Kindje met AIDS... (+poll)

Discussie in 'De lounge' gestart door minni, 27 dec 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat zou jij doen als er een kind met AIDS op het KDV van jouw kind(eren) zit?

1. Niks.

2. Eigen kind(eren) van het KDV halen.

3. Zorgen dat het zieke kind van het KDV af gaat.

4. Zoeken naar info over AIDS, zodat ik weet welk risico mijn kind(eren) lopen.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. zorra

zorra Fanatiek lid

16 jun 2006
    3.353
    0
    0
    Op dit moment zou ik zeggen "niks" doen, de kans op besmetting door bloed is zo enorm klein, zelfs al krijg je een druppel bloed op een open wondje dan is de kans nog heel erg klein. Maar ik weet niet hoe ik zou reageren als er daadwerkelijk een kindje met HIV in de klas van mn dochtertje komt (ze is 4), haar meteen van school halen zou ik denk ik niet doen maar ik zou wel willen weten wat de school voor voorzorgsmaatregelen zou nemen. Ben eigenlijk benieuwd of je als ouders zijnde verplicht bent om het aan school te melden dat je kind HIV heeft.

2. minni

minni Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
    Je hebt er uiteraard geen verplichting toe, maar je doet het wel, omdat het kind miss wel heel veel medicatie moet slikken, of je hebt met andere dingen te maken waar de school wel van op de hoogte moet zijn.
    Maar ik zou het zowiezo wel melden, om toch ook het gevaar op besmetting naar een ander kind toe zo klein mogelijk te houden. Maar gelukkig is het niet aan de orde hier, dus dan kan ik nog allerlei dingen zeggen die miss in de praktijk toch heel anders liggen.

3. Yentl

Yentl Fanatiek lid

30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Ik heb gekozen voor info opzoeken, om zo te bekijken welk risico mijn kindje loopt en als het allemaal best mee valt is er toch niks aan de hand!

Liefs Claudia

4. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ja als ze onderling spelen maakt het niet uit, maar kan me wel voorstellen dat je er niet op zit te wachten. Als ze wel vallen of er gebeurd iets anders... je moet er niet aan denken.
    Misschien hebben kdv's een protocol daaromtrent oid?

5. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik denk dat je als gastouder meer zicht hebt op eventueel bloed/bloed contact dan dat je op het kdv hebt, vooral als ze iets ouder zijn en spelen. Maar goed dat is wat ik denk, heb geen enkele ervaring met kdv's tot nu toe.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Ik vraag me af of een kindje met aids niet gewoon naar een medisch KDV gaat. Dat lijkt me namelijk meer logisch.

Zo'n kind heeft namelijk veel medicijnen en moet in de gaten worden gehouden, omdat het toch ziek is.

7. djara

djara Fanatiek lid

12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    ik weet niet wat ik zou doen. ook ik heb een goede vriend die met het hiv besmet is. maar ik heb nooit de angst dat hij mij ook zou kunnen besmetten, hij mag ook met een gerust hart Iris vasthouden. maar ik weet niet wat ik zou doen als ze op een groep van 20 kinderen zit. Een leid(st)er heeft ook maar 1 paar ogen en ziet dus niet wat er allemaal kan gebeuren.

8. Niet meer actief

ik weet dat je aids niet zomaar kunt overbrengen dus echt BANG ben ik niet maar ik zou voor de zekerheid toch info inwinnen.............

waarschijnlijk zal die info alleen maar bevestigen wat ik al dacht en dus zal ik mijn kinderen niet van het kdv halen ivm dat zieke kindje.....

lijkt me ZO erg om als kind op te groeien en te beseffen dat mensen je ontlopen ivm iets waar jij geen schuld aan hebt... :cry:

ik kan wel huilen als ik er alleen al aan denk

anyway ik heb gestemd op optie 4

9. Claudia32

Claudia32 Actief lid

12 nov 2006
    133
    0
    0
    Moeder
    Tilburg
    Nou, ik zou het toch niet prettig vinden als dat bij mn zoontje op het kdv gebeurd.
    Ik zou hem denk eraf halen.
    Via bloedcontact, ja dat is ook fraai aangezien mn zoontje al een paar keer een bloedneus heeft gehad en bloedende krassen in het gezicht.
    Nee dank je, ik vind het risico iets te groot.

Heel spijtig voor dat kindje dan, want die heeft er ook niet om gevraagd om aids te hebben/krijgen, maar ik vraag er ook niet om om de mijne te laten besmetten wat in een seconde gebeurd kan zijn.

10. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Niks... vind het ongelooflijk dat een kindje dan weggestuurd mag worden. Zo´n kindje lijkt me op een medisch kinderdagverblijf ook niet thuis horen (ben wel eens hier in de buurt geweest en dat waren toch echt meer kindjes die extra hulp nodig hebben)

11. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Pfoeh...jeetje....dit is iets wat je van zoveel verschillende kanten kan bekijken en voor alles is wat te zeggen....

ik begrijp stiekem de ouders die hun kind van het KDV halen wel, en ik vind het voor het kindje met AIDS nog het allerergste.
    Mensen die eerst info in gaan winnen, vind ik verstandig.

De enige ouders die ik niet zou snappen, zijn de ouders die ervoor zouden gaan zorgen dat het kindje met AIDS het KDV zou verlaten. Ga dan zelf weg, zoals al eerder is geschreven.

12. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Ik vraag me af in hoeverre dat vertelt mag worden aan de andere ouders? ivm privacy.
    Op een school kan ik het me voorstellen dat het er met de kinderen bepraat wordt met oog op spelen enzo
    Maar op een kdv? de leidsters wel naturlijk maar de andere ouders?

13. sim

sim Niet meer actief

eigenlijk vind het wel logisch dat het verteld wordt aan de ouders, en inderdaad kun je het van twee kanten bekijken.

ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen als ik in die positie zou zitten. vind het voor het kindje met aids heel erg dat ze nu nergens terecht kan, maar ik zou ook vrezen voor eventuele ongelukjes of iets dergelijks wat mijn kind in gevaar zou kunnen brengen..

14. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Ik zou eerst info inwinnen, maar als ik eerlijk ben..alhoewel ik weet dat angst een slechte raadgever is, is het wel een grote drijfveer om actie te ondernemen, misschien zou ik ookwel Valentino van het kdv afhalen om de doodeenvoudige reden dat als er wel wat zou gebeuren (hoe minimaal die kans misschien ook is) mijn kindje dan wel ziek kan worden en ik dat had kunnen voorkomen

15. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik weet niet wat ik zou doen :( :(

Misschien is het in zo'n situatie handig om alleen te melden aan de ouders dat er een kind in de groep zit met HIV/AIDS en niet zeggen welk kind want anders denk ik dat je een ware "heksenjacht" krijgt :confused:

16. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik heb voor niks gekozen.
    Ik zou alles doen om te zorgen dat het kindje met HIV/ AIDS een fijne plek krijgt om te spelen en op de groeien. Daarnaast zou ik de andere kinderen op peuterniveau vertellen wat het inhoud. Kleine kinderen begrijpen namelijk veel meer dan we denken (ik heb op KDV's en met verstandelijk gehandicapte kinderen gewerkt).

Ik heb zelf een kindje van 5 jaar met aids verzorgd. Die kindjes komen vaak heel erg in de problemen. Niet door hun ziekte, maar door de manier waarop ze benadert worden door volwassenen. Andere kinderen gaan er veel natuurlijker mee om.

Wel moet je altijd zorgen voor handschoenen in de buurt en het kind niet alleen laten spelen (maar dat gebeurd als het goed is toch niet op een KDV).

17. jet75

jet75 Fanatiek lid

14 jul 2006
    1.015
    0
    0
    zelfstandige
    Volgens mij zouden de leiding van het KDV ook niet openlijk mogen vertellen om wel kind het gaat dat zou namelijk de privacy schenden en zou je als het ware ook idd een heksenjacht gaan krijgen.
    Mijn mening blijft staan eerst info inwinnen en dit eventueel bespreken met de leiding hoe zij daar mee om gaan etc. maar ik zou mijn kind niet van het KDV halen mits er niet al te veel risico's aan verbonden zitten.

xxx jet

18. Niet meer actief

Mmmm, interessant.
    Iedereen is altijd zo bang voor Aids/ HIV.
    Maar hepatitis is veel makkelijker te krijgen en daar ga je ook dood aan.
    Hep blijft ook actief als het al een poos aan de buitenlucht blootstaat. Aids krijg je "slechts"door direct contact.

Ik denk dat ik ons kindje dus gewoon op het dagverblijf zou laten en wel altijd op zou hameren nooit bloed van iemand aan te raken. Niet perse van dat besmette kindje maar ook niet van een ander. Je weet nooit of iemand besmet is nl.

19. minni

minni Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.607
    0
    0
    verweggiestan
    nou, dat ging idd ook door mijn hoofd. Weet ik niet of hep altijd dodelijk is. Er is iig een variant die niet dodelijk is, weet ik.
    Maargoed het gaat om de vergelijking die je hier trekt en ik ben het daarin helemaal met je eens.

20. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ja, maar toch...omdat er iets is dat nog veel dodelijker kan zijn, neemt dat niet weg dat ik mij zorgen zou maken. Ik zou niet rustig zitten. Ook al zou ik mijn kind leren hoe het ermee om moet gaan. Ik weet nog hoe ik zelf als kind was. Alles wat niet mocht was interressant.

Laatst was er in het nieuws dat er op een zaterdagnacht een gevecht was geweest in, ik geloof, Groningen waar een paar mensen bij betrokken waren geweest. Die mensen werden opgeroepen in het nieuws om zich te laten testen op HIV. Dit omdat er een bij was geweest die besmet was en er meerdere gewonden waren geweest.

Dan gaat er bij mij door mijn hoofd, wat als ze op het KDV gaan fietsen of spelen met zo'n karretje waar je met z'n tweetjes in kan en ze vallen om....wat als er een ongelukje gebeurd waar twee kindjes tegelijk bij betrokken zijn. De kans is klein, ik weet het, maar toch...ik vind het een enge gedachte...

Deel Deze Pagina