Hallo allemaal, Mijn dochterje heeft al een lange tijd last van verborgen Reflux. Meerdere keren haar voeding veranderd uiteindelijk 1 gevonden wat hielp. Laatste twee dagen is ze weer erg onrustig en slaapt en drinkt heel weinig. Ik heb contact opgenomen met het cb en die gaven mij aan dat ik met bijvoeding kan beginnen maar wel goed moet opletten? Schijnt dag ze last kan krijgen van krampjes? Nou ik mag ik ieder geval groente en rijstebloem geveb maar hoe moet ik dit combineren? Ik weet niet wat ik nu moet doen? Ik lijk op dit moment net een kip zonder kop :s Moet ik het doen? Zo ja, hoe? HELP!!
Hoe oud is ze? Dochter had ook reflux, en wij zijn op 4 maand begonnen. Bij ons was het een uitkomst: de vaste voeding die ze binnenkreeg bleef netjes in haar maag, terwijl fv steevast miserie opleverde. Maar dat is niet bij alle kindjes zo: soms krijgen ze net meer last doordat de bijvoeding, die dikker is van textuur, toch omhoog komt en daardoor net méér pijn geeft. Dat is uitproberen en afwachten. Rijstbloem zou ik niet geven. Daar kreeg dochter net verschrikkelijke krampen van. Als je wilt beginnen, begin dan rustig met pure groente (1 soort per keer, en meerdere dagen na elkaar hetzelfde) rond de middag. Krijgt je kindje krampen, dan zit je in ieder geval niet 's nachts met een krijsend kind.
Mijn dochterje wordt over 16 dagen precies 4 maanden. Ik vind dat reflux verschrikkelijk! Dus 1x per dag 1 potje in de middag dan?
Best geen potjes, die zijn heel vloeibaar en daarmee vergroot je dus zeker de kans dat het weer omhoog komt. Stoom of kook wat broccoli of pompoen en pureer het met wat kookvocht. Maar ik zou wel nog even rustig wachten tot ze vier maand is. Ik lees nu pas in je eerste post dat de onrust recent toegenomen is. Dan zou ik eerlijk gezegd nog even wachten en eerst kijken hoe je de reflux minstens onder controle kan houden. Hoe pak je het nu aan? Volg je de leefregels? Krijgt ze medicatie?
Ik zou inderdaad ook geen rijstebloem geven. Het zijn wat loze caloriën en sommige baby's reageren heel heftig op een volle maag. Zelf vind ik het niet prettig om met een bomvolle maag te gaan slapen, laat staan zo'n kleintje. Mocht je wel iets van pap willen geven, wacht dan tot 7 maanden, dan kan je een bordje pap geven naturel met granen oid. Verder, welke voeding krijgt ze en hoeveel? Hou je haar omhoog na de voeding? Heeft ze medicijnen? Persoonlijk zou ik echt wachten tot 4 maanden hoor, dat is echt de absolute ondergrens! Wbt verborgen reflux, heeft mijn dochter ook gehad. Wij zijn ook gestart met 4 maanden. Zelfgemaakte appelmoes was het favoriet. Gewoon appels koken en stampen tot moes. Ik ben zelf geen favoriet van potjes. Het smaakt nergens naar, het vult niet zoveel als vers eten en er zit geen structuur in (in die van 4 en 6 mnd iig niet).
Ik heb wel medicijnen thuis voor haar Reflux maar die ebruik ik liever niet omdat ze het vrij goed doet met jbpm (heb wel voor alle zekerheid die medicijnen in huis). Ze laat keurig haar boertjes en huilt niet meer na een boertje. Na het voeden hou ik haar regelnatig een half uurtje rechtop maar ondanks dat komen haar boertjes na ongeveer 2 a 3 uurtjes. Ik geef haar 180 cl (6 schepjes) 4x op een dag maar drinkt niet alles op. Ik vond het vreselijk om haar zo te zien al sinds haar geboorte heeft ze wel last van iets.
Hier kreeg ik de tips van d kinderarts over bijvoeding: - start met een groente, dit 7 dagen lang geven. Zie je geen negatieve verandering dan start je met de volgende groente. - ik stoomde het fruit om het minder heftig te maken voor het maagje en darmen. Bouw dit ook rustig op. Een vriendin van mij krijgt vanwege reflux klachten begeleiding van een zhuis diëtiste, misschien kan je dat navragen? Rijstebloem was hier een ramp trouwens. Ik ben pas met 6,5 maand gestart met bijvoeding. De adviezen hierover zijn wisselend, bij het ene kind werkt het goed om al met (of voor) 4 mnd te starten, bij het andere kind werkt het juist niet.
Ik denk dat je best eerst de leefregels eens minutieus kan gaan opvolgen. Élke voeding rechtop houden, bed en kussen etc flink schuin zetten, goed laten boeren, vaker kleine beetjes geven (zeker als ze haar flessen niet uitdrinkt)... En dan zien dat je zo de onrust kan wegnemen. En dan pas gaan denken over de volgende stap.