Hoeveel kleertjes?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Iris89, 9 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    #1 Iris89, 9 jun 2010
    Laatst bewerkt: 9 jun 2010
    Hey meiden :)

Even een vraagje..

Ik heb nu bijna eigenlijk alles zo'n beetje voor de baby, alleen loop ik me echt af te vragen hoeveel kleertjes je nou eigenlijk nodig hebt? :(

Mijn man loopt continu te zeuren dat ik moet ophouden met dat gekoop van kleertjes.... :D Maar voor mijn gevoel heb ik het idee dat ik soms wat te kort kom..

Hier even een lijstje van wat ik allemaal nu heb:

Broekjes maat 50: 3 stuks.
    Broekjes maat 56: 2 stuks.
    Broekjes maat 62: 3 stuks.
    Broekjes maat 68: 1 stuk.

Truitjes maat 50: 3 stuks.
    Truitjes maat 56: 1 stuk.
    Truitjes maat 62: 2 stuks.
    Truitjes maat 68: 2 stuks.

Broekje en truitje vanaf 3 maanden. (staat geen maat op)

Vestjes maat 62: 5 stuks. (Kleine word geboren in oktober.. Ik dacht ik schaf wat vestjes aan als jasje.. :))

Sokjes 0-3 maanden: 4 paar.
    Sokjes 3-6 maanden: 4 paar.

2 mutsjes.

Rompertje maat 50: 4 stuks.
    Rompertje maat 50/56: 4 stuks.
    Rompertje maat 62: 2 stuks.
    Rompertje maat 62/68: 5 stuks.

Hopelijk heeft iemand misschien zin & tijd om me ff te helpen, heb niet zo'n zin om eventueel onnodig geld uit te geven namelijk.. :(

Nou heel veel liefs!! Iris xxx

2. Daphne1002

Daphne1002 Bekend lid

17 mrt 2009
    848
    454
    63
    Ik zit me ook steeds af te vragen wat we nou precies allemaal moeten kopen. Ook ik ben uitgerekend in oktober, maar de huidige collectie is natuurlijk erg gericht op het zomerse weer. We hebben nu in ieder geval genoeg rompertjes en nog wat leuke setjes in de maat 50/56. Nu willen we eigenlijk nog wat in een grotere maat kopen, maar we wachten daar nog mee tot de winterse collectie in de winkel hangt haha :D

Vergeet trouwens niet dat je vaak ook veel kleertjes cadeau krijgt ;)

3. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Hey! Bedankt voor je reactie.. Hehe we zijn niet lang na elkaar uitgerekend, leuk :p

Hm ja dat is ook een idee inderdaad, om dan wat kleertjes te kopen van de herst/winter collectie. Maar dan moet ik wel weten wat ik nog moet kopen haha :D

Ja ik was erg gericht op maat 50/56, maargoed dat schijnt inderdaad zonde te zijn omdat ze er zo weer uit zijn..

Ik zat te denken om anders gewoon van alles 4 te hebben ofzo? Van truitjes en kleertjes t/m maat 68. (Rompers heb ik echt voldoende voor de komende tijd)

4. Daphne1002

Daphne1002 Bekend lid

17 mrt 2009
    848
    454
    63
    Haha ik voel me een echte beginner, dus ik durf je geen echt goed antwoord te geven.. * bloos*

Maar ik heb inmiddels wel begrepen dat je véél moet wassen, want het is zomaar vies. Dus.. op zich heb je aardig wat nodig denk ik.

Waar zijn de ervaren moeders? Help? ;) :D

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou nog wel extra kleertjes maat 56 erbij halen.
    Zodat je 6 setjes hebt.
    Dan hoef je niet meteen te wassen.

Maat 62 en 68 hoef je nog niet zoveel van te hebben.
    Dat duurt wel een paar weken voordat ze daar in zitten en dat kan je dan alsnog kopen.

6. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Ik vind dit ook erg lastig om in te schatten! Wij hebben nu voornamelijk 50/56 in de kast hangen, naar mijn idee moeten ze dit in het begin toch wel passen.

Verder vallen sommige dingen wat groot waardoor het meer mt. 62 is. Mocht de kleine er heel snel uit zijn dan is een grotere maat zo bij gekocht denk ik dan maar ;) Heb ik weer een reden om te shoppen!

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    sluit ik me bij aan

8. Manny211

Manny211 Fanatiek lid

15 okt 2009
    1.905
    8
    38
    Mama
    Ergens
    Hallo :)

Ik zou van 50 niet teveel kopen, maar van 56 misschien idd nog 2 setjes zodat je 6 setjes hebt. Hier heb ik aan 50 maar 1 week iets gehad en dat was dus echt zonde, want 56 ging makkelijk met de mouwtjes om gevouwen.
    Ze zijn er echt snel uit hoor, mijn zusje is 4 weken geleden bevallen en haar meisje ligt nu al af en toe in maatje 62 en echt groot was ze niet.. 3370 gr en 51 cm. (die van ons was 4090gr en 53 cm )
    Zoals je kunt zien zijn we zwanger van de 2e en ik heb heel veel rompertjes liggen, idd omdat het in het begin snel vies is.. Spugen of spuitluiers ;) Is denk idd een goed idee om de rest te gaan kopen wanneer de herfst en winter collectie in de winkel ligt.

De eerste x bleef ik ook maar kopen en kopen en kopen :D En heb veel kleertjes niet eens gebruikt, omdat je ook heel veel kleertjes krijgt van iedereen.
    Succes in ieder geval.. je kan altijd nog grotere kleertjes bij kopen als het zover is.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou niet veel meer halen hoor! Zeker broekjes worden amper vies... Truitjes wordt nog weleens op gespuugd.

Rompers zou ik een totaal van 10 hebben in 50/56 zo'n beetje (dus jij hebt er nu 8) . Dat kan ook nog weleens hard gaan. Maar verder... zeker geen vestjes meer halen ;) . Zeker niet als het jasjes zijn. Aan 2 had je ook genoeg waarschijnlijk :p .

En boven mt 62 zou ik ook niets halen, omdat je gewoon qua seizoen dadelijk verkeerd uitkomt. Het ene kindje groeit veel harder dan het andere + je krijgt inderdaad waarschijnlijk nog wel in 62 en mogelijk 68 van de visite...

maar nu alleen nog shoppen denk ik voor wat truitjes in 56 -zodat je die een stuk of 5/6 hebt en dan met 3 of 4 broekjes kom je een heel eind.
    Maar rustig aan ;) je hebt nog alle tijd en waarschijnlijk nog heel veel zin om te shoppen. Ook als je meissie er is... Dan zie je helemaal wat haar leuk staat en wat praktisch is! dus dan kun je nog prima op pad voor mt 62 ook..

Ik had best wat spijkerjurkjes in die maatjes, maar ze heeft ze amper aangehad, het was zó'n gewurm met die stugge stof... en oh... ze zijn zo schattig, maar het was zó zielig om aan te krijgen.
    Net als kleertjes met stoere kraagjes... (o.a spijkerjurkje) die werd hartstikke snel heel vies + het lag helemaal niet lekker...

10. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ik heb er ook de ballen verstand van... dus ik probeer te vertrouwen op de verkoopsters, al laat ik me niets aansmeren.

Ik zag bij de Prenatal dat ze al een paar dikkere jasjes hebben. Is misschien ook wel handig. (ik ben in januari uitgerekend)

11. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0

Die dikkere jasjes vind ik inderdaad erg handig. Lotte heeft hem gekregen als kraamcadeau in 68. Ze heeft hem gedragen van oktober - december 2009 (6,7 en 8 maanden oud). Daarna winterjas aangedaan.
    En toen het weer wat warmer werd..... paste ze hem nog steeds!! Past nu ook nog maar nu tijd voor een dunner vestje als jasje.

Als je kindje in oktober komt zou ik een maatje 56 nemen.
    Hier komt ook een vestje als jas in huis maatje 56.
    Maar ik wacht op de wintecollectie van Z8 en tot het kindje is geboren. Dan weet ik het geslacht en wil ik een super mooi Z8 vestje met teddyvoering aanschaffen als winterjas.
    Wil je die nu al 1? Dan zie je ze ook via marktplaats.
    En misschien nog in de sale van Z8 zelf.

Groetjes!

12. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0

Haha.... 62 een paar weken;
    Hier duurde dat een paar maanden (zeg maar 4 maanden).

13. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0

Inderdaad!!
    En......... na de geboorte weet je veel beter wat je kindje mooi staat.
    Lotte is een fijn en smal meisje.
    Kleertjes van Hema zijn haar vaak veels te groot en staan niet mooi. Modelletjes verschillen per ding en ook per merk.
    Dus mijn advies is sowieso; koop niet teveel.
    Ennuh; shoppen na de geboorte is ook nog eens heel erg leuk!

14. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0
    Nog even algemeen aan degene die vragen hadden over kleertjes;

Ik zie dat er vooral is gereageerd door mama's met grote baby's of baby's die snel groeiden.
    Hier tegengestelde.

Lotte was 3120 bij geboorte, licht maar vrij normaal.
    Ze is nu ruim 13 maanden en weegt denk ik nu iets van 8 of 8,5 kilo. Een licht meisje dus. Lengte wel normaal voor leeftijd.
    Door haar fijne bouw draagt ze nu nog steeds maatje 68 van broek. En maat 74 van shirtjes.
    Maar ook de shirtjes in maat 62 en 68 passen haar nog, afhankelijk van het model en hoe het valt.
    --> Lotte draagt onder altijd 1 maat kleiner dan bovenkleding en dit is volgens mij bij veel baby's zo. Let op dus met echt setjes kleding....

Maat 56 was Lotte veel te groot bij de geboorte. Ik vind omgeslagen mouwen en broekspijpen niet mooi, dus zou ik zelf niet voor kiezen.
    Ben nogal een pietje precies, vind het gewoon mooi als haar kleertjes mooi zitten. Zakmodellen of als iets niet mooi zit wordt hier niet gedragen.

Iris; je bent 'pas' 5 maanden zwanger dus nog een poosje te gaan. In die tijd krijg je wellicht ook nog cadeautjes.
    Ik kreeg bij Lotte tot het einde toe spulletjes cadeau. Rompertjes kleinste maat... pff, heb een hele berg.
    Zeker in begin was je best vaak dus je hebt al snel genoeg.

Ook kleertjes krijg je nog wel cadeau.
    Persoonlijk zou ik voorlopig niks kopen. Straks komt de wintercollectie in de winkels en wordt je misschien weer verlieft op iets nieuws.
    Zomeruitverkoop kun je ook gebruik van maken want je weet het geslacht al, dat is wel handig en leuk.

Voor de allerkleintjes is er eigenlijk geen verschil tussen zomer en winter. Truitjes zijn zelfde. Maar je kan romper met lange mouwen eronder doen.
    Rompers zonder mouwen werden hier maar weinig gebruikt in de winter.
    Je kan beter straks als de kleine er is kijken wat je mist. Heb je bijv. allemaal rompers met lange mouwen (stel), dan heb je misschien behoefte aan zonder of met korte mouw. En je hebt al in vooruitzicht gekocht; misschien is het dan wel zomer en wil je liever mooie rompertjes met spaghettibandjes (zoooo scheetig bij meisjes).

Hier ook voorkeur ontstaan naar merken en model. Veel rompers van hema vallen breed en zitten bij Lotte voor geen meter. Stretch zit beter dus koop die vaak. En anders van andere merken zoals 'le petit bateau'. Stuk duurder maar zo mooi van pasvorm. Zit stuk lekkerder onder de kleren.

Lotte heeft maat 50 lang gedragen. Veel kleren zijn combi 50/56. Dat heeft ze tot zeker 5 maanden oud gedragen.
    Lotte is dus een dankbare kledingdrager want kan alles lang aan.

Straks als de wintercollectie komt komen er lekkere warme broekjes in de verkoop. Die zou je nog in maat 56 kunnen aanschaffen tegen die tijd.
    Maar je kan ook lekker wachten tot je baby er is en dan, zoals ik eerder al schreef, kijken wat je baby mooi staat en wat je nog mist.

Veel aanschaffen is echt niet nodig.
    De eerste week doet je kraamhulp elke dag de was dus alle kleertjes zijn snel weer schoon.
    En.... internetwinkels zijn 7 dagen per week open, vaak dag erop (of heel snel) thuisbezorgd; en..... winkels zijn 6 en vaak 7 dagen per week open.
    Dus als je nog iets nodig hebt is het heel snel in huis gehaald!!

Ik moest me ook inhouden hoor en nu nog steeds heel vaak. Kleding shoppen voor Lotte is een leuke hobby.

Nu weten we het geslacht niet. Dat maakt het makkelijker voor me. Want ga nu pas nieuwe kleertjes kopen als de baby er is.
    Koop straks wel 1 mooi jongen en 1 mooi meisjessetje voor eerste dag. Welk geslacht niet wordt gebruikt, wordt gewoon cadeautje voor iemand anders.

Mijn favoriete merkjes tot slot;
    - Mexx (smalle modellen)
    - Noppies (valt ook mooi en smal)
    - Imps en Elfs
    - Bakkaboe van de Jola (goedkoper en ik vind er vaak leuk dingen)
    - Hema (afhankelijk van hoe het valt qua model)
    - Z8

Veel plezier!!!

O ja, en 5 vestjes; hihi, dat is wel erg veel. Maar kun je wel mooi uitzoeken wat bij de kleertjes past ;)
    En als het straks koud zou zijn, komt het wel goed van pas!

15. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hier 6 maanden, maar die van ons zijn wel kleiner ;)! Sommige zitten er al bijna meteen in.

Ik zou maat 62/68 nog even laten zitten vaak krijg je ook maat 68 als kraamcadeau.

Qua dikte van longsleeves en broekjes maat het seizoen weinig uit. Dochter was een winterbaby en deze wordt een zomerbaby. Korte broeken en t-shirts heb ik ook niet veel gekocht. Vestjes zijn wel handig ik heb er ook een hoop.

Overigens: ik had wel veel broekjes nodig, want dochter lekte niet alleen van boven maar de eerste weken ook heel vaak aan de onderkant! Daarom vond ik boxpakjes ook niet handig en broekjes en longsleeves veel handiger. Zeker als je meerdere setjes kunt maken van 1 broekje of 1 shirtje (al naar wat schoon bleef).

16. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

* 2 rokjes maat 50
    * 1 spijkerbroekje maat 50/56
    * 13 shirts maat 56
    * 8 shirts maat 50
    * 5 setjes( pakjes ) maat 50
    * 15 broekjes ( legging achtig)
    *10 jurkjes maat 50/56
    * 1 blouse maat 56
    * 3 vesten maat 50
    * 3 jasjes maat 56 ( vest achtig voor buiten )
    * 4 pyjama's maat 50/56
    * 3 pyjama's maat 56
    * 22 rompertjes maat 50/56
    * 5 boxpakjes

dit is wat wij tot nu toe voor ons meisje hebben.

17. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Wah! Mejojo volgens mij kun je daar wel even mee vooruit! :D 22 rompers is wat veel. Onze baby heeft er ook heel erg veel, bij dochter onzijdig gekocht zodat nummer 2 ze altijd aan zou kunnen + uit alle dozen en nu ook weer een stel uit dozen + nog een hoop 2de hands gehad.

Hopelijk is die van jou ook klein net als mijn dochter, want die heeft een maand of 6 in maat 50/56 gepast! Anders krijg je het nooit allemaal aan!

18. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Ik heb 6 setjes kleertjes gekocht. (wel meer rompertjes)
    Ik woon op 50 M van een henk ten hoor en 150M van een hema, dus mocht ik niet veel meer krijgen bij de kraamdagen ;) dan is het heel snel gehaald :)

19. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Laat idd 62 en 68 maar in de winkels liggen (of je moet een reusje verwachten) :D

Rond 34 weken schatten ze vaak je kindje op gewicht en dan heb je enig idee. Wij hadden een kleintje en dan heb je echt maat 50 nodig! 44 pastte haar ook prima.

tot 8 weken maat 50

tot 4 maanden 50/56

tot 8 maanden 62

en nu 68 (9,5 mnd)

Favoriete merken hier :
    Noppies, valt klein
    Hema, valt ruim, breed
    Z8, valt groot
    Lief!, valt wisselend, maar in de kleine maatjes groter

Rompers zijn altijd fijn om genoeg op voorraad te hebben. Shirtjes heb je toch ook wel een stuk of 8/10 in de goede maat nodig. Kindjes spugen veel en slapen ook in hun kleertjes, dan is het fijn om genoeg te hebben (bovendien is het ook heerlijk shoppen voor het kleine spul :))

Veel succes en plezier met de voorbereidingen. Komt helemaal goed bij jullie!

20. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn zoontje zat ook ruim 4 a 5 maand in 50/56:p hij is een maand te vroeg geboren( door mijn chronische ziek zijn en medicijn gebruik)
    en stiekem gaan we er eigenlijk vanuit dat de kleine meid ook tevroeg geboren word en een kleintje is net als zoonlief :)

maar het meeste heb ik ook van mijn zusje gekregen... die is 5 maand geleden bevallen van een prachtige dochter die dus wel te groot was voor 50/56 en veel is dus nog nieuw en ongedragen:p

heb zelf hier en daar wat bijgekocht... vind het zo heerlijk om te shoppen voor een meid.... hebben ze zoveel meer van dan voor een jongen :p:p:p maar ik denk ook wel dat ik nu wel even vooruit kom :p

Deel Deze Pagina