Hallo allemaal, Ik heb een enorme schimmelinfectie en heeft de arts mij Fluconazol voorgeschreven. Nu is het zo dat ik bezig ben met zwanger worden en onlangs mijn eisprong heb gehad. Weet iemand of het gebruik tijdens een beginnende zwangerschap toegestaan is? En zo niet, wat voor gevolgen dit heeft? Alvast bedankt. Groet
Heb even voor je gegoogled en dit stukje vond ik op http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h29205.pdf Zwangerschap Vraag uw arts of apotheker om advies voordat u een geneesmiddel inneemt. Gebruik van Fluconazol 150 mg tijdens de zwangerschap moet worden vermeden, tenzij uw arts van mening is dat uw schimmelinfectie zodanig ernstig of levensbedreigend is dat de voordelen van een behandeling opwegen tegen de mogelijke risico's voor de vrucht. Tijdens een behandeling met Fluconazol 150 mg moet u zorgen dat u niet zwanger wordt. Indien u toch zwanger wordt, neem dan direct contact op met uw arts.
In het farmacotherapeutisch Kompas staat het volgende: Over het gebruik van deze stof tijdens zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Er zijn meldingen van meervoudige aangeboren afwijkingen bij langdurig (> 3 mnd) gebruik van hoge doseringen; de relatie met fluconazol is niet duidelijk. In dierproeven is het middel schadelijk gebleken. Bij voorkeur niet gebruiken tijdens zwangerschap. Fluconazol gaat over in de moedermelk. Na eenmalige toepassing kan de borstvoeding worden gecontinueerd. Langdurend gebruik tijdens de lactatie wordt niet aanbevolen. Ik zou de arts even raadplegen of je evt iets anders kunt krijgen.
Ik ben zelf ook verder gaan zoeken en het vond het volgende: http://www.emea.europa.eu/pdfs/human/re ... 4nlIII.pdf Als ik t goed begrijp is gebruik in 1e trimester in normale dosis niet schadelijk voor de foetus. Is er iemand met persoonlijke ervaringen?
Ok... dit begin ik eng te vinden. De infectie is heel erg en kan niet met miconazolnitraat behandeld worden. Ik heb de arts wel geinformeerd dat ik mogelijk zwanger ben. Zou ze dit over het hoofd hebben gezien. Ik ga nu meteen ff bellen met de assistente. Ik laat jullie weten wat ze zegt.
Ik heb even gebeld. Eigen arts was er niet en heb toen met de waarnemende arts gesproken. Die vertelde dus dat het NIET mag! Ik vind dit wel vervelend, heb namelijk al 1 tablet ingenomen. Volgende week mag ik testen. Hopelijk is de test niet positief en kan ik naar de volgende ronde zonder risico's.
Wat vervelend! Ik heb met enige regelmaat last van vaginale schimmelinfecties en ik kreeg ook dat Fluconazol. Toen ik met de pil ging stoppen, heb ik mijn HA hierover ingelicht en die zei gelijk van 'Dan moeten we stoppen met Fluconazol'. Ik heb in de plaats daarvan 'Canasten tabletten' gekregen (om vaginaal in te brengen) en die kunnen bij een mogelijke zw.schap geen schade toebrengen. Ik heb een voorraadje gekregen voor als het nodig is. Weet sinds kort dat ik zwanger ben en een vaginale schimmelinfectie komt bij net-zwangeren regelmatig voor, dus mocht ik er weer last van krijgen, dan kan ik die gebruiken. Misschien dus een goeie tip voor jouw slordige huisarts....!
Ik heb tabletten die ik op dag 5 en op dag 20 van mijn cyclus in moet nemen, omdat mijn si steeds terugkeert. Aangezien ik al geruime tijd geen klachten meer heb, heb ik op eigen initiatief die pillen niet meer genomen. Moet van de week de dokter toch nog even bellen, kan ik meteen vragen wat hij er van vindt.
Ik ben toch maar even gaan kijken hoe mijn pillen heten, is inderdaad ook Flucanozol. Toch maar goed dat ik ze niet meer slik, ook al ben ik nog niet zwanger.