maar 4 uur weeen gehad en verder geen schade er aan over gehouden. Het kan dus echt. Vond deze bevalling echt helemaal niet zwaar vergeleken met de vorige. Veel succes iedereen die het ook aan durft! Ben heel blij voor mijn keuze. Stond na een uur naast mijn bed alsof er niks gebeurd was. Kortom: laat je niet bang maken door andere mensen, maar vertrouw op jezelf!
@ Wenneke: Wat een druktemaker heb jij in je buik zeg! Jammer dat de baby niet gewoon lekker met het hoofdje naar beneden blijft liggen! Het lijkt me wel spannend om pas bij de bevalling te weten hoe het ligt! Had je besloten om natuurlijk te bevallen, of zou je voor een keizersnede gaan? @Babybuik: Van harte gefeliciteerd met jullie kleintje!! Wat een heerlijk bericht! Geeft de burger moed!
babybuik van harte gefeliciteerd met je baby!!! en wat enorm fijn om je positieve verhaal te lezen, bedankt daarvoor! Wenneke wat een boef in je buik, ik hoop dat hij of zij precies op tijd goed zal gaan liggen.
Hallo, Net terug van de gynecoloog en onze kapoen ligt dus terug in stuit. Heb met de gyn besloten dat het beter is om voor een keizersnede te kiezen. Ik moet op 7 november terug op controle en als hij dan nog in stuit ligt spreken we een datum af voor de keizersnede. Vermits hij gisterenavond nog heel hard aan het buitelen was in de buik, lijkt een uitwendige kering niet echt zinvol, want ons patatje draait zich toch hoe hij zelf wil En blijkbaar doen ze hier in Belgie niet echt nog veel stuitbevallingen. Vermits ik ook veel last heb gehad van bekkeninstabiliteit leek het hem toch beter om niet te veel risico's te nemen. groetjes, Wenneke