Mijn zoontje is nu bijna 21 maanden oud en slaapt thuis nog altijd 2 tot 3 uur 's middags van 12 tot 2/3 uur. Dit heeft hij ook echt wel nodig anders is hij rond 17 uur helemaal chago en vervelend en eet hij weinig avondeten. Hij gaat 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf, op de vrijdag een hele dag. We hebben al een aantal keer aangegeven dattie zelf ook vroeg wakker is en dan thuis alsnog gewoon 12 uur naar bed gaat dus dat het daar ook kan. Misschien ook wel 11 uur/half 12 als hij echt druk is geweest daar. Toch willen ze maar niet luisteren, vandaag ook hadden ze hem al om 10 uur op bed gelegd en dan slaapt hij dus maar hooguit een uurtje en blijft de rest vd dag wakker. Erg vermoeiend voor ons als wij hem ophalen uit het werk want dan is meneer gelijk oostindisch doof en oervervelend. We kunnen dan ook niet meer met hem weg of iets na het eten want het is dan alleen maar zeuren en dreinen. Ik vind het niet erg als hij aangeeft daar om 10 uur naar bed te willen, maar probeer hem dan alsnog even een uurtje erin te leggen rond 15 uur of iets.. Wat zouden jullie doen? Weer aangeven dattie gewoon rond 12 uur naar bed kan en dat ze het dus even moeten rekken tot hij echt moe is en dus ook langer slaapt? (Het is op vrijdag niet druk daar, 6 kindjes in totaal dus ze hebben wel de aandacht voor hem.) Of moet ik toch niet zo "zeuren" over die ene dag?
Ik zou het met de leidsters proberen op te lossen door een gesprekje te plannen. Lukt het niet en blijven ze je wensen negeren.. dan een gesprek met de manager. Lijkt me niet de bedoeling dat je telkens een "onhandelbaar" kind mee naar huis krijgt. Mijn kind gaat niet naar een KDV, de oma's hebben elk 1 dag om op te passen, maar als de oma's onze wensen niet zouden respecteren, dan zouden we uitkijken naar een andere oplossing, al is het maar 1 keer per week. In jouw geval is het wel anders, je betaalt voor professionele opvang van je kind, dan mag je verwachten dat ze zich ook professioneel opstellen. Misschien hebben ze een goede reden, maar dan moeten ze ook met een acceptabele verklaring komen en volgens mij is deze er niet.
Blijven zeuren!! Ik heb hetzelfde probleem, ze leggen d'r niet weg. Mijn vrouwtje blijft doorgaan dus raakt oververmoeid. Zit 3 avonden (ze gaat 2 dagen en een middagje) met een krijsende baby die niets wil. Loop al anderhalve maand te 'klagen' en heb van de week de manager gebeld en weer opnieuw het probleem aangegeven. Ze stelde voor het schema van thuis helemaal uit te schrijven en te geven. Ze heeft vandaag precies gegeten en geslapen zoals thuis, mag niet te vroeg juichen maar ze was een zonnetje vanavond. Heb ook aangegeven dat moe zijn, slapen betekent ongeacht hoe vaak ze al op bed gelegen heeft. De aanhouder wint, hoe vervelend ook...
Pfff klinkt als een KDV met open vacatures ofwel, te weinig personeel... Wat akelig zeg als ze niet luisteren naar je wensen. Helaas heb ik hier ook ervaring mee en ben ik overgestapt op gastouder. Mijn gesprekken met leidsters van kdv werden heel vriendelijk genegeerd :x. Ik heb mijn zoon 1 keer met al zijn kleren aan, incl schoenen in een wandelwagen onder een deken aangetroffen terwijl het 21 graden was....Hij had zelfs een mutsje op omdat de leidster (20jr) het zo schattig vond. Dat was de laatste dag dat ik hem daar naar toe heb gebracht. Afijn, ontopic, ik zou doorgaan met gesprekken, maar als jouw gevoel niet goed is bij deze kdv zou ik een andere oplossing zoeken voor de vrijdag. Niks is erger dan niet lekker je werk doen omdat je hoopt dat je zoon genoeg aandacht en slaap krijgt...
Zou het echt beter zijn als hij meer/op andere tijden zou slapen op het kdv? Hier is Eva ook echt heel erg hyper als ze terug komt van het kdv, altijd al geweest. Maakt niet uit of ze daar goed heeft geslapen of zelfs helemaal niet, ze komt er altijd hyper en erg moe van terug. Ik vraag me dus een beetje af of zijn gedrag wel komt door het slapen of door het op het kdv te zijn geweest. Of hebben ze hem wel eens op jullie aangegeven tijden naar bed gedaan? Ik vind sowieso wel dat ze naar jullie moeten luisteren, zo moeilijk moet dat toch niet zijn. En anders moeten ze duidelijk aangeven waarom het niet anders kan.
Beetje zelfde probleem gehad bij mij op het kdv Mijn zoontje slaapt normaal gesproken 1x per dag meestal 12-14 uur. Soms wat korter. Tijden kunnen natuurlijk wel iets afwijken hoor. Maar als hij 's nachts niet zo goed heeft geslapen door bijv verkoudheid of hij zich erg druk maakt kan het ook nog wel eens voorkomen dat hij eerder moe is, maar dan leg ik hem 's middags ook nog eventjes op bed (echter niet later dan 15.30 dan wegleggen omdat ik anders 's avonds slaapporblemen met hem heb). De kdv legde hem ook regelmatig al om 10/11 uur op bed en smiddags dan niet meer. Dus idd een zeurderig kind in de middag dan. Ik heb ook meerdere keren aangegeven dat hij maar 1x moet slapen en dat als ze hem vroeg op bed leggen hij smiddags een 2e keer ook eventjes naar bed gebracht moet worden. Uiteindelijk ook een gesprek aangegaan waarin ik de noodzaak hiervan nog eens heb uitgelegd en benoemd dat ik niet wil zeuren naar ze, maar dat ik graag nog een fijne avond met hem wil en wil dat hij het bij hun ook prettig heeft en niet te moe wordt. Ik noemde dat ik verwachtte en hoopte dat ze hier toch rekening mee kunnen houden. Nu komt het nog wel eens voor dat Luuk vroeg op bed ligt daar. ik heb afgesproken dat als hij voor 12.30 wakker is na zijn 1e slaap hij dan 's middags ook nog even rust of slaapt. Wordt hij na 12.30 uur wakker en toont hij de dag verder niet moe dan hoeft hij geen 2e keer. liefst wil ik dat ze hem om 12.00-13.30/14.00 uur laten slapen zoals thuis en dit proberen ze nu dus wel. moet zeggen het gaat nu dan gelukkig ook een stuk beter.
Niet alleen bij KDV heb je dat.. .Ook bij oppasoma's.... Ze heeft altijd weer een andere slaaptijd! Tsja ik heb er al zoooo vaak wat van gezegd,maar er word toch niet geluisterd...Maar goed ik moet blij zijn dat schoonmam wil oppassen Maar ik begrijp je gevoel helemaal! Ik zit ook vaak met een kindje dat de hele middag shaggie is... Geef anders een briefje mee met de slaaptijden?
vraag een gesprek aan.. niet op de groep tijdens haal of breng tijd want dat is het voor een ledster zo druk dat ze op moeten passen en ook nog naar jou moet luisteren, dan kan er wel eenswat gemist worden. vraag gewoon een 5 min gesprek om dingen af te spreken..
Herkenbaar. Hier slaapt zoonlief thuis 's ochtends regelmatig een half uurtje extra (al lijkt hij daar de laatste tijd eindelijk minder behoefte aan te hebben), maar op het KDV wordt ie gewoon later pas moe. Ze leggen hem dus nooit extra op bed, ook niet als ie dan toevallig een keer een dag wel chagrijnig is. Ik blijf het iedere keer herhalen dat ze hem op bed moeten leggen als ie toch moe blijkt, maar ze hebben het geloof ik 1 keer gedaan. Als hij er verder niet zo ontregeld door raakte had ik het geen punt gevonden. Maar ik merk aan hem dat ie sinds hij een ander slaapritme heeft, meer overprikkeld raakt door het KDV. Ik heb dus na 3 dagen een totaal ontregeld kind die 1 a 2 dagen nodig heeft om bij te komen. Gelukkig gaat het nu langzaam iets beter. Het is dus een beetje afhankelijk van het gedrag van je kleine daarna denk ik... Is hij de volgende dag weer zoals vanouds? Dan zou ik er geen halszaak van maken. Als hij op het KDV om 10 uur echt volledig inkakt en er niets meer mee te behappen valt, dan snap ik dat ze het niet nog 1,5 a 2 uur gaan rekken. Misschien daar eens naar vragen?
ik vind dat zij moeten luisteren als jij wat vraagt! als jij vraagt om hem geen snoep te geven horen ze dat ook niet te doen (mss stom voorbeeld) jamie gaat rond 10u altijd slapen tot een uur of 1... andere kindjes gaan pas om 1uur naar bed... dat wil daarom toch niet zeggen dat jamie uit zijn ritme gehaald moet worden? elk kind heeft een eigen ritme en dat ritme heeft hij echt nodig! ik zou echt duidelijk maken dat je wil dat hij pas om 12u gaat slapen en niet eerder! het is immers jou kindje en jij weet wat goed voor hem is
Tsja, kinderen reageren echt niet altijd precies hetzelfde op de opvang als thuis. Een ritme thuis kan dus op de opvang helemaal niet werken.
Justin bijvoorbeeld slaapt al helemaal niet meer op het KDV sinds hij anderhalf is.. terwijl hij echt omviel vd slaap.. maar ja zij kunnen het ook niet helpen hè? Ik vind dat je zelf niet zo moeilijk moet doen (maar dat ben ik) ik heb ook een vermoeid jochie thuis gehad, geen land mee te bezeilen, maar wat ie niet wil.. lukt toch niet. In dit geval misschien anders hoor?
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Een kinderdagverblijf heeft ook zijn eigen regels, waar ouders in mee moeten gaan. Bijv. aan tafel blijven zitten totdat iedereen klaar is met eten etc. Als jij vind dat je kind van tafel mag als hij/zij klaar is met eten, dan heb je bot gezegt, bij ons op het kdv pech gehad. Dan moet je maar naar een ander soort van opvang gaan zoeken. Maar goed, dat is offtopic. @ TS: Hebben ze ook een reden gegeven waarom ze hem zo vroeg naar bed doen?
Nou het is gelukkig niet zo extreem dattie dan de hele week ontregeld is. Dus opzich valt er dan nog mee te leven omdat hij maar 1 dag per week gaat.. Wij hebben al verschillende dingen aangegeven daar, dattie maar 1 x hoeft te slapen en het liefst niet voor 11 uur zodat hij een wat langere slaap doet. Daar red hij het dan wel mee voor de dag als hij bijv van 11 tot 13/14 zou slapen. En als hij toch echt in elkaar stort daar om 10 uur omdat hij natuurlijk veeel indrukken op doet, dat ze hem dan nogmaals rond 15 uur even op bed moeten leggen. Ze hebben het 2 x gedaan in het begin en toen zagen we echt verschil, sliep hij in de ochtend een uurtje en in de middag nog 30/45 min maar het hielp wel! Maar na die 2 keer was het weer over.. Zij gaven als reden dat ze echt het idee hebben dat de combi vroeg op (hij is daar om 7 uur al) en spelen met kindjes veel energie van hem vergt en hij daarom echt rond 10 uur al moe is. Dat geloof ik wel.. Maar is het dan zo moeilijk om hem nogmaals even een rustmomentje te geven in de middag?
mijn meisje is bijna 11 maand ze gaat vanaf 3 maand al 2 dg naar kdv en slaapt daar nooit meer dan 1,5 uur . soms maar 20 min. ook dood moe daarna. maar helaas is het niet anders, ik weet dat ze haar op bed leggen maar of ze krijst alle andere kinderen wakker of ze klets honderd uit in bed. of ze slaapt maar zodra ze gezelligheid hoort wil ze eruit. lastig voor als ik thuis 's avond ook nog is alleen naar een dag van 11 uur van huis te zijn geweest haar avond ritueel mag doen. omdat vriend lief avond dienst heeft. ik vind dus dat ze het moeten proberen en als het lukt dan scheelt het hun en jou en je kleine. lukt het niet dan voel je je wel gehoord in ieder geval. succes hellen
Wat ben ik dan blij met het KDV van mijn zoontje, luisteren erg goed naar mijn wensen. Ik zou idd ook even vragen waarom ze hem rond 15:00 niet nog een keer op bed kunnen leggen. Wie weet hebben ze een goed argument, zo niet dan gewoon zeggen dat je dat wilt wanneer hij 's ochtends ook slaapt en jouw argumenten aandragen. Succes!
Heb je al eens gevraagd waarom ze dit niet doen? En misschien even in een apart gesprek duidelijk maken dat jullie echt een verschil merken en dus graag willen dat hij een tweede keer op bed wordt gelegd (ook al is het maar kort).
Ja hebben we gevraagd en hun geven dan aan dattie aan het spelen is met de andere kindjes en het dan zielig vinden.. Maar ik weet zeker dat als ze dit gewon op een normale manier doen en hem even een rustmomentje geven het veel beter zal gaan. Vrijdag gaat hij weer, zal eens een gesprekje aanvragen en het er dan eens rustig over hebben. Want als wij hem brengen om 7 uur is vaak zijn vaste leidster er nog niet omdat ze pas rond 8 uur naar hun eigen groep gaan. Kan dus ook gebeuren dat het door de drukte niet wordt doorgegeven.
Misschien dat het daardoor wat ontglipt inderdaad. Dat de "urgentie" niet zo doorkomt zeg maar... Ben benieuwd!