Sinds bijna drie weken ben ik fulltime aan het kolven voor mijn dochtertje (4weken). In de eerste weken had ik zoveel melk dat ik kon invriezen (gemiddeld 800cc per dag). Sinds een week is de productie terug gelopen (amper 500cc per dag).Kan ik (en hoe) deze weer opkrikken? Ik kolf nu zo'n zes keer per dag ongeveer om de drie uur (snachts niet)Ik heb al een paar dagen om de twee uur gekolfd maar dat heeft geen effect gehad.
Eerst kijken naar welke kolf je gebruikt. Tweede ding waar je naar kijkt is hoe je kolft. En derde: die nacht is toch wel handig.... 1: enkelzijdig? Handkolf of elektrisch? Dubbelzijdig? Dat maakt nog wel verschil. Wanneer alle voedingen worden gekolfd heb je eigenlijk een dubbelzijdig elektrische kolf nodig die op dit doel is toegespitst. 2: hoe kolf je: volgens schema in stappen en afwisselend met massage of in 1 keer gedurende 10 minuten? 3: je prolactinegehalte (stofje wat je nodig hebt om melk te maken) is van nature hoger in de nacht. Een keer signaal geven in de nacht is dus extra ondersteunend wanneer je je productie wilt verhogen. Verder kun je ondersteunen door bijvoorbeeld borstvoedingsthee en voedingsmiddelen die bekend staan dat ze goed voor je borstvoeding zijn. (avocado, fenegriek, noten en zaden) Succes!
Ok, ik kolf elektrisch dubbelzijdig, op het moment om de vier uur, dat heeft het meeste effect heb ik ontdekt. Ik heb problemen met de toeschietreflex dus kolf minstens een kwartier maar meestal 20/30 minuten(en heb tot voor kort syntocinon gebruikt). In wat voor schema zou je moeten kolven dan? Ik zal eens kijken hoe snachts kolven bevalt inderdaad en naar de voedingsmiddelen kijken. Bedankt alvast
Kolven volgens schema is doorgaans starten met korte massage (halve minuut of zo) dan kolven, 10 min. korte massage, weer kolven, 5 min. en nog een keer herhalen. De 10-5 minuten zijn variabel Succes!