Bij ons meisje is toen ze 9 weken oud was geconstateerd dat ze verborgen reflux heeft. Omdat haar slokdarm geïrriteerd was en ze veel huilde kreeg ze Zantac. Na een week of 2 sloeg het medicijn aan (na een verdubbeling van de dosis) en de pijn was weg. Dat was een opluchting voor ons allemaal en ons meiske kon weer ontspannen en is een heerlijk gezellig ding. Echt een opgeruimd kind en een lachebekje. Het spugen bleef, maar met flink wat Nutriton door de melk + allerlei andere maatregelen (je kent ze: bed omhoog, 20 min. omhoog houden na de voeding etc. etc.) hielden we het aardig binnen de perken en het terugslikken was ook minder door de Zantac. Er werd steeds gezegd dat de reflux minder zou worden als ze bijvoeding zou krijgen en zou kunnen zitten, maar ze is nu 8,5 maand en ze spuugt nog steeds. Soms zelfs meer dan eerst. Vooral natuurlijk als ze hele vloeibare dingen als diksap krijgt, maar ook bepaalde fruitsoorten (appels bijv.). Ze is ontzettend levendig en wil gelukkig graag zitten en spelen, want een poosje op de buik liggen eindigd steevast in kokhalsen, spugen en terugslikken. Ze vindt liggen op de buik ook niet leuk. Daarnaast is ze ook al een maand of 2/3 vaak verkouden en moet door slijm veel kokhalsen en soms zelfs braken. Ook heeft ze door de verkoudheid heeft ze meer last van de reflux. De Zantac gebruiken we dan ook nog steeds. Dagelijks krijgt ze 2 doseringen. De reflux blijft tot nu toe voor ons een punt van aandacht en ik vraag me steeds af wanneer is het nou eigenlijk over. De huisarts zegt dat het over kan gaan als ze 1 is maar ook pas als ze 1,5 jaar is? Wanneer was de (verborgen) reflux bij jullie kindje echt over en met welke voeding of drank hielden jullie rekening? Wat zijn jullie ervaringen met reflux op deze leeftijd? Ik ondervind dat je veel zelf moet uitvogelen, aangezien de HA of het CB daar weinig over kan zeggen.
Ja, dat kan heb ik ook al wel eens gedaan. Maar smaakt behoorlijk dan plakkerig (net behanglijm) en is niet echt dorstlessend. Ik geef nu meestal maar kleinere slokjes tussendoor.
Als ik jou was zou ik een doorverwijzing vragen voor een kinderarts. Gewoon naar je Ha en op je strepen staan. Dit is geen doen voor jou en helemaal niet voor je meisje. Laat je niet wegsturen hoor!
tegen mij is gezegt dat het pas overgaat als je kindje vaste voeding krijgt. ik kan me wel voorstellen dat het eng is om de medicijnen af te bouwen. idd, heb het er eens met de ka over, die weet waarschijnlijk wel raad. succes
hier ook verborgen reflux enja die zal pas over zijn vrees ik als ze volledig met de pot mee eet en dan nog zal ze wss altijd wel goevoelig blijven aan haar maag en bij bepaalde zaken oprispingen krijgen. nu is het wel zo dat als je meisje dezelfde dosis zantac neemt als een paar maanden ervoor die zo stilaan afgebouwd wordt doordat ze gewicht bijkomt met de maanden en de dosis zo ook kleiner wordt ( zantac wordt volgens gewicht gegeven hé ) dus mischien geen slecht idee om naar een ka te gaan want het is mogelijk dat de zantac weer verhoogdt moet worden.
Nou, hier zie ik ook nog geen verbetering hoor. Ik doe ook Nutriton door de roosvicee, maar een stuk minder in verhouding tot de melk, aangezien ze dat behangplaksel niet drinkt. Ik geef haar nu vaak wat te drinken bij het eten en dat scheelt ook. Haar gewone vaste voedsel houdt ze aardig binnen, maar in de melk moet nog behoorlijk wat Nutriton.
Het zoontje van mij collegaatje is bijna 1,5 en krijgt nog steeds zantac. elke keer als er werd afgebouwd ging het weer slechter..
Bedankt voor jullie reacties . De dosering Zantac wordt goed in de gaten gehouden in overleg met de HA. Laatst is hij nog verhoogd. Heb het er ook met hem over gehad dat de Zantac pas wordt afgebouwd als de maagklep beter sluit (en ze dus duidelijk minder spuugt). Bij de kinderarts zijn we in het begin geweest en omdat de Zantac goed aansloeg en er verder geen bijzonderheden waren was het niet nodig om nog bij hem te komen. We moesten gewoon doorgaan zoals we deden. Ook kan ik met al onze vragen altijd bij onze HA terecht. Hij is niet te flauw in doorsturen, dus als ik echt naar de KA wil is dat geen probleem. Alleen zijn het meer praktische zaken waar ik tegen aanloop: spugen als ze op de buik ligt, waardoor ze dat niet leuk vind, meer last van reflux bij verkoudheid, tandjes, bepaalde etenswaren of drank. Je moet er toch steeds rekening mee houden. Niet te wild doen, goed laten boeren, niet te snel op bed leggen na het eten, niet teveel eten geven te dicht op elkaar etc. Ik heb momenteel meer behoefte aan 'ervaringsdeskundigen' dan aan medische informatie. Hoe gaan/gingen jullie hiermee om? En wanneer was het nou echt over. Ik had gehoopt/verwacht dat ze er met deze leeftijd minder last van zou hebben, maar houd er nu rekening mee dat het nog wel een poosje zal duren voordat het echt over is. @randi ik houd er ook rekening mee dat ze altijd wel wat gevoelig zal blijven in de spijsvertering. @jo79 zijn er bepaalde dingen die jij wel of niet geeft aan je dochtertje? Hoe ga jij ermee om?
Hier ook een kindje met verborgen reflux waarvoor we Losec hebben gekregen van de ka. Ik ben laatst begonnen om de medicijnen af te bouwen. Eerst om de dag, toen dat goed ging twee dagen ertussen laten en nu zijn we al bijna twee weken gestopt! Het gaat erg goed. Ze krijgt ook al bijna geen gewone melk meer, alleen de eerste fles is Friso Comfort. De rest is pap, fruit, groente en een papfles. Ik merk wel dat ze meer spuugt nu we gestopt zijn, maar dat is alleen voor mij lastig, al die was. Nova heeft er namelijk geen last van. Ze huilt niet meer als dat we de medicijnen nog wel gebruikten, ze slaapt ook goed. Als ik ook maar denk dat ze er last van zou hebben begin ik weer, maar zo gaat het ook goed. Heeft jou kindje nog wel echt last van het spugen? Alle baby's spugen namelijk wel, ook die zonder reflux. Het wordt pas een probleem als ze er last van hebben. Mijn nichtje heeft tot haar eerste verjaardag Losec gekregen, die had ook reflux, maar geen verborgen. Dat ging daarna ook goed.
Nee, ze heeft gelukkig absoluut geen last van het spugen. Had ze dat wel gehad dan zat ik al lang weer bij de KA. Ze huilt er ook nooit om. De Zantac helpt gewoon heel goed tegen het maagzuur. Waar ze wel last van heeft is als ze op bed gelegd wordt en er zit een boer dwars. Dan kan ze niet slapen. Dat hebben we ook altijd zo in de gaten, want als ze binnen een kwartier niet slaapt, dan zit er wat dwars. 9 van de 10 keer is dat ook zo. Ze huilt dan meestal niet, maar kan de slaap niet vatten.
Hmm Anne S. is nu zo'n 8 maanden en staat onder behandeling van een kinderarts ivm reflux maar.. die zei dat het bij veel kinderen rond deze leeftijd op houd maar.. inderdaad ook dat het weleens tot anderhalf jaar kon duren. we zijn wel gestopt met speciale voeding.. sinds ze vast voedsel krijgt gaat het inderdaad wel beter (tot ze weer iets vloeibaars krijgt zoals je begrijpt... ) Stoppen met de pillen is daarentegen duidelijk minder een succes we hebben een week zonder medicijnen gezeten.. en toen was het weer volcontinu huilen. dus nadat we sochtends weer zijn begonnen met de pillen maar telefoontje er aan gewaagd.. en volgens het ziekenhuis moeten we gewoon het later nog maar eens proberen. Anne is gek op wilde dingen daarentegen.. dus dat willen we dr niet helemaal ontnemen toch alleen vlak na het eten toch maar niet En inderdaad ook soms een dwars boertje... dan gilt ze stevig. gelukkig is dat relatief makkelijk te verhelpen. Maar dat is eigenlijk altijd in bed.. en omdat ze normaal binnen 5 minuten slaapt is het vrij snel duidelijk als er wat aan de hand is. dus tja tips.. dunno we zijn superblij dat we geen nutrilon AR meer geven wat is dat ranzig spul zeg.. dat jbpmeelspul lijkt wel behanglijm! zowel qua geur als qua substantie en ze krijgt thuis nog maar 2 flessen.. en op het kdv nog 2 extra en vast voedsel komt er over het algemeen niet uit. dus dan doen we gewoon rustiger na de fles en desnoods verschonen we dr wat vaker. Ze heeft in ieder geval niet echt last van pijn want ze moppert niet. En toen het nog wel pijn deed.. spuugde ze ook niet. Nu komt er meestal eerst een boertje.. en dan even later een golfje. lang leve onze leren bank in ieder geval.. dat scheelt een hoop vlekken dus echt tips.. nee helaas hooguit als je het spugen niet zo heel erg vind.. af en toe zonder nutriton proberen.. maarja das ook afhaneklijk van hoeveel ze nu MEt nutritron spuugt denk ik
Bij Dano is verborgen reflux pas ontdekt toen hij 9 maanden was. hij is nu net 1 geworden en spuugt nogf steeds vaak maagzuur. De kinderarts vertelde ons dat de meeste kindjes er vanaf zijn als ze veel rechtop zitten/lopen etc. Dat is bij Dano dus niet zo. Het is wel stukken minder hoor maar toch liever dat het helemaal weg is
Hoi' Michelle heeft ook reflux. Bij ons gaat/ging het een stuk beter de laatste week weer meer spugen en herkoawen en huilen. Bij haar hangt het heel erg samen met ontwikkelings sprongen heb ik het idee. Krijgt weer tandjes en is vorige week gaan staan en is nu druk bezig met lopen aan box stoeltjes enz. Ook heeft ze nooit gepureerd eten gewild en potjes al helemaal niet. weigerde ze gewoon. de vaste voeding gaat goed en tussen door geef ik water of heel kleinbeetje diksap met veel water. Ik heb het idee dat ze erg reageerd op zure vruchten en roosvice. Als ik zelf het zuur heb drink ik zelf ook het liefst water. Ik heb alleen een andere vraag. Mijn meisje weet goed wat ze wil en waar ze last van krijgt ze drinkt dan ook erg weinig naast de flessen krijg het er niet in. Nu gaan we bijna naar frankrijk en daar is het warm hoe krijg ik toch dat extra vocht er in? Annemarie
Ontzettend bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Zie toch dat we allemaal een beetje tegen dezelfde dingen aanlopen. @ Saskia, wij hebben besloten de Zantac pas af te bouwen als het spugen echt beduidend minder is. De HA gaf aan dat als je eerder stopt er toch weer meer maagzuur aangemaakt wordt die de maagklep irriteert. Hierdoor kunnen ze weer meer gaan spugen. De nutriton blijven we toch nog even geven in de melk (al is het idd net behanglijm). Die blijft nl. altijd keurig zitten, het is vooral met drankjes en fruit dat ze spuugt. Heel vaak doe ik door fruit wat brinta of een liga. Helpt echt goed. De diksap laat ik maar zo, doe ik wel korte slokjes tussendoor. Is ook niet zo vervelend als ze daarvan spuugt. @ Angel eyes, wat naar zeg dat jullie pas zo laat erachter kwamen dat Dano verborgen reflux heeft. Ja, ze slikken natuurlijk alles wat naar boven komt weer in. Wat een bikkel zeg dat ie niet ontzettend heeft gehuild, dat maagzuur doet toch iets met de slokdarm! @ Annemarie, hier hetzelfde verhaal, meer last van reflux met tandjes, verkoudheid, maar ook bij sprongetjes. Vooral omdat ze zo druk zijn en levendig op deze leeftijd. Met op de buik liggen oefent ze natuurlijk veel en dan komt er nogal eens wat naar boven. Vaak slikt ze het weer terug (niet voor niets verborgen reflux) waardoor ze gaat kokhalsen of de hik krijgt. Gelukkig wil ze het liefst zittend spelen, want dan heeft ze nergens last van. Ook zuur fruit als appels, sinaasappels, kiwi's etc. geef ik niet. Qua drinken geef ik nu kant en klare rode vruchten diksap van friso (aangelengd met water). Die vind ze lekker. Wat je tijdens je reis kunt door voor extra vocht is wat meer water in de melkfles doen (desnoods een extra verdunde melkfles als ze dat lekker vindt) en extra fruit geven (meloen, perzik, banaan met wat water en brinta). Hier halen ze heel veel vocht uit omdat fruit voor een groot deel uit vocht bestaat. Wij gaan over 5 weken ook naar Frankrijk op vakantie dus neem ik genoeg fruit mee voor onderweg.
hm hier gaat fruit gelukkig op zich prima alleen de flessen niet zo.. maarja over niet al te lange tijd krijgt ze die ook practich niet meer @tanna: heb je al eens thee geprobeerd? wij geven kabouterfeestthee.. dat smaakt een beetje naar anijs en is ook beter tegen de dorst.
@meerkat: is voor kids vanaf 0 jaar met anijs, venkel, kaneel.. en nog 2 dingetjes en dus ook niet echt bitter ofzo ik geef het idd zonder suiker en ook koud vind ze het lekker.. das wel zo practisch enige is dat AH enzo het niet verkopen maar dat je naar de reformzaak of een vestiging van de tuinen zal moeten (en mocht ze het niet lusten.. ik ken weinig volwassen die het niet lusten )
wij hebben het ooit gegeven omdat de venkel tegen krampjes helpt en in tegenstelling tot venkelthee mogen babies dat gewoon drinken zonder echte beperkingen. kraamjuf vond het pakje in de kast en die was zeer enthousiast zowel over de smaak als over het aan anne geven bij krampjes. zelfs het cb zag er geen kwaad in