kindje met syndroom van down.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door imjustmyself, 30 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mama peetje: Veruit de meesten is dus niet waar, ongeveer de helft heeft een hartafwijking .

2. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ja, maar ben het wel met Mama Peetje eens, veel kinderen met Down hebben geen optimale gezondheid en idd veel reacties hier romantiseren het.
    Niemand wil van te voren zo'n kindje, niemand wenst het of vindt het prachtig (dat je ervan houdt als het er eenmaal is, staat daar volledig buiten) en of je het aankan om voor zo'n kindje te kunnen/willen zorgen is voor iedereen persoonlijk.

3. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Ik kom uit de gehandicaptenzorg, evenals mijn moeder.. Heb dus een heleboel mensen met een beperking leren kennen.
    Mensen met het syndroom van down zijn niet altijd zo leuk en gelukkig als iedereen hier zegt.
    Onze wereld is hard, en nog harder voor mensen die net iets anders zijn als de gemiddelde mens.. Ik heb een hoop kinderen en volwassenen met down gezien die zich ongelukkig voelden, die nagekeken werden, gepest werden en niet goed aansluiting konden vinden bij anderen.
    Ik vind dat erg, en ik denk dat als ik de beslissing zou moeten nemen ik toch veel moeite zou hebben om een kindje op deze wereld te laten komen waarvan ik denk dat hij/zei het enorm zwaar gaat krijgen.

Maar of ik de keuze van abortus ook daadwerkelijk zou maken weet ik niet..

4. lies276

lies276 Niet meer actief

mijn zus werkt in de pychiatrie. alle cliënten met wie ze werkt, zijn doodongelukkig.
    geen enkele cliënt heeft downsyndroom........

5. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Kan niet veel met die opmerkingen, weet ook niet precies wat je er mee duidelijk wilt maken.
    Maar niet alle mensen in de psychiatrie zijn ongelukkig, net zo goed als niet alle mensen met down ongelukkig zijn.
    Dat heb heb ik dan ook niet gezegt.

6. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    En niet alle mensen die geen down hebben of geen psygiatrisch verleden hebben zijn gelukkig...

Denk dat ze bedoelt dat je het heel breed kan interpreteren.

Je hoeft niet iets te hebben om doodongelukkig door het leven te gaan. Met of zonder lichamelijke beperkingen.

Nogmaals Down heb je in allerlei gradaties. En het is de moeilijkste beslissing die een ouder kan moeten maken..niemand kan daar over oordelen.

Vind wel dat er hele aparte opmerkingen worden gemaakt over de mensheid die verzwakt. En dat in de natuur deze kinderen geen kans maken.....Sja....ik hou daar mijn mond maar over.

7. Goh ik weet niet op wat voor groep zij werkt, maar het is echt niet zo dat alle mensen in de psychiatrie ongelukkig zijn. Psychiatrie is op zich een vrij breed begrip dus ik weet niet wat je precies hiermee wilt suggereren?
    Ik heb jaren als patiënt in psychiatrische klinieken gezeten inmiddels ben ik toch echt wel gelukkig hoor ;) en ben niet de enige.

Ukoldaatje, zijn idd aparte opmerkingen gemaakt in dit topic.. verzwakkende mensheid ;);)

8. Lov23

Lov23 Niet meer actief

idd helemaal mee eens!

9. marjon 2

marjon 2 VIP lid

23 jul 2008
    13.211
    0
    36
    in mijn vel
    helemaal mee eens !!!

10. brenda1987

brenda1987 Fanatiek lid

27 nov 2009
    3.337
    0
    0
    huis mama
    Moerkapelle
    Er werd ons gevraagd of wij een prenatale screening wilden om te kijken of het kindje iets mankeerde.
    Ook werd gevraagd stel het kindje ( mankeerd ) iets zouden jullie de zwangerschap af kunnen breken.
    Ons antwoord was nee dus hebben er ook voor gekozen om geen onderzoek te doen.
    De ernstige afwijkingen die ze zien bij 20 weken is anders stel wij krijgen te horen dat ons kindje niet levenvatbaar is buiten de baarmoeder dan zouden wij er misschien anders over denken.
    Maar ook dan zou ik het moeilijk vinden en misschien heel de zwangerschap wel uitdragen ook omdat ik zelf bij een nicht van mijn man heb meegemaakt dat er werd gezegd dat hun kindje ernstig ziek was ( naam vergeten ) een leven buiten de baarmoeder was er niet kindje ernstig misvormd ( dwerggroei ) en wat blijkt het was een kern gezond meisje en mankeerde helemaal niks.
    Stel je voor dat je het had afgebroken:(
    Maar het blijft een moeilijk onderwerp!

11. Aleisha

Aleisha Actief lid

28 dec 2011
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter heeft door haar ernstige verstandelijke beperking niet door dat sommige mensen haar aanstaren of nakijken. in dit op zicht is het gelukkig voor haar dat ze dit niet door heeft. Hier ervaart zij dus totaal geen last van.
    ik ben van mening dat je als ouder een grote invloed hebt hoe anderen met jouw kindje omgaan. Ik zorg altijd dat de drempel laag is voor andere kinderen en volwassenen en leg zo nodig gedragingen van haar in positieve zin uit. mijn dochter speelt dan ook geregeld met de buurtkindjes. Ze komen haar zelfs op halen om te spelen.
    Ik besef mij goed dat dit naarmate ze ouder zal worden minder zal worden, omdat er dan weinig tot geen aansluiting zal zijn. Maar deze kinderen zullen haar nooit als eng/ vreemd beschouwen, want ze is van jongs af aan al door hun geaccepteerd. En de contacten met met andere kinderen zal ze daarna op het dagcentrum gaan vinden. Daarnaast heeft ze een heel netwerk om haar heen van mensen die van haar houden, dus ik ben niet zo bang voor eenzaamheid in de toekomst. Ik weet zeker dat zij ook na ons overlijden weer mensen hun harten kan winnen, zoals ze dat nu doet.

Maar het is wel waar dat het vooraf heel moeilijk is om je een leven voor te stellen met een gehandicapt kindje. En je een voorstelling te maken welk emotioneel proces hierbij komt kijken. Zelf werkte ik al jaren in de gehandicaptenzorg, maar het is heel anders als het je eigen kind is.
    Wij wisten tijdens de zwangerschap niet dat zij gehandicapt zal zijn. Dus hebben gelukkig nooit over deze keuzes hoeven nadenken. Heel veel sterkte voor de mensen die dit wel moeten of al hebben gedaan. Want dat lijkt mij zeer zwaar.

12. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Ik zei dat ook altijd! Tot dat ik er voor stond!
    Mijn eerste reactie was, ik hou het, hoe het er ook aan toe is.
    Totdat je bewust wordt van wat je je kindje allemaal wel niet aan doet door het willens en wetens zwaar gehandicapt (in ons geval dan) op de wereld te zetten. Hoe moeilijk de "keuze" ook, ik kon het niet over mijn hart verkrijgen mijn meisje bewust op de wereld te zetten, met de complicaties die ze ten tijde van de 20 wk echo al had (hydrothorax, te korte armen en benen, geen zichtbaar li-longetje, li-wang vol vocht en vocht achter hartje).
    Daar kwam nog eens bij dat ze trisomie 21 had, down dus.
    Moet ik haar dat aan doen, mag ik haar dat aan doen?
    Mijn eerlijke antwoord daarop was nee, ik vond het egoistisch als ik met alle geweld wilde dat ze zou komen!
    Ik heb er inmens veel verdriet van, vind het nog steeds erg zwaar, maar we weten waarom we deze beslissing hebben genomen.

13. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik heb daar echt heel veel respect voor dat wou ik echt even zeggen.

14. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Ik ook Sprits. Wat heb jij al veel meegemaakt zeg!
    Ik hoop dat jullie een ivfwondertje mogen verwelkomen.

15. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Dank je meiden, ik hoop ook op een wondertje.

16. Knuffel meid, als je er zelf voorstaat is het zo anders he. Alle complicaties die bij trisomie 21 komen maken het zo moeilijk voor 't kind. Boven alles wil je gewoon dat ze niet hoeft te lijden.

Veel succes met ivf, hoop dat er een prachtig wondertje uit zal komen!

17. lies276

lies276 Niet meer actief

dit is dan ook precies wat ik bedoel!
    je kunt niet generaliseren.
    het ene kind met down is het andere niet.
    ik ben dan ook niet tégen zwangerschapsafbreking, maar wel tegen zwangerschapsafbreking enkel om de diagnose "down".
    bij duidelijk uitzichtloos lijden kan ik de keus volledig begrijpen, maar ik heb regelmatig de indruk dat mensen het zélf niet zo zien zitten; een kind met downsyndroom. en dat terwijl er op dat moment geen sprake is van verdere ernstige afwijkingen.
    zeg dan eerlijk: ik zie het niet zitten en niet: we willen ons kindje dit niet aandoen!

18. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Hier kan ik me wel in vinden. Bij ons is down nooit een discussie geweest, we hebben dan ook bewust niet gekozen voor prenatale screening. Echter was de 20 wk echo, en daarna de guo al dusdanig dat het er alles behalve rooskleurig uitzag voor ons meisje. De gyn en andere artsen dachten niet dat het down was, gezien de vele afwijkingen. Normaal zie je down niet snel op een echo.
    Achteraf na vwp bleek het wel down te zijn, dat kwam er nog eens bij. Wij hebben geen seconde gedacht wat het voor ONS zou betekenen, in tegenstelling tot de mensen in onze omgeving.
    Wij hebben enkel aan het welzijn van onze dochter gedacht.
    Maar dat maakt het er niet makkelijker op.

Ik heb nog vaak het gevoel dat ik me moet verdedigen, juist omdat ik ook "alleen down" niet een reden voor afbreking vind, maar ook dat is voor iedereen verschillend, en kun je never niet over oordelen totdat je zelf voor die keus staat!!

19. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Als 1 zich niet hoeft te verdedigen dan ben jij dat wel! Wat jij hebt moeten doorstaan is zo verschrikkelijk. Eerst tijdens de 20 wekenecho het slechte nieuws horen. Vervolgens het kindje baren en hier direct afscheid van moeten nemen is echt hartverscheurend. Lieve meid, ik hoop dat al het geluk je binnenkort weer toelacht en je een prachtbaby mag krijgen in de toekomst!!!

20. Lov23

Lov23 Niet meer actief

niemand hoeft zich te verdedigen...kom op zeg ... dat is pas erg!

Deel Deze Pagina