Wat is inleiden precies?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mirro, 2 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Hoi,

Ik heb een gesprek gehad met de gyn en ivm mijn bekkeninstabiliteit (en het niet hebben van een sociaal leven hierdoor) wil zij rond de 38 weken bekijken of ze kan inleiden.
    Maar wat houdt dit precies in?
    En hoe lang duurt zoiets?
    Weet iemand de voor- en nadelen?

Het lijkt mij ideaal, want ik trek het echt heel moeilijk....

2. dropfruit

dropfruit Bekend lid

4 mrt 2009
    591
    0
    0
    Student
    in een huis
    nou ik ben vorige week ingeleid..

je moet je sochtends melden, vervolgens wordt er gevoeld hoeveel ontsluiting je hebt, breken ze je vliezen, plakken ze een plakker op het hoofdje van de baby om de hartslag te meten en wordt je aan het infuus gelegd.
    vervolgens krijg je weeen en gaat het in principe hetzelfde als bij een normale bevalling.

bij mij duurde het 8 uurtjes, maar dat kan ook veel langer of korter zijn..

hoop dat je zo wat meer duidelijkheid hebt!

3. buikje Essie

buikje Essie Fanatiek lid

4 apr 2008
    1.099
    0
    0
    In de meeste gavellen wordt er eerst gek ingebracht om de baarmoedermond wat weker te maken. Vanaf het allereerste begin tit aan de daadwerkelijke bevalling kunnen er een anatal dagen tussen zitten. Een ingeleidde bevalling is vaak pittiger dan een normale bevalling maar zoals dropfruit schreef, hoeft dat niet bij iedereen zo te zijn.

4. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Via deze link (Inleiden van de bevalling - Bobolino.tv) krijg je meer informatie over inleiden. Het is een betrouwbare link want het is een interview met een gynaecologe, Marleen Temmerman. Zij werkt in het UZ Gent.

Lieve groetjes!

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, maar zo hoeft het niet te gaan!

Bij een eerste kindje en/of een kortere zw.termijn dan 40 weken is de baarmoedermond nog niet rijp en staat nog niet. Dat moet dus eerst gebeuren. Ik moest bevallen vanwege zw.vergiftiging, maar ze zijn met 36 weken een week (lees: een week) bezig geweest met inleiding door gel in te brengen. Niet fijn en slopend, want je bent al half aan het bevallen door de wee-achtige krampen die je daardoor krijgt.
    Ik had een hele zware bevalling die niet natuurlijk was, want de weeen zetten pas door dmv oxytocine-infuus en dan komen de ween goed rap achter elkaar. Bij mij duurde het 18 uur tot voll.ontsluiting.
    Het hoeft dus niet zo makkelijk te zijn als dropfruit heeft meegemaakt, want die had dus al ontsluiting.

Tegen de 38 weken zou de vk of de gyn kunnen voelen of er al ontsluiting is en of je gestript dan wel ingeleid kunt worden.
    Doorgaans is BI geen reden voor inleiding, want het is echt beter dat de baby uit zichzelf komt. Een ingeleide bevalling verloopt doorgaans heftiger en dat kan juist nadelig zijn voor je bekken!

Sterkte met alles!

http://www.nvog-documenten.nl/uploaded/docs/Verloskunde/het_inleiden_van_de_bevalling.pdf

6. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

Lees ik nu mijn eigen verhaal hier;).

Hier ingeleid met de eerste met 38 weken ivm zwangerschapsvergifiting en groeiachterstand.

Dag 1: 3x gel: wel flinke krampen maar het had zijn werk niet gedaan. Slapen met een pethedineprik omdat de krampen toch flink aanhielden.

Dag2: hetzelfde

Dag 3: hetzelfde

Dag 4: hetzelfde maar deze keer had ik echt enorm veel pijn! het leek wel of het 1 langdurige wee van 10 uur was. Uiteindelijk dachten ze dat mijn baarmoeder gescheurd was of de placenta los gelaten had. Gelukkig niet... Volgende dag zou er een keizersnede komen

Dag 5: Hoera!!! 2cm ontsluiting. Vliezen doorgeprikt en infuus. Door de stimulatie van afgelopen 4 dagen plus het infuus van deze dag had ik zulke heftige weeën dat een ruggeprik totaal niet hielp. Deze is dan ook uiteindelijk uitgezet omdat ik geen bewegingsvrijheid had hierdoor (draadjes van onder, automatische bloeddukmeter, infuus, epidurale lijn). ik zat nog steeds aan draden maar kon mij iets vrijer bewegen.

Na 9 uur is ze uiteindelijk geboren, gelukkig zonder kunstverlossing en hechtingen.

Wat betreft inleiden met BI: door een inleiding is de kans enorm groot op een vacuumverlossing. Bij een vaccuum wordt je ingeknipt, en word er ruw aan je kindje getrokken waardoor het bekken niet de tijd krijgt rustig te openen. Erg nadelig voor je bekken en dit kan zeer zeker hele nare gevolgen voor de toekomst hebben.

Ik zit ook met mijn bekken (net als bij de eerste en tweede) en hier is besloten dat als ingrijpen noodzakelijk wordt dat het geen kunstverlossing maar een keizersnede wordt. Want nogmaals een kunstverlossing is funest voor je bekken! dit is in overleg met de gyn en fysio besloten. Want ook de fysio staat totaal niet achter een kunstverlossing.

ik loop liever langer door dan dat er een kunstverlossing noodzakelijk is vanwege een inleiding. Ik heb namelijk wel 3 kids om voor te zorgen en kan mij niet permiteren de rest van mijn leven invalide door een niet meer functionerend bekken verder te gaan.

7. meidenhuis

8. burningkarma

burningkarma Fanatiek lid

8 jan 2008
    2.605
    0
    0
    Veenendaal
    Die gel, als ze die inbrengen moet je dan ook in het ziekenhuis blijven?

Ze hebben het me voorgesteld en het zou mijn eigen keuze zijn om in te leiden maar ik denk dat ik er nog maar even vanaf zie als ik jullie uitleg lees. :S

9. meidenhuis

Je moet inderdaad in het ziekenhuis blijven.

Omdat je de baarmoeder stimuleert zonder dat de baarmoeder hier werkelijk voor klaar is kun je op voorhand nooit voorspellen hoe de baarmoeder of de baby hier op reageert. Daarom krijg je dagelijks 3x een CTG.

inleiden is niet zonder risico want je stimuleert toch iets wat nog helemaal niet gestimuleert wil worden. Als de baby er nog niet klaar voor is bijvoorbeeld, of de baby ervaart het als heftig...

In dat laatste geval zal het kindje in het vruchtwater poepen omdat het niet goed gaat met de baby. De baby heeft dan stress/zuurstof gebrek en poept daarom in het vruchtwater. als dat het geval is moet er gekeken worden hoe de baby verder reageert om al dan niet direct over te gaan op een keizersnede.

10. zogelukkig

@litdekoster: jij bent de eerste waarvan ik hoor die ook zo'n ellendig lange inleiding heeft gehad!

En ook die rugweeen.

Tijdens het hele proces heeft mijn ventje het goed gedaan, hij zat nog lekker maar dat te vroeg geboren worden heeft hem wel parten gespeeld, hij had een slechte start met veel klachten. Nu gaat het overigens heel goed met hem!

@burningkarma: ja, als je gel krijgt, moet je in het ziekenhuis blijven, het is het begin van de bevalling.
    Inleiden doen ze meestal pas op medische gronden en niet op sociale. Ik denk dus dat jij mazzel hebt met een gyn die zo met je meevoelt!
    Maar denk er goed over na; het kan heel heftig zijnen een lange rit!

11. meidenhuis

ik zie dat jij al 5 dagen overtijd bent....... dan is de kans groot dat je al wat ontsluiting hebt zodat ze direct de vliezen kunnen prikken en een infuus geven. Dan hoef je dus geen gel.

Maar ook hier geldt: een inleiding is heftiger en er valt niet te voorspellen hoe je baby hierop reageert.

Mijn tweede werd ook ingeleid, nadat ze mijn vliezen door hadden geprikt (ik had toen al 2 cm dus hoefde geen gel) kwamen ze erachter dat er ineens een paar vingers uit mijn baarmoederhand kwamen. Hier kwamen ze achter omdat ze een draadje op het hoofdje van de kleine moesten doen.

Door het prikken van de vliezen is de baby met een noodgang dieper in mijn bekken gelanceerd waardoor ze haar handje niet meer weg kon stoppen. zo kon ik natuurlijk niet bevallen. Ze hebben daar met flink wat geweld het handje terug gestopt met als gevolg: geen hartslag. Ik moest op mijn zij liggen en de ok werd in gereedheid gebracht. Gelukkig kwam de hartslag wel terug maar deze was zo onregelmatig (gewoon slecht) dat ze geen infuus durfde te geven.

Uiteindelijk om 13.00 (vliezen gebroken om 09.30) kreeg ik dan een infuus met wee-opwekkers. Deze werd maar heeeeeeeel licht aangezet en een uurtje later mocht deze omhoog en weer een uurtje later nog wat omhoog....... weg was de hartslag weer..

Gelukkig had ik persweeën gekregen en met geduw op mijn buik en mijn volle kracht persen is ze in 3 persweeën geboren. Ze had echt tijd nodig om bij te komen.

Pffff ik wil niemand hier bang maken hoor, maar de natuur regelt de bevalling niet voor niets zelf.....

Zodra de baby klaar is om geboren te worden zal deze een stofje afgeven waardoor de bevalling in gang gaat. Dit is dan ook het iedeale moment omdat de baby zelf aangeeft dat het er klaar voor is.

12. meidenhuis

Inderdaad die rugweeën, ga nog bijna van mn stokkie als ik erover nadenk!! Overigens had ik bij de tweede wat meer bewegingsvrijheid en geen overstimulatie door die gel waardoor (tenminste dat denk ik) ik alleen buikweeën had. en die waren echt goed te doen.

Ik zeg nog altijd dat ik een hel van een bevalling bij de eerste heb gehad, ondanks dat er geen ingrepen zijn verricht.

De tweede was een makkie (voor mij) maar wel heel moeilijk omdat je niet weet hoe je kindje eruit komt, of ze blauw is, zuurstof gebrek heeft e.d. (lees mijn vorige stukje maar).

13. burningkarma

burningkarma Fanatiek lid

8 jan 2008
    2.605
    0
    0
    Veenendaal
    @ zogelukkig; lol het is niet voorgesteld om het sociale aspect maar voor de pijn aan mijn bekken. Ik word steeds minder mobiel op dit moment. Opstaan als ik heb gelegen is nog het ergst. Vandaar dat hij het voorstelde. Ik mag zelf kiezen omdat ik moet bedenken of ik het vol kan houden of niet...

@ Litdekoster: Ik zal donderdag eens vragen of ik al ontsluiting heb. Ik denk dat ik het inderdaad maar afwacht, dan maar minder bewegen als dat beter is voor mijn kleintje. Wat is dan eigenlijk 1 1/2 week op een mensenleven?

14. meidenhuis

hahaha ik zie net dat ik baarmoederhand heb geschreven waar die vingertjes uitkwamen: het moet natuurlijk baamoedermond zijn hihihihi

15. zogelukkig

Ach sorry, ik haal jouw door elkaar met de ts!
    Ja, als je al 40+ bent, kunnen ze kijken/voelen of je al ontsluiting hebt.
    Als dat zo is (en die kans is groot!), dan hoef je geen gel en kunnen ze erbij om de vliezen te breken, dan kan de bevalling beginnen met het oxytocine-infuus. Dit zijn dus kunstmatige weeenopwekkers en die zijn heftiger dan gewone weeen. Lit schreef al dat er vaak ook geen persweeen komen en er vaak een tang of vacupomp aan te pas komt en dat is helemaal niet bevordelijk voor je bekken!

Ik kon vanaf week 25 nauwelijks nog lopen en vanaf week 30 helemaal niet meer, maar over inleiding om die reden is nooit gesproken omdat ik perse thuis wou bevallen.

Ik dacht trouwens dat ze je tegenwoordig niet langer dan 41 weken laten lopen omdat rond die termijn de placenta achteruit gaat?

16. zogelukkig

Ho, brrr wat een verhaal!:$
    Ik besef nu pas hoe zwaar en hoe onnatuurlijk mijn bevalling is geweest, want na een week lijden werd het na die lange rit alsnog een spoedks omdat mijn ventje -die al weken hetzelfde en ingedaald lag- opeens toch nog was gedraaid. Ik denk dat een baby emotioneel ook wel meekrijgt dat hij eruit moet onder druk.

Deel Deze Pagina