laag hb al vroeg in de zwangerschap. Wie nog meer?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nicootje74, 3 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicootje74

3 feb 2008
    8
    0
    0
    secretaresse
    N-Brabant
    Bij mijn 12 wkn controle had ik al meteen een hb waarde van 6.8. De week erna 6.6. Mijn huisarts deed er nogal laconiek over, maar ik vond het zelf niet zo grappig. Ik heb nu staalpillen maar het schijnt even te duren voordat die echt gaan werken. Zijn er hier meer met een lage hb waarde al vroeg in de zwangerschap? Zou het erfelijk kunnen zijn? Mijn moeder en zus hebben ook bijna heel de zwangerschap aan de staalpillen gezeten.

Nicootje :D

2. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Mijn hb was wel al gelijk met 12 weken 1,5 punt gezakt... maar omdat ik altijd een erg hoog hb had (tussen de 9 en de 9,3) was er bij mij nog niets aan de hand, 7,8 is hartstikke netjes. Maar ik schrok er toch ook wel een beetje van... Zo is 6,8 ook nog netjes voor een zwangere en volgens mij gaan ze pas verder kijken als je richting of onder de 6 kwam... Ik moet zeggen; ik mocht nog een keer bloed gaan prikken -dat heb ik nog niet gedaan overigens- maar ik voel me ook niet slechter ofzo meer dan toen. Ik voelde me toen wel slecht namelijk , maar dat bleek aan m'n bloeddruk te liggen.
    Ik kreeg het advies om gravitamon te slikken, maarja, m'n hb was dus nog gewoon eens stuk hoger dan de jouwe. Maar het zakken in die periode herken ik dus wel...

3. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Ik heb tijdens mijn hele zwangerschap en ook nog erna een laag HB gehad, dus ook aan de staaltabletten geweest. Met de nacontrole(6 weken na de bevalling) was het nog steeds te laag.

4. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Hier ook laag HB. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij was hij met 5 weken 6.3.
    Ben gelijk aan de staalpillen gegaan en hij steeg langzaam tot zo rond de 7. Is nu nog steeds. Best netjes dus. Ik mocht geloof ik met een week of 18 stoppen met de pillen vanwege de bijwerkingen, maar moest wel floradix gaan slikken.
    Hier heeft mijn moeder van mij in het ZH gelegen vanwege ernstig ijzer tekort. Ik had zelfs flinke groei achterstand. Vandaar dat ik goed in de gaten word gehouden. Maar dat wil ik zelf.
    Heb het nu al een paar keer niet laten prikken bij de VK omdat ik voelde dat hij niet was gezakt. Had als kind altijd laag HB dus weet hoe het voeld. Ik moet as dinsdag weer naar VK en zal weer eens laten prikken. Ik ben wel benieuwd. Maar ik denk dat ik nog steeds zo rond die 7 zit.

5. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Weet iemand ook wat de normaalwaarden zijn?

6. Blaak

Blaak Niet meer actief

Ik had een hb waarde van 6.2 ik slik nu ook staal tabletten.

7. Nicootje74

3 feb 2008
    8
    0
    0
    secretaresse
    N-Brabant
    Bij ons in het ziekenhuis ligt de grens bij 7.0

Onder de 7.0 schrijven ze je staaltabletten voor, en val je in de categorie 'bloedarmoede' :(

Ik vind het nog steeds doodeng hoor. Ik hoor dat het vaak voorkomt tijdens de zwangerschap. Maar ik vond me zo'n uitzondering met al meteen zo'n laag hb.

Liefs,
    Nicootje

8. mamavan bijna 5

11 dec 2007
    23
    0
    0
    Hoi
    Ik heb ook al mijn zwangerschappen een te laag hb
    Dus moest ik ook altijd aan de staal tabletten. Ik vind het wel rot dingen want je stoelgang wordt gelijk zo verstoord! Als je nu ook floradix er bij gebruikt heb je kans dat die de voilgende keer wel weer ok is heb ik ook gedaan en dat hielp!
    Ben nu al standaard aan de floradix gegaan kan absoluut geen kwaad is een natuur product en je krijgt er ook energie van!
    groetjes mariska

9. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Ik kon helaas alleen niet beter naar de wc van floradix, maar dat ligt denk ik gewoon aan m'n zwangerschap. Het is iig niet meer van die vieze zwarte plak poep... (sorry :oops: )

10. Hannah

Hannah Fanatiek lid

19 nov 2006
    4.137
    5
    38
    Hier ook vanaf week 16 aan de staalpillen.......Mijn Hb was op dat moment 7,6...Niet vreselijk laag maar ze kijken niet alleen naar je hb maar ook de ijzervoorraad in je bloed, die was bij mij 0 dus vandaar meteen aan de staalpillen.........

11. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Wanneer en hoe vaak wordt je HB dan gemeten?

12. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

12 okt 2007
    1.460
    0
    0
    Ik maar 1 x bij het bloedonderzoek (wanneer ze ook testen op hiv, hepatitus en bloedgroep etc)

13. Nicootje74

3 feb 2008
    8
    0
    0
    secretaresse
    N-Brabant
    @mamavan5 Bedankt voor de tip van de Floradix! :D Ik drink nu af en toe een glaasje Roosvicee Ferro, maar ik zal zeker de Floradix ook eens gaan proberen. Ik hoorde vandaag dat mijn ijzervoorraad in orde was. Nu maak ik me alleen wel weer zorgen over mijn B12 en Folium.... :cry: Hopelijk hoor ik daar snel meer van.

@Bloem82 Ik sta onder controle bij de gyn (ben via IVF zwanger geraakt, vandaar de lichte paniek nu en dan :oops: ) Tot op heden heeft hij bij elke controle mijn hb gecheckt, wat ik overigens wel goed vind. Laat maar prikken hoor, ik ben het inmiddels wel gewend :) Ik heb begrepen dat de verloskundige hetzelfde doet bij iedere controle.

Liefs,
    Nicootje

14. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    agnes78: Ik dacht al, ik ben ook maar 1x gecheckt.

Nicootje74: okay, dat zal het zijn. Mijn verloskundige meet het iig niet. Waarschijnlijk zullen ze het doen nav klachten of als het al niet zo goed was?

15. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    Floradix is superspul! Beter dan roosvicee ferro. Lekker is anders, maar door een glaasje vruchtenspa is het goed te pruimen!
    Ik heb er op het eind van mijn tweelingzwangerschap, toen die twee al mijn voorraden aanspraken mijn Hb 1.1 mee opgekrikt!

16. Nicootje74

3 feb 2008
    8
    0
    0
    secretaresse
    N-Brabant
    @Noor28: Ik ga het van de week eens halen. Waar kan je het kopen? Bij de apotheek? Ik slik nu nog Losferron (staaltabletten) en i.p.v. obstipatie heb ik eerder het tegenovergestelde daarvan :oops:

Liefs,
    Nicootje

17. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Kom net terug van de Vk en HB was 6.2... Moet dus weer aan die smerige pillen. Ondanks de floradix.
    Helaas, maar had het achteraf wel verwacht. Ben de laatste dagen erg duizelig...

18. Noor28

Noor28 Fanatiek lid

12 dec 2006
    3.801
    0
    0
    verpleegkundige
    Nieuw Vennep
    @Nicootje: bij de betere drogist, reformwinkel en wellicht ook wel bij de apotheek!

Deel Deze Pagina