Wat zouden jullie kiezen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Monika, 14 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Monika

Monika VIP lid

12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Als jullie konden kiezen waar zouden jullie dan voor gaan?

Verloskundige
    Verloskundige praktijk
    Gynaecoloog

En waarom kies je daarvoor?

Ik hoor zoveel verschillende verhalen dat ik het niet meer weet.

2. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Bij ons heb je iig niet de keuze voor een gynaecoloog, dat kan alleen als je een medische indicatie hebt.
    Dat had ik vorige keer omdat ik een tweeling kreeg. Het nadeel vond ik voornamelijk dat ik bijna elke controle wel met een andere gynaecoloog te maken kreeg. Het voelde veel onpersoonlijker.
    Het voordeel was dat ik wel vaker een echo kreeg, bij de verloskundige krijg je (hier) niet, op de 2 standaard echo's na dan.

3. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Gynaecoloog kom je toch alleen maar als je een medische indicatie hebt? Tenminste is hier wel zo dus kan ik niet eens voor kiezen (begin van zwangerschap). Ik heb hier gekozen voor een praktijk omdat deze in het ziekenhuis zit en ik met 36 wordt overgedragen aan de gyn omdat ik medisch indicatie heb. Alleen lijkt me 1 of 2 verloskundige wel zijn omdat je dan een beter contact krijgt met je vk. Je moet dan wel de mazzel hebben dat je een leuke krijgt maar ik zie bij elk bezoek bijna een andere verloskundige.

4. claire1978

claire1978 Actief lid

5 jan 2010
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!!!

Gefeliciteerd met je zwangerschap meid!!! Geniet ervan!!!

Ik loop bij een verloskundige praktijk, of eigelijk een maatschap.
    Het enige voordeel wat ik daarbij kan bedenken t.o.v. een verloskundige is dat in dit geval de maatschap bestaat uit meerdere verloskundigen. Mocht het met de een niet helemaal klikken, dan kun je dat wellicht aangeven en kun je bij een ander je controle's doen, maar hou me dat ten goede. Ik kan het met allemaal vinden en dat zou ook kunnen met maar 1 verloskundige. Al werkt een verloskundige vaak ook samen met een achterban, voor het geval dat het drukker is.
    Gynaecoloog is om medische redenen. Volgens mij kun je daar zelf niet voor kiezen. Die schakel je in als er tijdens een (eerdere) zwangerschap iets is. Of als je van voor die tijd een medische achtergrond hebt, zoals hoge bloeddruk.

Hopelijk kun je snel een keuze maken.

Groetjes Claire

5. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Ik zit bij een praktijk in de wijk.. Zijn 3 meiden en ze zijn super!:D In het ziekenhuis bij de vk vindt ik het onpersoonlijk..

En de gyn daar kan je idd niet voor kiezen..

6. kappiegirl

kappiegirl Bekend lid

5 jan 2010
    523
    0
    0
    Ik heb bij de eerste gewoon bij de vk gelopen omdat ik geen voorgeschiedenis had en dus gewoon lekker bij de vk in de buurt terecht kon ideaal vond ik dat. Wel in ziekenhuis bevallen ivm hoge bloeddruk en medische indicatie na controle ook gewoon lekker bij de vk gehad was fijn en gezellig.

2de zwangerschap mocht ik kiezen vk of gyn ik heb voor de vk gekozen omdat het minder medische is en omdat ik geen auto had en dus niet elke keer naar het ziekenhuis hoefde zo ik kon op de fiets en met mijn minicar naar de vk en als er iets was hoefde ik niet naar het ziekenhuis kwam eerst de vk thuis voor controle en als het niet nodig was hoefde ik niet meteen naar het ziekenhuis. Ben thuis bevallen ondanks een eerdere ks zou in het ziekenhuis bevallen maar door stortbevalling niet daar kunnen komen.

Nu heb ik geen keus ik heb in mijn vorige zwangerschap ook een longembolie gehad dus moet nu onder toeziend oog van de gyn onder controle en word bij elk vermoeden van wat dan ook opgenomen. Ze nemen geen risico.
    Nu moet ik het van mezelf nog even uitzingen tot 27weken ik wil minimaal tot die tijd ziekenhuisovernachtigvrij blijven en natuurlijk langer maar goed dan is het ergste voorbij en is de baby levensbatbaar. Tot nu toe ben ik heel blij dat ik in het ziekenhuis zit. Ik weet gewoon dat alles nu echt voor 100% onder controle is en dat als er iets is ik niet uit handen word gegeven maar gewoon bij mijn eigen gyn blijf. Dat vind ik het voordeel.
    Het nadeel is dat je in zo´n ziekenhuis een nummertje bent en bij de vk gewoon je eigen persoon.

7. s1986

s1986 Niet meer actief

Ik loop bij een gyn. maar een verloskundige is veeeeeel pesroonlijker! Als je vragen heb kan je bellen en krijg je netjes antwoord! In het ziekenhuis niet hier niet iig. En idd bij controles elke keer een andere maar dan heb je ook nog de gyn in opleiding.... Neee pff vk!!

8. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Heb bij afspraken in het ziekenhuis de vorige keer vaak zo lang zitten wachten als er weer een spoed ks voorbij kwam of wat dan ook. Dus ik ga liever naar de VK praktijk. Die zit op 300 meter van mijn huis dus is ook de laatste weken nog wel te doen. En daar sta ik altijd met een kwartiertje weer buiten.

9. Meara

Meara Niet meer actief

Zit voor de tweede keer bij dezelfde verloskundige praktijk. Zijn 3 meiden tussen de 25 en 40 ofzo. Hartstikke leuk en ook de assistente is gezellig en maakt even een babbeltje.

10. Sappie25

Sappie25 Actief lid

19 mei 2010
    386
    0
    16
    Tot de twaalfde week ben ik door de gyn geholpen. Iedere week moest ik langs komen, en iedere week kreeg ik een echo.
    Dit kwam omdat ik meerdere miskramen en een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb gehad. Bovendien heb ik bij deze zwangerschap aan een proef meegedaan om de zwangerschap te behouden (met succes!!).

Toen ik dus twaalf weken was ben ik over gegaan naar de verloskundige in het ziekenhuis (deurtje naast de gyn....). Mocht het noodzakelijk zijn ben ik zo weer terug bij hem!

Het fijne van een verloskundige in het ziekenhuis is ook dat ik nog steeds echo's krijg, altijd terecht kan voor ctg's enz...

Het nadeel is misschien wel dat je steeds een ander hebt (inmiddels ken ik ze allemaal....)
    En dat omdat het een universitair ziekenhuis is heb ik veel afspraken bij co-assistenten voordat ik echt naar de verloskundige mag. Sommige zijn OK, maar andere merk je heeeeeel goed aan dat ze nog veel moeten leren en zijn wat onzeker....Het is dus niet altijd fijn.....

11. femke1987

femke1987 Actief lid

11 jun 2009
    416
    0
    0
    ik loop bij de gyn en vind dat eigelijk wel prettig heb tot nu toe bij elke controle nog een echo gehad en inmiddels ken ik ook alle gyn dat is wel prettig voor de bevalling dan krijg je niet een vreemd gezicht ik was eerst wel bij de verloskundige maar door te hoge bmi ben ik van af 12 weken door gestuurd naar de gyn

12. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Ik loop ook bij de gyn en vind het wel fijn dat ik aan het begin neit zo vaak hoef, zit vaak wel 6 weken tussen. Verder heeft de gyn hier ook een lijntje waar je al je vragen kan stellen. Ik heb meestal dezelfde gyn.
    Vorige zwangerschap bij beide gelopen, maar ik had dus elke keer een andere vk, en had niet zo'n behoefte aan adviezen als minder melk drinken als je een wat hogere bloeddruk hebt :s Heb soms het idee dat vk minder met de tijd meelopen (uiteraard vast niet allemaal, zal bij sommige gyn's ook zijn) en meer doen zoals ze al jaaaaaaren doen.

13. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hier gyn geen optie, geen medische indicatie.
    Hier in het dorp zit een VK, dus eigenlijk wat de keuze snel gemaakt.
    Wat ik fijn vind aan mijn VK is dat er zo ben geweest en ik eigenlijk altijd dezelfde persoon tegen over me heb.

14. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    gyneacoloog heb je geen keus, maar idd een medische indicatie

hier diverse medische indicaties

15. s1986

s1986 Niet meer actief

Ik had net al gereageerd maar wil toch ook nog even zeggen dat gyn. veel meer weten! Het bloed spoot eruit hele plassen met 6 weken... De vk gebeld ze ging een spoed echo regelen!! Binnen 5 minuten stond ze voor mn deur ze kwam me halen!!! Achteraf zat er een groot bloedprop in mn baarmoeder van uiteindelijk 12 c.m!!! Dit hebben ze niet gezien!! Ik moest maar gewoon werken ook want een mk voorkwam je niet. Tuurlijk voorkom je zoiets niet maar wel dat je kindje wegspoeld of i.d. Om maar niet te beginnen als dat ding weer geklapt was en je slaapt bijvoorbeeld....Heb uiteindelijk 7weken niks mogen doen van de gyn.....

16. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

ik heb altijd bij de gyn gelopen ivm medische indicatie,

in nederland kun je niet voor de gyn kiezen maar ALS ik het voor het kiezen had... zou ik alsnog bij de gyn blijven,

gaat veel sneller... je komt binnen, hoe is goed ? ik zeg goed of niet goed, leg uit waarom niet goed, zij praat er even over en legt me uit waar het eventueel van kan komen en wat ik kan doen , baby kijken hartje luisteren hand geven en tot de volgende keer, mooi met 5 a 10 minuutjes weer buiten :D

vind ik juist wel fijn dat het wat minder persoonlijk is,

17. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier vanwege medische indicatie bij de gyn.

Inderdaad, vind het zelf ook wel prettig dat de afspraken lekker snel zijn. Gyn kijkt heel nuchter naar de dingen. Ik geef aan waar ik evt. tegenaan loop en zij geeft aan (of kijkt na) waar het door kan komen. Ook bijna elke afspraak echo gehad (al is het apparaat slecht voor mij als leek, dus zie niet zo veel). Begreep van een vk dat een gyn vaker echo's maakt omdat zij minder goed kunnen voelen hoe een kindje ligt en hoe groot het is dan een vk.

Ik heb er zelf dus absoluut geen moeite mee bij een gyn te lopen. Belangrijkste is dat mijn kindje gezond ter wereld komt.

Overigens heb ik bijna elke afspraak dezelfde gyn. Bij de bevalling zal alleen een medisch verloskundige aanwezig zijn, welke ik allemaal niet ken. Beval in het ziekenhuis, dus is ook maar net wie er dienst heeft (net als bij vk's in een praktijk). Dienstdoende gyn komt alleen kijken als daar noodzaak toe is.
    Tja, dat ik de medsich vk niet ken...... ook hier ben ik weer redelijk nuchter: zo lang mijn kindje maar gezond ter wereld komt (en ook op een voor mij goede manier). Denk dat ik tijdens de bevalling toch wel wat anders aan mijn hoof dheb ;)

18. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    1e zwangerschap VK, super
    2e zwangerschap/miskraam, VK slechte begeleiding miskraam.
    3e zwangerschap GYN. mag zelfs bij hem blijven ondanks geen Medische Indicatie. (wel erg misselijk geweest en opname gehad)..... Blijf dus lekker in het ziekenhuis.
    Altijd dezelfde gyn en erg tevreden....

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik kon kiezen tussen 1 (mannelijke, wat oudere) vlos - een praktijk van 3 meiden, en bij deze zwangerschap ook nog uit een praktijk van 2 ...

Ik heb voor de praktijk van de 3 meiden gekozen. Alle 3 dames tussen de 25 en de 35 ongeveer en dat is gewoon goed bevallen vorige keer. Er wordt goed opgelet, dat je iedereen regelmatig te zien krijgt en ze dus echt leert kennen en zij jou. Ik vind het nog steeds érg persoonlijk. Ook als er onverwachtse dingen gebeuren, en ik krijg vlak daarna een andere vlos aan de lijn, dan weet die precies wat er gebeurd is (ook waarschijnlijk een kwestie van goed lezen) , lief en meelevend...
    érg fijn dus. Ik ben nu 2x in het ziekenhuis geweest voor extra controles maar dat is me niet zo bevallen, gewoon omdat ik het een stuk onpersoonlijker vond, maar misschien is dat anders als je al je controles in het ziekenhuis hebt?

Overigens hoefde ik in het begin ook niet vaak op controle. Dat heeft meer met de richtlijnen van de praktijk te maken, dan met het verschil tussen gyn/vlos denk ik . Dat heb ik ook duidelijk gemerkt in ons oktober-mama topic...

Maar oke, als het goed is wordt ik volgende week gestript - en ik mocht ook aangeven als ik voorkeur had voor wie het zou doen of wie niet... Dus dat is wel erg prettig -één van de (inmiddels 4 ) verloskundigen heb ik gewoon een wat mindere 'klik' mee , dus ben ik in de dienst van een ander 'ingeroosterd' - 1 dag verschil.

Maar oke, ik zou zelf altijd kiezen voor een praktijk met meerdere, ook als je twijfelt over bepaalde dingen, dan kun je het heel gemakkelijk eens neerleggen bij een andere vlos. Meer mensen, meer meningen, meer oplossingen... Maar dat vind ik ook prettig bij een huisartsenpraktijk.

20. Tamara84

Tamara84 Bekend lid

16 okt 2008
    688
    0
    0
    Ik had niet echt de keus, moest bij beide in het ziekenhuis bevallen ivm medische indicatie.

Maar als ik dan toch zou mogen kiezen.... dan de verloskundige omdat je dan nog de mogelijkheid hebt om thuis te bevallen. Leek me altijd erg fijn om lekker in je eigen omgeving te zijn, lekker even in bad als jij dat wil en lekker dvd'tje kijken enzo....

Deel Deze Pagina