kindje te klein, wie bekend met het volgende??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Pechvogol, 15 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noa25

Noa25 Fanatiek lid

23 nov 2006
    1.282
    0
    0
    Limburg
    Heel veel sterkte.
    Mijn zoontje was wel dysmatuur 2330 gr bij 40+1.
    En nu ook minder werken ivm groeiachterstand van ons meisje. Geschat 1344 gr bij 30 weken.
    Maar dat is lang niet zo erg als jouw situatie.

2. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Ik was zelf een dysmatuurtje, 1640 gram & geboren bij 36 weken. Dat is natuurlijk wel iets anders dan de situatie waar jij je nu in bevind.
    Ik hoop dat je kleintje nog even mag blijven zitten en flink doorgroeid!
    Ga duimen!!

3. elita

elita Bekend lid

25 feb 2014
    720
    74
    28
    NULL
    NULL
    Helaas geen ervaring mee. Wil je wel graag een hart onder de riem steken. Wat een tegenvallers hebben jullie steeds! Heel veel sterkte toegewenst en hoop dat de baby eigenwijs wordt en toch ineens lekker gaat groeien.

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.986
    15.611
    113
    Nabij Utrecht
    #24 RoGiJuLi, 19 apr 2015
    Laatst bewerkt: 19 apr 2015
    Sorry ik heb ervaring maar niet met een goede afloop.
    Bij ons was er ook eerst een licht stijgende groeilijn maar die stopte snel.
    Met 20 weken liep ze nog maar 2,5 week achter. Met 22 weken 1,5 week (stijgende groeilijn).
    Bij ons werd het met 25 weken duidelijk dat ze toen 3 weken te klein was.
    Bleek ook aan de backflow (terugvoer) te liggen.
    Al het voedsel wat ze wel kon vasthouden ging veel naar het hoofdje/hersenen ontwikkeling.
    Toen wij vroegen hoeveel kans ze had tot overleven werd ons gezegd dat er 80% kans was dat ze het niet zou halen (er werd dus nog niet eens gesproken over een slagingspercentage)
    Ze zouden haar ook gaan halen als ze het minimum gewicht van 850 gram zou halen.
    Helaas heeft ze dat nooit gehaald en is ze met 27 weken overleden in mijn buik.
    Ze woog bij de geboorte slechts 360 gram en was 26 cm klein.
    Bedrust heeft helaas niet geholpen om de groei te bevorderen.

Ook hebben meerdere echo's per week geen toegevoegde waarde. Ze zullen niet ineens binnen 3 dagen een paar honderd gram aankomen.
    Daarom kreeg ik een echo met 20 -22 - 25 -26 weken... de echo daarop was ze overleden.

Hoe staat het met het vruchtwater?? Was dat er nog voldoende?? Onze dochter dronk veel hiervan om aan te komen waardoor er bijna niks meer was.

Oja .. ik kreeg te horen dat ze is overleden door placenta insufficiency. Verkeerd aangelegde placenta waardoor de placenta niet goed meegroeit met de groei vd baby en de navel onderontwikkeld bleef tov de baby.

5. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Hoi RogiJuli , bedankt voor je verhaal. Gevoelsmatig heb ik t idee dat we dezelfde kant opgaan als jullie. Vruchtwater was bij laatste echo goed.
    Twee echo's per week was ik sowieso pas van plan als het kindje levensvatbaar zou zijn, eerder lijkt me niet nodig.
    Maar waarschijnlijk krijg ik er komende week toch alweer 1 extra, omdat ik evt mee ga doen aan een Sindenafil experiment.

6. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Mijn verhaal is soort van het zelfde als die van RoGiJuLi alleen ietsjes later.

Bij ons ging alles goed, met 26 weken vond de gyn haar ietsjes te klein en met de echo van 31 weken bleek ze inderdaad iets te klein, 1505 gram geloof ik.
    Mijn nieuwe gyn vond groeiecho's niet meer nodig en stuurde me weer naar huis met een afspraak voor 34+5. Ons kindje ging minder bewegen, maar ik hoorde dat dat erbij hoorde met die termijn.

Uiteindelijk kwamen we er met die echo van 34+5 achter dat ze was overleden, ze had helemaal geen vruchtwater meer. Met de bevalling bleek ze 1550 gram te zijn en de placenta was heel klein, 200 gram en voor 20% afgestorven.

Laat het dus goed in de gaten houden, als jullie kindje het moeilijk krijgt kunnen ze het meteen halen. Ik ben van mening dat je elke kans moet grijpen. Als het kindje te klein is en het moeilijk heeft, waarom dan niet het kindje halen zodat ze het misschien wel redt?! Zo niet, heb je er alles aan gedaan!

7. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Wat een heftige verhalen hier in dit topic. Echt heel verdrietig en respect dat jullie de verhalen zo delen, hopelijk hoeft het niet altijd fataal te eindigen. Pechvogol, ik hoop dat ze jou goed genoeg in de gaten houden en de juiste stappen kunnen nemen om je kleintje te redden. Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

8. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    2 groei echo's per week is in dit geval juist noodzakelijk om op het goede moment in te grijpen.Zo gauw het goede gewicht behaald is,meteen halen.Als je er dan een week of langer tussen laat,kan het al te laat zijn.

9. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeejtje meid wat onzettend naar voor jullie :( en wat een verhalen allemaal... Heel veel repect voor jullie allemaal!

Ik heb er geen ervaring mee, maar na het lezen van de verhalen, ben ik het met pipo30 eens. Beter te veel echos dan te weinig en te laat..
    Ik hoop zo dat dit goed zal eindigen! Zal heel heel heel hard voor je duimen 💚

Heel veel sterkte toegwenst

10. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Bedoel je dan niet echo's om doorbloedingen, vruchtwater enz. te controleren? Mij is ook gezegd dat meer dan eens in de twee weken niet betrouwbaar is. Wel hielden ze andere factoren nauwgezet in de gaten en toen er enige twijfel was werd ik meteen opgenomen zodat ik dagelijks ctg's kreeg. Dat zal op de termijn van ts echter denk ik nog niet lukken.

TS, kom je wel in een academisch ziekenhuis? Ik moest in het academisch ziekenhuis blijven toen de kleine na de 32 weken nog niet op 1500 werd geschat. Ben echt super tevreden over de behandeling daar.

11. mus12

mus12 Actief lid

18 nov 2007
    115
    0
    16
    Jeetje wat heftig pechvogol! Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen. Ik hoop dat je kleintje toch een beetje harder gaat groeien.
    Of dat het experiment goed gaat helpen.

Ik had bij mijn dochter met 24 weken ook ineens een achterstand van 3 weken en heel minimaal vruchtwater. Vruchtwater was zo laag dat paste nauwelijks in de grafiek. Bij de volgende groeiecho 2 weken.later was ze ineens heel hard gegroeid en liep weer precies op termijn Ze was in 2 weken, 5 weken gegroeid. En mijn vruchtwater was ineens ook weer normaal. Die kleintjes kunnen.dus ook ineens toch hard gaan groeien...

Ik hoop in ieder geval dat het goed komt met je ukkie en dat ze toch ee beter gewicht haalt! Sterkte!

12. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    @Light ik loop bij het AMC

13. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    @mus maar had jij een probleem met de placenta?

14. mus12

mus12 Actief lid

18 nov 2007
    115
    0
    16
    Pechvogel, tijdens de zwangerschap werd dat niet duidelijk...Doorbloeding bleef goed.

Na de bevalling bleek mijn placenta te klein voor de termijn en de navelstreng bleek ipv in het midden, helemaal op het randje vd placenta te zitten, bijna op het vlies zeg maar....De placenta is opgestuurd voor onderzoek. De uitslag is nog niet bekend.

15. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Hoi pechvogel! Ik heb ook ervaring met groeiachterstand (En slechte combinatietest en slechte nipt) mijn dochter liep ook al ruim 2 weken achter met 20 weken. Ook bleek de flow niet goed. Echter bij latere groei echo's was de flow wel goed. Ze is op haar lijn blijven groeien (onder welke lijn dan ook) en is geboren bij 36 weken met 1600 gram. Inmiddels 7 maanden en klein (Ik ben zelf heel lang) maar kerngezond (chromosoomafwijking in placenta ipv in kindje).

16. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    @mus ik ben benieuwd wat er uit de onderzoeken gaat komen.

@miepiemoos, wow jouw verhaal klinkt als een wonder! Ik kan me bij mij niet voorstellen dat de placenta het zo lang zal trekken (maar ja wat weet ik er nu van). Dat de flow ineens verbeterd! Het is toch te gek voor woorden dat ik droom van jouw situatie :) Hoe je de lat verplaatsen kan hè

17. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

13 mei 2013
    973
    160
    43
    Ja de arsten waren erg pessimistisch...De 30 weken zou Ik sowieso niet halen en heb vwp "moeten" doen! Uiteindelijk zelfs spontaan en natuurlijk bevallen...wel met tig opnames en echo's later natuurlijk. Ik hoop voor jou ook dat ze kleine zo door blijft groeien op het lijntje! Hou de moed erin hoor!

18. Light

Light Fanatiek lid

15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Was hier ook, dat het vruchtwater verbeterde en ook de flow wisselde! Zat wel altijd (net) binnen de lijntjes. In AZM deden ze ook altijd drie metingen en dan pakte ze de beste eruit. Want kleine kan wel faken dat het slecht met hem gaat maar niet dat het goed met hem gaat. Ook kan zo'n meting van de navelstreng verschillen, afhankelijk van waar er gemeten wordt (dichterbij het kindje of bij de placenta en het moet op een recht stuk, niet in een bocht).
    Natuurlijk moet je realistisch blijven maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit!

19. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    @Light en Miepiemoos, door jullie verhalen durf ik iig n btje hoop te hebben. Ik dacht dat mn kansen sowieso verkeken waren!

20. Pechvogol

Pechvogol Fanatiek lid

19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Korte update: Echo vandaag viel niet tegen, geen uitgebreide meting (doen ze dinsdag), maar wel de bloedstroom en die was iets beter dan laatste 2X. Hartje klopte goed, dus zolang er leven is, is er hoop.

Deel Deze Pagina