Borstvoeding acne

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door HabibiAna, 6 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Jasmin heeft daar nu al een weekje last van. We waren toevallig bij het cb en daar zeiden ze dat het niet erg is.
    Het wordt wel steeds meer, zit echt overal op haar gezicht, achter haar oren, nekje enz..

Ik vind het echt zielig om te zien:( Ook krabt ze zichzelf weleens en nu heeft ze dan een wondje als ze dat doet. Kan het echt geen kwaad? En kan ik er iets aan doen? Hoelang blijft zoiets ongeveer?

2. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Heeft toch niks met bv te maken? Volgens mij hebben alle baby's van deze leeftijd dat.
    Niet teveel wassen want dat maakt het alleen maar erger. Je kunt het deppen met gekolfde melk, dat is altijd goed op wondjes. (Heb het zelf weleens gebruikt op een brandwond op m'n arm!)

3. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Jawel, het komt door de hormonen die ze binnenkrijgen door de bv.
    Zal het proberen met afgek. melk.. ben benieuwd!:)

4. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Nou volgens mij hebben flessekindjes dat ook hoor.
    Volgens mij gewoon talg kliertjes die talg beginnen te produceren en hier even in moeten opstarten.
    Wendy zat in het begin ook helemaal onder. Is niks ergs aan en komt na n maandje of 2 weer goed (op zn langst...mn andere hadden er na n weekje of 3 a 4 geen last meer van)

5. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Esmee had het ook en die kreeg na 3 weken bv van flesvoeding het even goed ook nog.
    na een poosje is het helemaal over, niet aan zitten (kapot maken) ,gaat van zelf over.

6. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Dat is een fabeltje.... baby's hebben die hormonen binnen doordat ze 9 maanden in de buik hebben gezeten.

éne kindje heeft er meer last van dan de andere, maar zowel flessen als Borstvoedingskindjes kunnen het krijgen

7. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Vreemd dat ze dat dan zeggen op het cb:(

8. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
  9. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Nog fabels, die niet toegelicht worden

Mijn pasgeboren baby krijgt puistjes. Is mijn melk te vet?
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding

Erythema neonatorum toxicum (ENT)
    De oorzaak van deze aandoening is niet bekend.
    Mogelijk is sprake van een allergische reactie. Het zou een reactie van de huid kunnen zijn op de verandering van een omgeving met vruchtwater (de baarmoeder) naar een omgeving met lucht (na de geboorte).

Het ontstaan van ENT heeft in ieder geval niets te maken met verkeerde babyolie, voedselallergie of 'te vette' (borst)voeding.

Acne bij pasgeborenen
    Acne is een langdurige ontsteking van de talgklieren in de huid. De oorzaak is waarschijnlijk een verhoogde gevoeligheid van de talgklieren voor bepaalde hormonen in het lichaam. Talg is een vettige substantie die de huid smeert.

Door de verhoogde gevoeligheid neemt de talgproductie toe. Hierdoor kunnen de poriën verstopt raken met talg. Er ontstaan dan kleine vetbultjes, soms met een zwart puntje: een mee-eter. Als het talg niet weg kan, raken de talgkliertjes soms ontstoken.

Mogelijk spelen ook de bacteriën op de huid hierbij een rol. Er verschijnt dan een rood puistje met een etterkopje.
    (Hoe ontstaat het? - Baby-acne - Informatiefolders - Medisch A-Z - dokterdokter.nl)

Inleiding

Acne is een chronische huidaandoening die bestaat uit puistjes. Deze worden veroorzaakt door verstopping van talgkliertjes waarna de huid eromheen gaat ontsteken. Talg is een vettige stof die de huid beschermt. Acne is onschuldig maar kan wel erg vervelend zijn.
    Er zijn verschillende vormen acne. Acne vulgaris is het meest voorkomende type en komt vooral voor bij jongeren (‘jeugdpuistjes’). Soms komt acne voor bij zuigelingen, acne infantum (baby-acne) genoemd. Acne infantum wordt veroorzaakt door vrouwelijke hormonen van de moeder die na de bevalling nog in het lichaam van de baby aanwezig zijn. Behandeling van acne infantum is niet nodig, het verdwijnt vanzelf.

Oorzaak

De oorzaak van acne is niet geheel duidelijk. Toename van de talgproductie lijkt de belangrijkste factor te zijn die bijdraagt aan het ontstaan ervan. Indien er teveel talg wordt afgescheiden, kan deze zich ophopen en de uitvoergang van de talgklier verstoppen. Deze talgophopingen worden mee-eters of comedonen genoemd. In de talgklieren bevinden zich bacteriën die de talg omzetten in vetzuren. Door de opgehoopte talg en vetzuren barst de talgklier uiteindelijk open waardoor deze irriterende stoffen in de aangrenzende huid terecht komen en een ontsteking veroorzaken. Hierdoor ontstaan pukkels en puistjes.
    Hormoonveranderingen, bijvoorbeeld tijdens de puberteit of rond de menstruatie, kunnen ervoor zorgen dat de talgklieren in de huid meer talg aanmaken. Acne kan tevens ontstaan als bijwerking van sommige medicijnen prednison zoals bepaalde hormonen en middelen tegen epilepsie, depressie of tuberculose. Mensen met het syndroom van Cushing hebben tevens vaker acne. Sommige vormen van acne ontstaan door uitwendige factoren. Meestal gaat het dan om contact met stoffen die een verstopping van de talgklier veroorzaken, zoals bepaalde cosmetica en olie- of chloorhoudende producten. Er verschijnen puistjes op de plaatsen waar deze producten in contact zijn geweest met de huid. Tenslotte speelt erfelijkheid mogelijk een kleine rol bij het ontstaan van acne.
    Acne ontstaat in ieder geval niet door slechte hygiëne, bepaalde voeding, roken, stress, zweten of seksuele gewoonten. Daarnaast is acne geen infectieziekte en kan dus niet van de ene op de andere persoon worden overgedragen.

(http://www.gezondvgz.nl/d_001?tp={e0239763-c95e-4def-995d-c7b857ff0d8d})

10. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Soms heeft CB ongelijk, ze zeggen heel vaak ook dat BV niet voedzaam, ze zeiden ook dat mijn kindje door rapley zou stikken (en 2 maanden later waren ze trots op hem dat hij zo goed stukken kon eten) is e.d.

11. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Precies! En met een week of wat verdwijnen die hormonen uit hun lijfje en door die wisseling in de hormoonhuishouding komt die acne.

Mijn zoontje krijgt al 15 maanden borstvoeding, die zit echt niet nog steeds onder de puistjes hoor.

Deel Deze Pagina