Kindje nog niet volledig ingedaald

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door suus1983, 16 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.481
    36.427
    113
    Hoi,

Ik heb een vraagje. Mijn zoontje is nooit volledig ingedaald tijdens de zwangerschap, hij lag cbibi. Met 42 weken ben ik ingeleid en uiteindelijk na een hele dag is hij met een spoedks gehaald omdat het hoofdje te hoog bleef liggen. Hij was 10 pond en waarschijnlijk was hij 'te groot' voor mijn bekken.

Nu ben ik dus zwanger van de tweede en ook dit kindje ligt nog steeds cbibi. Ik heb al groeiecho's gehad en ook dit kindje lijkt weer aan de grote kant te worden. Ik begin nu toch een beetje angstig te worden dat het weer dezelfde kant op gaat als de vorige keer.

Nu wil ik het liefste vaginaal bevallen, maar als heb het gevoel dat die kans steeds kleiner wordt naarmate ik langer doorloop. Ik zie wel op tegen een ks, maar een inleiding gevolgd door alsnog een ks zie ik nog minder zitten.
    Is het redelijk om aan de gyn/vk te vragen om me niet weer tot 42 weken te laten doorlopen? Maar bv tot 40/41 week en als het kindje dan nog zo hoog ligt met het hoofdje evt een ks te krijgen? Ik heb meerdere malen ook gehoord dat je namelijk vaak sneller hersteld van een geplande dan van een spoedks.

Klopt het ook dat je geen ruggeprik mag krijgen tijdens een bevalling als je al eerder een ks hebt gehad?

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat je er een beetje wijs uit kunt worden.
    Begin toch langzamerhand er een beetje tegen op te zien. Tijdens het nagesprek met de gyn na mijn vorige bevalling zei hij dat ik bij een evt volgende bevalling niet langer dan 40 weken zou hoeven lopen, maar nu ben ik in een ander ziekenhuis.

Groetjes suus

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

als dit kindje weer zo groot lijkt te worden wachten ze niet tot 42 weken. Inleiden kan eerder een vaginale bevalling kan zeker geprobeerd worden. Je kunt zeker wel een ruggeprik krijgen als je een keizersnede in de voorgeschiedenis hebt.
    Bespreek het gewoon de volgende controle!

Mirjam

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.481
    36.427
    113
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor je snelle reactie. Ben momenteel gewoon een beetje in de war omdat iedereen wat anders lijkt te vinden.

Zo zei mijn vk (waar ik tot vorige week onder controle was, nu in het ziekenhuis ivm eerdere ks) dat inleiden niet wordt gedaan na een ks en dat ik dat met 42 weken een ks zou krijgen zou het kindje niet uit zichzelf komen.

In het ziekenhuis zegt de een dit en de ander dat.

Vrijdag heb ik daar weer controle bij een vk en dan zal ik het idd aan gaan kaarten, want wordt er behoorlijk onzeker en onrustig door. Hopelijk krijg ik dan wat meer duidelijkheid. Natuurlijk kun je dit soort dingen niet plannen, maar een beetje weten waar ik sta lijkt me wel fijn.

Het is dus niet raar als ik er evt zelf om vraag om bv bij 40/41 week ingeleid te worden?

groetjes suus

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Suus,

je mag het vragen, maar ze leiden inderdaad niet altijd in als je een keizersnede hebt gehad. Kaart het gewoon aan en overleg wat de mogelijkheden zijn in jouw situatie.

Mirjam

Deel Deze Pagina