Kindje naar verschillende kdv's

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Chantico, 1 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb ervaring met het verhuizen van een kdv naar een ander. Dat deden we toen onze jongen 14 maanden oud was. Hij heeft er ongeveer een maand over gedaan om te wennen, maar ik geloof niet dat hij er echt verdrietig over was om de oude groep niet meer te zien.
    Waar hij meer moeite mee leek te hebben, was dat hij ergens kwam waar hij het nog niet kende. Andere omgeving en speelgoed, andere kindjes en juffies. Dat was gewoon nog niet vertrouwd. Na die eerste maand (waar ik echt heel veel moeite mee had; op het oude kdv huilde hij NOOIT bij het wegbrengen en hier iedere dag) was hij wel gewend en nu gaat het weer helemaal super. Zelf vond ik het oude kdv beter, maar het lag zo onhandig ver van huis... heb me best schuldig gevoeld, dat ik hem die verhuizing heb aangedaan om het mezelf makkelijker te maken. maar nu werkt het hartstikke goed.

2. Chantico

Chantico Niet meer actief

#22 Chantico, 9 okt 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 okt 2009
    September, dank voor je reactie. Ik hoop maar dat het beeld dat ik heb toch niet helemaal klopt en ze wel gewoon leuke dingen doen met de kindjes. Ze spelen wel buiten hoor, als het weer het toelaat. En met 'feestdagen' (valentijnsdag, vader/moederdag) krijgen we wel een knutsel (verder niet). Misschien lag het aan de juf die ik er toen een keer naar vroeg: dat was een vrij verlegen typetje, die misschien bang was dat ik haar zou vragen of ze die liedjes dan even wilde voorzingen ofzo. Toch merk ik wel dat ze op kdv1 echt wat minder aan leuke dingen toekomen dan ik wel eens hoor over andere kdv's. En ze doen er ook weinig (niets?) met vaste gebruiken, rituelen en liedjes dus, wat voor kinderen veel houvast kan bieden in hoe de dag verloopt. En dat mis ik.

Bri, goed om te lezen van een kindje dat ook met 14 maanden gewisseld is en dat dat goed is gekomen :) Ik zal rekening houden met een ruime periode van wennen. We hebben de 'luxe' dat we ivm de opzegtermijn van kdv1 anderhalve maand dubbel moeten betalen. Kunnen we Ise op werkdagen gewoon naar kdv 1 brengen en dan haar langzaam laten wennen op kdv2 met halve dagen ofzo.

Ik heb het vanochtend op kdv1 verteld dat Ise ergens anders heen gaat, voor één dag in afwachting van een tweede. Haar lievelingsjuf was er, en ik zag echt dat ze het helemáál niet leuk vond. Ze had Ise op de arm en gaf haar meteen een heel lief teder kusje op haar hoofd en ze kreeg tranen in haar ogen. Ze was echt even van slag.

Het deed me wel erg goed om te zien dat de juf blijkbaar net zo aan Ise was gehecht als Ise aan de juf. De laatste week hebben we toch veel nagedacht over wat we allemaal mínder leuk vinden aan kdv1 en ik voelde me op een gegeven moment bijna verdrietig dat Ise daar toch een jaar naar toe heeft gemoeten. Onzin natuurlijk, want Ise had het er meestal prima.

Ik voelde me wel heel rot over de lievelingsjuf, en heb nog zitten denken of we het niet zo konden regelen dat ze de vrijdag daar dan blijft, dan ziet ze deze juf tenminste nog. Maar dat zou voor Ise een heel vervelend weekritme opleveren, dus dat lijkt me toch niet goed. Dus blijft ze de dinsdag op kdv1, maar dan is de lievelingsjuf er niet. :(

Wat één zo'n juf dan toch voor verschil maakt, hè?! Als iemand zo veel om je kindje geeft dat ze tranen krijgt van het bericht dat ze weg gaat, dan raakt dat me wel. We zijn nog steeds wel overtuigd van dat wisseling van opvang goed is en kdv2 superleuk. Ik wou alleen dat de juf op die ene dag dat Ise nog naar kdv1 gaat zou werken...

3. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

hallo

ik wil wel even reageren. mijn zoontje is met 6 maanden gewisseld van opvang vanwege verhuizing. de 2e opvang waar die nu zit vond ik niet ideaal maar had geen keuze. beetje hetzelfde als wat jij had die sfeer, weinig contact met kinderen, spelen niet veel, zingen niet zo veel enz. Ik heb daarom zelf een gesprek aangevraagd en dit benoemt. nu gaat het beter

het overstappen ging goed. Maar hij was ook duidelijk jonger. Nu met deze leeftijd van 10 maanden zou ik het niet zo makkelijk doen hoor.

twee verschillende opvang kan goed gaan... maar ook enorm fout
    natuurlijk zijn er ook de oma dagen enz bij sommigen en ook dat is een vorm van opvang, maar meer toegespits op het kind, meer individueel en vaak in een beter / frequenter overleg met ouder(s)

ik zou persoonlijk niet snel kiezen voor 2 verschillende dagverblijven. maar dat is ieder persoonlijk. en natuurlijk, elk kind reageert anders.

als alleenstaande moeder heb ik wel gemerkt dat mijn zoontje toen die nog bij vader kwam onrustig werd van en opvang en papa en bij mij. Nu met 1 opvang en de rest bij mij is hij duidelijk rustiger. (had ook wel met omstandigheden en situatie te maken hoor)

Deel Deze Pagina