kindje met spreidbroek kan weinig

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jenala, 18 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Mijn dochtertje van ruim 6 maanden is altijd al slap geweest in haar nek en romp. Sinds ze 3 maanden is heeft ze hier fysio voor. De eerste maand ging ze met sprongen vooruit en toen ze vier maanden was kon ze zelf van haar rug naar haar buik draaien.
    Helaas heeft ze een ernstige heupafwijking en moest ze met vier maanden in een pavlik bandage. Hierna werd ze heel erg passief, ze deed niets meer zelfs met haar armen.

Met de fysio en veel stimuleren hebben we haar toch weer actiever gekregen. Ze kan nu allebei haar voeten pakken en de voet waar geen afwijking zit, kan ze nu in haar mond stoppen:D.
    Maar verder kan ze weinig, ze kan niet meer draaien, dus ligt ze maar op haar rug. We leggen haar regelmatig op haar buik, maar door de pavlik steken haar billen een beetje omhoog waardoor ze topzwaar wordt. Hierdoor is het extra moeilijk voor haar om haar hoofd omhoog te houden.
    Ik vind het zo sneu voor haar, ze raakt behoorlijk gefrustreerd omdat ze wel wil, maar ze kan het gewoon niet.

Hoe gaat dat met andere kinderen met spreidbroeken? Raken die ook zo gefrustreerd, of vinden die toch een manier om te draaien enzo?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    En als je nu een kussentje of handdoeken onder haar borst legt, zodat dat het wat opheft? Ik denk maar aan onze zwangerschap en op de buik slapen, dan legde ik ook een stapel kussens onder mn borst omdat ik anders om zou kantelen. Lastig hoor!

3. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier ook een spreidbroekje, draaien gaat echt niet, pas als we hem afdoen( elke dag een uurtje) wordt er gedraaid, maar dit heeft dus tot ong. 9 maanden geduurd, eerder had hij echt te weinig tijd om te 'oefenen' . Volgens onze orthopeed is het normaal dat deze kindjes lichamelijk achter lopen, dit halen ze binnen een paar weken in als het broekje af is. Cognitief ontwikkelen ze zich vaak wel heel snel en dat merken wij aan ons mannetje. Maar het klinkt alsof jouw kindje
    so wie so lichamelijk wat hulp nodig heeft, dus ik zou niet op korte termijn heel veel verwachten, door de spreidbroek lopen ze gewoon helaas achter, wij vinden dat ook niet leuk, dus ik snap je gevoel heel goed!

4. dejide

dejide Lid

3 mrt 2009
    93
    0
    0
    Mijn dochtertje kreeg met ongeveer 9,5 maand haar spreidbroekje. Ze liep toen al langs de tafel. De eerste paar dagen was echt een ramp. Ze lag alleen maar zielig op de grond met haar hoofdje. Na een paar dagen kroop ze al weer in het rond. Na een week stond ze alweer, en een paar dagen later liep ze gewoon weer rond de tafel. Ze is uiteindelijk zelfs met 11 maanden los gaan lopen!

Groetjes

5. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    @Maria74: mijn dochtertje mag haar spreidbroek liever niet af. Echt alleen met verschonen en in bad gaan. Er zit hier waarschijnlijk ook een operatie aan te komen helaas, de vorige foto's zagen er nog niet goed uit namelijk:(.
    Ik verwacht ook niet dat zij zal leren draaien met spreidbroek, omdat het zowiezo allemaalal heel moeilijk voor haar is. Ik vind het gewoon zo sneu dat ze er gefrustreerd door raakt.

We leggen nu ook een opgerolde handdoek onder haar borst als ze op haar buik ligt. Maar dan nog houd ze het maar heel kort vol.

Ik verwacht ook geen oplossing ofzo, wil gewoon even kwijt dat ik ervan baal;)

6. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Och jenala dat is idd echt balen! een operatie bah. Die frustratie herken ik erg, wij mochten vanaf negen maanden per dag zo'n een à twee uur vrij spelen inplannen en toen maakte hij opeens grote sprongen en veel minder last van frustraties bij de kleine, maar het blijft behelpen ook op het kdv

Wanneer zou die operatie moeten? Al op korte termijn?

7. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    hoi jenala,

Wat is dat rottig he?Kan me je gevoel een heel eind voorstellen; dit is gewoon niet wat je wilt.

Heb je al met de kinderfysio/orthopeed gesproken over wat reeel is qua verwachtingen? Die kunnen dat denk ik het beste inschatten. En dan weet je een beetje wat je kunt verwachten.

Onze oudste heeft maar 3 mnd een spreidbroek gehad en is toen echt stil gaan staan qua motorische ontwikkeling. Ook daarna ging het niet ineens heelsnel zoals ze dan zeggen.
    En dat is als ouder gewoon niet leuk, dus ik snap je gevoel heel goed.
    Hier heeft het zowel bij de kleine als bij ons voor frustraties gezorgd, maar uiteindelijk is alles goedgekomen.
    Blijf er vertrouwen in houden en toch genieten van je kindje.
    En het is heel logisch dat je er soms heel erg van baalt.

Suc6 ermee iig, dikke knuffel voor jou!

8. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    11 augustus gaan ze weer foto's maken en aan de hand daarvan horen we of ze geopereerd moet worden.
    Ze moest eigenlijk 6 weken in de pavlik en daarna een gewone spreidbroek, maar omdat het nog helemaal niet goed was moest ze nog 6 weken extra in de pavlik. En we moeten er rekening mee houden dat dit niet voldoende werk,dus dat ze geopereerd moet worden. En ik denk dat ze dan in een gipsbroek moet, maar daar hebben we het eigenlijk nog niet over gehad.
    Dus nog even duimen dat de foto's van 11 augustus een stuk beter zijn, zodat ze niet geopereerd hoeft te worden.

9. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Ik ga zeker heel hard voor je duimen. Wij hebben 26 juli de afspraak in het ziekenhuis met de orthopeed over of we moeten verlengen of niet. Hij zit er nu bijna 4 maanden in.

Mama em het is dus een beetje l*lkoek dat ze daarna opeens heel snel gaan? Jammer, daar had ik zo op gehoopt

10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.498
    13.968
    113
    Vrouw
    Balen zeg dat het allemaal niet zo gaat als gehoopt!
    Mijn zoontje kreeg met 4 maanden een spreidbroek. Hij draaide vanaf 8 weken als vanaf zn rug op zn buik en vanaf ongeveer 12 weken ook terug, erg snel dus. Maar met die spreidbroek kon hij plots niet meer draaien, wat grote frustratie opleverde maar gelukkig kon hij na 3 weken spreidbroek weer van zn rug op zn buik draaien wat een hoop frustratie scheelde.
    De broek hebben wij maar 3 maanden fulltime moeten dragen en erna 3 maanden met slaapjes overdag en 's nachts, pas in die laatste 3 maanden leerde hij ook terug draaien van zn buik op zn rug en ook leerde hij gaan zitten met dat ding aan hij kon zelfs in zn bedje en de box gaan staan! Helaas kon hij vanuit staan niet meer gaan zitten/liggen wat voor aardig wat gebroken nachten zorgde. Gelukkig mocht vrij snel erna de broek helemaal af en waren we van het probleem af.
    Maar qua ontwikkeling liep hij achter bij leeftijdsgenoten, maar omdat hij in het begin erg voor liep heb ik geen idee of dat zonder spreidbroek misschien anders was geweest. Wel is het vaak zo dat kindjes die een spreidbroek hebben zich meer op andere dingen gaan richten zoals de taalontwikkeling. Zo sprak mijn zoontje met 9 maanden al enkele woordjes en met het 11 maanden consult bij het cb had hij de taalontwikkeling van een kind van 15 maanden, nou vanaf toen heeft het flink stil gestaan want in die 2 maanden heeft meneer maar 3 woordjes erbij geleerd. ;)
    Maar ik denk dat jou dochtertje gewoon alles lekker in haar eigen tempo doet, hopelijk leert ze snel een beetje meer waardoor ze ook minder gefrustreerd is!

Deel Deze Pagina