Hallo! Ik ben nu bijna 29 weken zwanger, heb al behoorlijk veel harde pijnlijke buiken gehad, hierop heb ik veel rust voorgeschreven gekregen, dit ook toegepast, nu zijn de pijnlijke harde buiken sterk afgenomen, nog wel wat harde buiken, maar niet meer extreem, nu heb ik alleen het idee dat de kleine de afgelopen week heel erg veel rustiger is geworden, normaal voelde ik hem bijna de hele dag door, als het nu tussen de 2 en de 5 keer per dag is is het veel, ook lijkt mijn buik zeker een kwart minder dan hij eerst was, kan het in dit stadium van de zwangerschap dat je buik kleiner wordt? tis niet zomaar een dag, hij is al de hele week kleiner, ook houd ik ineens enorm veel vocht vast in mijn benen? Is dit allemaal normaal? Bij mijn vorige zwangerschap heb ik er geen last van gehad, vandaar dat ik me even wat onzekerder voel, zeker ook omdat de kleine veel minder actief is?! Alvast bedankt voor het lezen en jullie antwoord. Petra
hoi Petra, als je je echt zorgen maakt over het bewegen van de baby, is dat een reden om je eigen verloskundige even te bellen. Op zich geeft het niet dat de baby minder actief is, hij of zij kan een poos in een andere houding liggen waardoor je het minder voelt. Het is alleen belangrijk dat je het wel echt elke dag voelt. Maar dat doe je gelukkig ook. De baby kan al wat aan het indalen zijn waardoor je buik kleiner lijkt. Ook dat is niet erg. Vocht vasthouden doe je in de ene zwangerschap wel en in de andere niet. Ook dat is niet erg. Alleen als je er andere klachten bij krijgt moet je je verloskundige bellen (hoofdpijn, misselijk, pijn bovenin je buik, sterretjes zien, tintelende vingers). Mirjam