Ik heb een lijstje van dingen die gecheckt worden om tot de apgarscore te komen. Ik weet ook dat ze die checks direct doen, opnieuw na 5 minuten en zo nodig nog vaker. Maar hoe checken ze die dingen? En dan vooral: is dat storend voor de kleine op mijn buik in zijn zoektocht naar de tepel? De baby hierin storen schijnt niet goed te zijn namelijk.
Als alles er goed uitziet, hoeft de baby voor deze score niet van je buik.. Kan me tenminste niet herinneren dat dit bij onze zoon een echte onderbreking was. Weet eigenlijk niet hoe ze dan hartslag hebben geteld..
Volgens mij schatten ze idd al snel in of je rustig aan kan doen na de geboorte of dat ze gelijk die apgarscore gaan doen. Hier heb ik wel altijd pas aangelegd nadat ze aangekleed waren en voordat ze dat doen voeren ze die apgarscore uit
Veel dingen doen ze aan de hand van signalen van de baby en geven daar punten voor Hier was het wel bij alle 3 zo dat na een minuutje of 5 de gyn de baby even mee nam voor controle en het hartje ging luisteren, met een kleine minuut had ik de kleine weer heerlijk warm op de buik ( ze nam de kleine trouwens niet echt mee hoor ze stonden een kleine 2 meter van mij af )
Ik wist niet eens dat dat vlak na de geboorte wordt berekend (wanneer dan wel, geen idee )... Heb Eva een uur op mijn borst gehad voordat ze haar gingen controleren en aankleden.
Bij het bepalen van de apgarscore, hoeft de baby niet echt onderzocht te worden. Het is meer een eerste indruk die de baby geeft op 5 punten (kleur, spierspanning, ademhaling, hartslag en het reageren op prikkels) om in te kunnen schatten hoe de start van de baby is. Dit kan dus gewoon door naar de baby te kijken, als hij/ zij op je buik ligt. Op elk van die 5 punten kan de baby max 2 punten scoren (bijv.roze baby is 2 puneten, blauwe baby is 1 punt, bleke baby is 0 punten), dus de hoogste score is 10. Dit wordt bekeken na 1 min. en na 5 min. nog een keer. Pas als een kindje matig/ slecht scoort, moet de baby bij jou weg, maarja, dat is dan nét even belangrijker dan die borstvoeding (bijv. zuurstof nodig).
Op het moment dat jij helemaal verwonderd een klein glibberig kindje vastpakt, heeft de verloskundige al lang de eerste apgarscore. Dat scoren ze meteen door naar de baby te kijken, wat voor kleur, ademhaling etc. Dat heb jij zelf niet eens door hoor en heeft niemand last van. Andere controles zijn pas later.
Ja dat zat ik me dus ook af te vragen... de meeste dingen kan je op het oog, maar het hartje ongetwijfeld niet. Ik wil het kindje in principe zelf pakken en gelijk op mijn buik leggen en dan het eerste uur zo ongestoord mogelijk laten. Ben beetje droogdeppen, toedekken zelf naar de borst laten kruipen etc. Als ze mijn kleintje dan wegpakken en checken kan ie daarin al gestoord worden waardoor het drinken bijv al minder makkelijk opstart. Hoeft niet, maar kan wel. Maar misschien gewoon een stethoscoopje op zn ruggetje terwijl ie op mij ligt? En ik denk dat zijn reflexen wellicht ook wel zichtbaar zijn als ie op mij reageert ipv op de kraamhulp...? Werd van de vk ook niet veel wijzer. Als ik dinsdag de afspraak nog haal zal ik het toch nogeens vragen...
Hmmm ja aan de andere kant wil je toch ook dat je kindje even nagekeken wordt. Snap dat je graag even wilt genieten en je kindje wilt laten drinken enz....maar dat nakijken is ook wel fijn
Hier ook geen idee hoe ze het hebben gedaan. Onze kleine lag een uur op mijn buik en is daarna onderzocht door de kinderarts. Ze had 10 van 10 punten ondanks de zware bevalling.
De eerste score is idd op het oog (als het goed gaat met je kindje). Later kijken ze ook naar de reflexen. Ik vond dat heel mooi om te zien. Dat omhoog kruipen doen ook echt niet alle kindjes en zeker niet direct. Dat het niet doen verstorend zou werken op de bv... tja... ik denk dat de soep echt niet zo heet wordt gegeten. Zou ook wat zijn als het allemaal zo precair zou werken.
Als een kindje mooi roze is en goed reageert hoeft er niet specifiek naar de hartslag worden geluisterd. Je kunt er vanuit gaan dat die dan dus goed is, want anders is je kindje niet zo mooi van kleur.Dat gebeurt later pas. Als de start dus goed is hoeft je baby niet bij je weg en kan hij/zij eerst aan de borst. Als de start niet goed is, gaan ze natuurlijk wel gelijk met je kleintje aan de gang, maar dan is dat op dat moment natuurlijk het belangrijkst.
In t ziekenhuis bevallen,eerste score was denk al gegeven voordat mn ventje op mn buik lag. Hij huilde,ademde dus,had alleen blauwe voetjes, eerste score was een negen. Na vijf minuten is hij weer gescoord,maar daarvoor hebben ze echt niet aan hem hoeven zitten hoor. Er waren geen 'gekke' dingen, kinderarts kwam de volgende ochtend pas.
Je klinkt als iemand die zich goed heeft voorbereid. Helemaal goed natuurlijk. Heb je er ook rekening mee gehouden dat het niet gaat zoals je bedacht hebt. Mijn zoontje is bijv met de vacuumpomp geboren en is de eerste 12 uur zo misselijk geweest (hoofdpijn) dat ie niet eens kon aanhappen. Ook was de navelstreng zo kort dat de eerste 5 minuten hij niet verder kon liggen dan met zn hoofd op mijn navel. Dit zijn de dingen waar ik dan van te voren niet bij stil had gestaan. Verder hebben ze m lekker met rust gelaten en op het formuliertje zag ik later zijn scores. Dus dit doen ze (als het goed gaat) op het oog.
Nogmaals, als het goed gaat met je kindje merk jij NIKS van de apgarscore (het is geen onderzoek het is een observatie score). Als het niet goed gaat met je kindje, bijv hij/zij gaat niet zelf ademen, wil je neem ik aan wel dat er even ingegrepen wordt toch, zodat het snel wel weer goed gaat en je kindje na 10 minuten alsnog een 9 of 10 scoort als apgarscore (waar jij dus weer niks van merkt). Take it easy het komt goed. Het is JOUW kindje, die pakken ze niet onnodig af (nee ook niet als je in het zkh bevalt).
maak een geboorteplan en zet het erin. wat jouw wensen zijn dan. maar als je pech hebt en je kindje zit vast. en moet met de pomp of tang gehaald worden. of met een keizersnee dan lijkt het me lastig om je kindje er zelf uit te halen. dus pin je niet vast op e plannetjes dan is de teleurstelling des te groter als het anders loopt. zo mocht mijn zoontje de eerste 24 uur geen borstvoeding hebben omdat ik tijdens de bevalling medicijnen heb gehad voor extreem hoge bloeddruk. daarnaast kwam hij met de pomp en was hartstikke ziek dus de eerste 3 dagen hebben we hem niet eens vast mogen houden
De baby werd na de zesde (en laatste) perswee direct op mijn buik gelegd en zo heb ik eerst anderhalf uur gelegen. Ik zat helemaal onder alles wat vies was en ik had al 2x aangegeven dat ik wilde douchen en dat ze de baby even vast moesten houden en nakijken etc. Maar ik kreeg steeds te horen: ja zo dadelijk, even geduld. Ik voelde me zooo vies. En de baby was ook vies, haha. Ik wilde gewoon dat ze ons schoon zouden maken. Na anderhalf uur ben ik even uit mijn plaat gegaan dat ik ECHT overeind moest en toen mocht ik gelukkig wel douchen! Zo'n ziekenhuisbed ligt ook gewoon niet cool op het moment dat je persweeën hebt. Ik lag op zo'n randje en dat deed zeer!
Allebei mijn kindjes hadden 9 10 10 De jongste van mijn zus had destijds 1 3 5 (woog 810 gram en is een gezonde knul nu)
Als het kan laten ze je kindje eerst bij je liggen en evt. drinken. Lisa heeft een uurtje bij me gelegen. Daarna zijn ze de onderzoeken gaan doen, reflexen testen enzo. Daarbij moet je baby ook 'lopen', dus bij je liggen kan dan even niet. Maar dat is maar een paar minuutjes en ook wel erg leuk om te zien!