kindje met syndroom van down.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door imjustmyself, 30 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bob1981

    Bob1981 Fanatiek lid

    7 mrt 2011
    2.253
    26
    48
    Vrouw
    Wat wordt er hier vaak en makkelijk geroepen ik zou het mijn andere kinderen niet aan willen doen, vele andere afwijkingen, ik zou het weg laten halen etc.

    Ik veroordeel verder niemand maar ik denk dat je met alleen erover praten niet verder komt maar dat je je echt in moet lezen en ervaringsverhalen moet opdoen dan pas kun je gericht een beslissing nemen...

    Hier gezin van 4 kids en de laatste mijn broer heeft down...wij vinden en vonden hem prachtig en waren en zijn dol blij met hem. Ondertussen is hij een bink van bijna 23 jaar en werkt hij keihard en woont begeleid in een eigen huis met eigen keuken, badkamer etc. Hij heeft een heerlijk leventje en is de meeste lieve en intens eerlijke persoon die ik ken...
    Ik ben zo blij dat hij er is.

    Ik ben niet gelovig maar ik geloof niet in de maakbare wereld die er steeds meer gecreëerd wordt...mankeert een kindje iets wat je niet bevalt dan halen we het weg...en dan heb ik het niet over de specifiek zware gevallen om dan te kiezen om een zwangerschap af te breken daar heb ik alleen maar respect voor!
    Maar een down kind is net zo goed mens zoals jij en ik en heeft net zoveel rechten als ieder gezond mens...totdat je het zelf hebt meegemaakt of met deze mensen hebt geleefd en ervaring hebt opgedaan vind ik niet dat je zomaar heel gemakkelijk kan roepen we halen het maar weg...

    Erover praten samen is heel anders dan je er echt in verdiepen wellicht zou dat je keuze toch flink kunnen beïnvloeden...

    En niet eerlijk t.o.v je andere kinderen...ik heb er zoveel van geleerd benader ieder mens gelijkwaardig en heb nooit gestaard...ik en m'n broer en zus zijn nooit wat te kort gekomen en m'n ouders hebben ons bij ieder proces betrokken...
    Dat bedoel ik met maakbaar er zijn nu eenmaal een hoop andere mensen die er anders uitzien etc ik vind het prachtig dat ik dat al op een jonge leeftijd wist!

    Ieder zijn eigen menig en die respecteer ik ook hoor maar ik denk dat sommige mensen zich nog maar iets verder moeten verdiepen in down..

    Oh en al die echo's er zijn zoveel variaties op down dat dat vaak niet op te sporen is bij de combinatietest en nekplooimeting en vaak ook niet bij de 20 weken echo...dus het bied geen garanties...
     
  2. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Ik zelf zeg nu dat ik het kindje zou willen houden , maar goed , wat Bella luna , ook al zegt , je weet pas hoe je gaat handelen als je in die situatie terecht komt ...........

    BelleLuna , wil je heel veel sterkte wensen met het verlies van jullie zoontje !!

    Maar goed dit is natuurlijk een heel erg moeilijk onderwerp en denk wel dat we respect moeten hebben voor ieder zijn keuze , ook al denk je er zelf heel anders over ..................
     
  3. berbel

    berbel Fanatiek lid

    25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Als het risico voor jou zo groot is waarom dan nu geen punctie, dan hoef je niet te wachten tot 20 weken echo.

    Ik zou geen zwangerschap afbreken met 20 weken om Down, misschien wel als het echt een afwijking heeft die écht niet met het leven verenigbaar is maar ik denk dat ik de natuur zijn gang zou laten gaan.
    Maar dat kan je alleen zeggen als je voor de keuze staat.
     
  4. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Je weet het idd pas als je ervoor Staat. Ik zei altijd: afbreken. Maar eenmaal zwanger van mijn oudste werden er kenmerken van down gevonden en toen zeiden we: houden! Mijn zoon is gelukkig gezond.

    Hier wordt gesproken over eigen zaak en begeleid wonen maar zo is het natuurlijk niet altijd. Ik werk met gehandicapten en het merendeel functioneert echt niet zo hoor! Mensen met hoog niveau zijn vaak ingelukkig omdat ze beseffen anders te zijn, mensen met laag niveau lopen jaren achter in hun ontwikkeling. Ik werk oa met een puber die dunctioneert op de leeftijd vab 1,5 jaar en automutileert. Hij is zwaar ongelukkig en kan niks, alleen tv kijken.
    Dat is wat je voor ogen moet houden: beperkingen, operaties en zware trajecten. Geen kind dat later een eigen zaak heeft.
     
  5. nina3

    nina3 Bekend lid

    27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    @bob1981 : wat ben ik het met jou eens! Heb naast mijn zoontje met Down ook nog twee andere kinderen . Ik vind het ipv een last voor hun een waardevolle aanvulling in hun opvoeding. Dat neemt niet weg dat ik er in het begin natuurlijk wel verdriet om heb gehad.
     
  6. ukoldaatje

    ukoldaatje VIP lid

    2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ik werk inmiddels heel wat jaren in de meervoudig complex gehandicaptenzorg. Toevallig hebben wij ook een aantal kinderen/pubers met het downsyndroom.

    Klopt sommige kindjes hebben een hartruisje, vsd oid, slikeetproblemathiek.

    Wat als je kindje te vroeg geboren wordt dan rond 27 weken met alle gevolgen van dien, dan moet je er ook mee kunnen omgaan als blijkt dat door zuurstof gebrek het kindje verstandelijk beperkt is geworden. Ken uit mijn werkveld ook een kind wat gezond geboren is, maar door vele epilepsie aanvallen nu zwaar gehandicapt is.

    Mijn zoontje heeft dat ook een vsd, heeft NERGENS last van. Mijn zoontje heeft een schisis gr 3 (open lip kaak en gehemelte), een VSD, en nog wat kleinere dingen die toch zorg en aandacht verdienen..

    Wat ik wil zeggen, ik heb ws meer ziekenhuizen gezien al met ons zoontje wat GEEN down heeft, dan de kinderen waarmee ik werk.

    Mijn zoontje LIJDT dus echt niet aan zijn VSD of schisis.

    Die kindjes praten al, mijn zoontje kan nog niet praten. Hij is drie.

    Eigenlijk bedoel ik, je hebt of kan altijd tegen dingen aanlopen met je kind, maar het is je kind, en je ziet de beperking niet eens meer.

    De kinderen die bij ons wonen komen uit zwak sociale families en die families konden niet voor ze zorgen. Daarom wonen ze bij ons. Drie kindjes gaan gewoon naar regulier onderwijs.

    Twee pubers zitten op speciaal onderwijs, maar zijn zeer pienter.

    Er is er eentje die functioneert op het niveau van een baby.

    Een klein kind heeft altijd heel veel zorg aandacht en liefde nodig. Als een kindje medisch problemen heeft ben je daar idd meer mee bezig.

    Maar dat hangt dus absoluut niet samen met Down. Vind die conectie zo vreemd zeg maar. Ik bedoel alles wat hierboven staat, kan je ook met een ' gezond' kindje krijgen.

    Wel wil ik zeggen dat ik nooit iemand zal veroordelen op het wel of niet afbreken van een zwangerschap. Ik sta niet in die schoenen.

    Weet wel dat mijn man het heel moeilijk zou vinden als ons kindje wat deze week geboren zal worden, down zou hebben, even heel diep slikken en dan ermee omgaan..


    Eigenlijk moet je van tevoren nadenken of je ook in staat bent voor een kindje te zorgen wat afwijkt van wat men normaal vindt voor je zwanger raakt.

    Gedragsproblemathiek vind ik persoonlijk echt vele malen moeilijker om mee te gaan dan bv down.

    Nogmaals, ik veroordeel echt niemand....

    Kinderen met Down kunnen zelfs zelfstandig komen te wonen met eens per week bv begeleiding. AMbulante begeleiding.


    Ik hoop ook dat ons zoontje in mijn buik gezond is, maar mocht hij down hebben, is hij nog altijd mijn zoontje waar ik al zo zielsveel van hou.
     
  7. marjon 2

    marjon 2 VIP lid

    23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    Ik den k dat je je idd wel van te voren moet afvragen of je denkt dat je in staat bent ( kom je natuurlijk pas achter als je in die situatie terecht komt) om een gehandicapt kindje/kindje met down op te voeden ....Je hebt wel prenatale testen , maar goed 100% heb je nooit , als er uit de kansberekening komt 1 op de 10.000 kun je nog die ene zijn , en zo kan er nog van alles gebeuren waardoor je een gehandicapt kindje op de wereld zet en vergeet niet wat er ook na de bevalling kan gebeuren .....
     
  8. Jijdaar

    Jijdaar Actief lid

    2 jun 2012
    231
    0
    0
    NULL
    NULL
    Poeh heey, heftig topic.
    Wij hebben voor ik zwanger werd,3x besloten voor een kindje.
    Een kindje is welkom, hoe dan ook.

    Wel vind ik het iedere zwangerschap spannender, want in sommige gevallen en vooral bij ernstige autisme bv kan het gezin er flink onder lijden..
    Maar weg laten halen? Nee nooit.

    Ik weet dat autisme niet in zwsp op te sporen is, maar wil alleen mar zeggen dat ik het niet onderschat.

    Wil niemand veroordelen maar voor mij voelt het als: je bent niet goed genoeg.
    Gelukkig kan ieder voor zich bepalen! En je moet elkaar in hun waarde laten.
    Soms lijkt het of mensen zonder pardon een'down kindje' weg laten halen, stelt me dan wel..

    En als het kindje niet met het leven verenigbaar is...geen idee (gelukkig) denk nu: we houden het en zien wel...maar je wet het niet...
     
  9. johssa

    johssa Actief lid

    10 apr 2012
    236
    0
    16
    NULL
    Zeeland
    Nooit zou ik mijn kind weg laten alleen maar omdat hij down zou hebben, nooit! Ik ken een aantal mensen met down en deze mensen zijn zo mooi en gelukkig zo vrolijk. De broer van mijn vriend heeft bij de geboorte zuurstof gebrek gehad en is hier door ook verstandelijk beperkt en ook zo gelukkig in zijn eigen wereld. Nee ik zou het nooit mijn kind weg laten wegens en handicap en al helemaal niet met 20 weken zeg!!
     
  10. 2lovelychildren

    2lovelychildren Niet meer actief

    hoi
    mooi geschreven meid.
    mijn kindje heeft misschien een afwijking,dat hoor ik in augustus,maar toen ik zwanger was,zei mijn verloskundige dat het misschien beter was om een abortus te plegen,omdat ik al een zoontje met adhd had,wat was ik hier pissig om .
    ik ben dolblij met noah met of zonder afwijking het is en blijft mijn wondertje en ik ben dagelijks erg dankbaar als ik hem zie:)
    groetjes
     
  11. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Abortus vanwege ADHD?
     
  12. 2lovelychildren

    2lovelychildren Niet meer actief

    meid als ik jouw onderschrift lees,heb ik elke keer diepe respect voor jouw,jij lijkt mij zo lieve moeder.
    ik heb ooit op een andere site gelezen dat iemand een kindje met hazelip heeft laten weg halen,moet alweer janken als ik eraan denk,want dat wijf sorry voor mijn groffe taal ,wilde een perfect kind zei ze bah:x

    groetjes
     
  13. Snowy82

    Snowy82 Actief lid

    19 apr 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    Ik heb de optie gekregen om die testen te doen, maar ik heb er vanaf gezien. Ik zie zoveel mensen met down syndrom die zo gelukkig zijn.
    En het blijft toch mijn kind, of het nu down syndrom of niet heeft, houden doe ik ervan. Dat hebben mijn man en ik besloten.
    Het zij zo ..
     
  14. Witteroos84

    28 feb 2012
    63
    0
    0
    Alkmaar
    Pff erg zwaar onderwerp..

    Mijn zus was 27 toen ze vroeg moest bevallen van myn neefje. ik mocht bij de bevalling erby zyn.
    Zij heeft tydens haar zwangerschap de nekplooimeting gehad en ook bloedtest. Niks te zien!

    Ze had dus een vroege bevalling en een half uur tot drie kwartier na de bevalling kwam de verloskundige vertellen dat hy het down syndroom heeft..

    Echt, alsof we allemaal door de bliksem waren getroffen!
    Niet verwacht, niks aan zien komen.
    Zij valde ook niet in een risicogroep oid..
    Nu is m'n neefje 5 jaar en echt een hele lieve schattige knuffelmens. Het komt allemaal wel goed maar ze heeft het wel erg zwaar gehad met de verwerking maar ook met de zorg voor hem.

    Ik ben nu zelf 5,5 week zwanger. Niemand weet het nog behalve me man natuurlyk.
    We hebben het er laatst over gehad en hy zou het willen afbreken als blykt dat wy ook en kind met DS krygen. Maar voor my werkt het net anders..
    Ik zou nog steeds niet weten wat ik dan wil doen, en natuurlyk wat ik zou doen terwyl ik weet dat hy het absoluut niet wil.
    Ik zit zo pril en vroeg in de zwschap en maak me nu al zorgen om dezedingen. Het is niet leuk. Hoewel ik ook vaak ervan uitga dat alles goed zal lopen heb ik dus by me zus geziendat dat niet altyd vanzelfsprekend is dat je een gezond kind altyd krygt.

    Tegen me man heb ik gezegd dat je met een gezond kind ook later kans hebt op ernstige dingen. Wat doe je dan? Dan is het nog steeds je eigen kind toch?
     
  15. 2lovelychildren

    2lovelychildren Niet meer actief

    nee omdat mijn oudere zoontje adhd heeft en mijn tweede kindje heeft misschien een afwijking en is niet helemaal gezond.
    ik had kans 1 op 5 op patau edwards en down,weet je wat die verloskundige zei,ja t is tegenwoordig een trent om een kind met down weg te halen.:$
    deze uit spraken doen mij nog steeds erge pijn,vreselijk mens vond ik dat.
     
  16. NathalieD

    NathalieD Fanatiek lid

    17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Dit heb je echt heel mooi verwoord!!!
     
  17. Snowy82

    Snowy82 Actief lid

    19 apr 2012
    354
    0
    0
    Studeer
    Zweden
    Nog ff en dan komen er idiote mensen die abortus doen omdat kinderen kleurenblind zijn ofzo :s Moet niet gekker worden!
     
  18. NathalieD

    NathalieD Fanatiek lid

    17 dec 2009
    2.534
    0
    36
    Een trent? Dat mens is gestoord! Het beeindigen van een leven een trent? Het is echt jammer dat steeds meer mensen zo makkelijk over een leven denken.. Alsof het niets is.
     
  19. 2lovelychildren

    2lovelychildren Niet meer actief

    ja erg he,ik hoor nog steeds de woorden in mijn hoofd ,vooral als ik naar noah kijk,moet ik spontaan huilen.
     
  20. an12

    an12 Actief lid

    3 dec 2011
    487
    0
    16
    Vrouw
    huismama
    overijssel
    ik ben sowieso erg tegen abortus, ook al kan ik wel begrijpen dat sommige mensen het doen ivm hele ernstige afwijking of verkrachting enzo..Daar kan ik me nog iets bij voor stellen.
    maar kindjes met een syndroom van Down???!!! enig idee hoe gelukkig die kindjes zijn??? ik ben nu 24 weken zwanger, maar als ik even 4 weken terug ga, ik voelde toen al leven in mn buik, het reageert op me..het maakt me echt niet uit of het een down kindje is of niet, ik HOU van dit kind, en zal er voor gaan zorgen!!
    Maar moet je gewoon even die zin lezen die dik gedrukt staat..je vermoord je eigen kind!! er is al vaak gezegt hier..er zijn zoveel gradatie's hierin. Echt meid..laat je goed inlichten hierover, ik heb een poosje gewerkt op een zmlk school, op de aller jongste groep..kinderen van 4 jaar ong. en geloof me...er zijn vele erge dingen dat syndroom van down!!

    Misschien dat ik wat hard over kom, maar abortus ligt nu heel gevoelig bij mij, gewoon omdat ik zoveel van dit kindje wat in mij groeit hou!! ik zou het niet kunnen missen, en ik heb een zwak voor kinderen met syndroom van down, als ik dan zie hoe gelukkig die kinderen zijn..mag je dan zomaar zeggen ik laat je weg halen met 20weken?? echt meid..laat je goed inlichten hierover!!!
     

Deel Deze Pagina