Kindje van 10 alleen thuis

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Masa, 12 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    En voor het meisje? Ik zou toch nog even peilen of ze nu alsnog de hele tijd alleen is en als dat zo is toch een melding maken bij veilig thuis, want dit is niet normaal.

2. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Jaa ik zou ook even voor het meisje gaan kijken. Dadelijk heeft ze onwijs veel straf gekregen en word ze nu 'opgesloten' in huis. Je weet maar nooit als ze al zo moeilijk deden eerst. Ik snap dat het eigenlijk niet jouw probleem is/moet zijn. Maar vind het toch wel heel zielig voor het kindje

3. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Dit inderdaad. Fijn dat jouw "probleem" is opgelost maar ik vind dat je het tegenover dat meisje eigenlijk wel verschuldigd bent om te checken hoe het met haar gaat. Ik hoop ook stiekem dat je dat doet en hier een update plaatst.

4. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Zoals ik al zei, dat meisje loopt nog steeds regelmatig de tuin in hier dus opgesloten zit ze niet hoor. Ze gaat zo op vakantie dus heb weinig te checken. Daarnaast is dit meisje de grootste pestkop van de buurt en die valt niet te missen. Geloof me ze wordt nog net zo vrij gelaten als daarvoor.

Geen idee of ze nog veel alleen gelaten wordt dat kan ik altijd even checken als ik het gevoel heb dat het niet goed zit. Tot nu toe gaat het prima volgens mij.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee opgesloten niet, maar wel zo goed als de hele dag alleen waarschijnlijk zoals altijd. Heb echt het idee dat je zoiets hebt van, ik heb er geen last meer van dus het is goed. Jammer voor het meisje.

6. blondine01

blondine01 Niet meer actief

Ik heb niet alle berichtjes gelezen maar ik zou mij er buiten laten. Een kind van 10 kan alleen thuis zijn dus dat is de keuze van de ouders, niet jouw zaak denk ik. Zou het zelf ook niet doen maar iedereen is anders

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar wat moet ze dan? Ze kan moeilijk andermans kind in huis nemen. Hier ook een jochie in de wijk dat rondzwerft overdag, flinke pestkop, ik weet dat zijn gezin bekend is bij jeugdzorg, in de speeltuin spelen we met hem - en dan is hij poeslief! maar ik ga 'm echt niet in huis nemen hoor. Dat is gewoon niet mijn verantwoordelijkheid; wat ik op straat zie etc, daar bemoei ik me mee, daar neem ik verantwoordelijkheid
    over als zijn buurvrouw. Maar verder niet.

8. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Eens fuddey!

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Melding maken bij veilig thuis, in ieder geval even bellen voor advies. Ik heb nergens gezegd dat ze het meisje in huis moet nemen, dat zou ik ook echt niet doen.
    Dat jongetje dat jij ziet is al bekend bij jeugdzorg, het buurmeisje van ts waarschijnlijk niet.

10. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    ik ken een situatie waarvan een zoon van toen nog 7 jaar, ook steeds alleen thuis gelaten wordt bij de moeder waar het kind woont,
    de vader heeft geprobeerd met moeder hierover te praten, maar moeder geeft geen gehoor of negeert vader totaal.... vervolgens heeft vader meerdere malen een melding hiervan gedaan, in de eerste periode nooit iets van terug gehoord,
    Na een paar keer gaf hulpverlening aan moeder gesproken te hebben en dat moeder aangeeft dat het niet zo is, volgens hun " geen zorgen" dus.

ook niet dat het kind thuis komt van school en vervolgens maar de hele straat langs gaat waar hij naar binnen kan, omdat mama er weer niet is... het was niet voldoende, want uiteindelijk kwam moeder thuis en het kind zelf (wist inmiddels niet beter) gaf niet aan dat hij het lastig vond.

de situatie werd erger en erger en de zoon was steeds vaker alleen, ook tijdens vakanties, of op de camping waar hij met moeder verbleef, moeder ging leuk aan de borrel voor de tent of bij de tent van de buren en het kind zat de hele dag alleen in het zwembad of speeltuin. dit drie weken lang...

Toen heb ik zelf eens gebeld met veilig thuis, ik zag aan onze vriend dat dit zon negatieve impact had op zijn gezin leven en hij was zo machteloos... hij wou niks liever dan zijn zoon opvoeden en warm te huis geven, maar dit mocht niet... en moeders keek niet naar hem om...
    maar goed ook ik werd niet gehoord, ik was tenslotte een bekende van vader, en vader en moeder lagen in vechtscheiding dus ik was partijdig... ik kende maar 1 kant van het verhaal... aldus veilig thuis, of toen nog AMK.

en zo gaat het.. helaas...

inmiddels is het kind 10 en is er niks veranderd.. alles is alleen maar verergerd,
    ik hoop tot op de dag van vandaag dat de buren van deze jongen eens wat alerter zijn en actie ondernemen welke vaders verhaal zullen bekrachtigen , maar dan nog denk ik " zolang moeder zegt, is niet zo" zal er weinig gebeuren...

daar komt bij, het kind weet niet beter en zegt niet dat ie er last van heeft, hij verdedigt zijn moeder ook nog,
    is het normaal? nee vinden wij niet,
    zeker niet als je weet dat deze vader een gezin heeft waar het jongetje meer dan welkom is en waar hij niet alleen zal zijn...

maar ja, als moeder dat niet wil... dan houdt het op...

Ik denk dat het melden van een situatie als deze ook " met de kraan open dweilen" effect zou hebben.
    Als ouders het zelf niet in zien, het kind zelf niet beter weet, dan is er in hun ogen geen probleem, dus waarom hulp? waarom zouden ze tegenover hulp zeggen " ja zielig he?" want waarschijnlijk vinden ze het zelf niet zielig...

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het zo erg dat het in de hulpverlening blijkbaar zo werkt. Persoonlijk zou ik gewoon meldingen blijven doen als er niets verandert, eventueel vragen of andere buren ook meldingen doen. Misschien dat er dan wat veranderd. Maar hoe vaak in gevallen waarbij een kind uiteindelijk wordt vermoord, blijkt er al een heel dossier met meldingen te zijn maar is er (haast) nooit actie ondernomen :(

En kinderen zijn heel loyaal, dat is vaak heel goed natuurlijk maar ook gevaarlijk in situatie waarbij het niet goed gaat. Ik weet zeker dat als ik mijn jongste elke dag zou slaan en erna sorry zou zeggen, dat ze toch zou zeggen dat ik de allerliefste mama ben. Erg eigenlijk. Heb het bij mijn eigen moeder meegemaakt. Ik vond haar vooral heel zielig (was ze ook wel) en mezelf niet.

12. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Ik ben misschien de enige, maar een kind van 10 de hele dag thuis vind ik echt niet kunnen. Ze zou het misschien wel aan kunnen dat zou de mijne ook maar de hele dag alleen, nee sorry.
    Dan mag je als ouders zijnde wel eens gaan investeren in bso of andere opvang. En ik denk dat ik haar ouders op de hoogte zou stellen van de vele berichtjes.

13. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Mijn zoon van 10 laat ik ook niet alleen thuis hoor!
    Ben niet super beschermend ingesteld, maar vind het niet nodig.
    Wij wonen ook afgelegen, misschien dat dit mee speelt...

Ik keur het niet goed om basisschool kinderen aan hun lot over te laten en hele dagen alleen te laten, eveneens als fulltime sleutelkinden of bso kids...

14. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland

Klopt.

Maar er wordt niks gedaan... en vechtscheiding en worden met inzet van hulpverlening alleen maar meer gevoed... helaas

15. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Ik snap de bezorgdheid van sommige hier en als je zo zwart wit van buitenaf de situatie leest kan ik me voorstellen dat dit zo overkomt. Eerlijk gezegd vind ik dat die moeder geen kinderen had moeten krijgen maar dit gezin is nou eenmaal zo en vader, moeder en dochter zijn niet anders gewend. Kind lijkt niet ongelukkig en speelt prima. Moeder mishandeld haar niet alleen is niet zo actief in het leven van haar kind als dat de gemiddelde ouder is. Zielig maar geen reden voor AMK.

Mijn gevoel zegt dat het goed is. Mijn gevoel zegt niet "oh ze valt me niet lastig dus mijn probleem is opgelost en zij zoekt het maar uit."

De moeder weet n.a.v. mijn bericht dat ik ze in de gaten hou en dat ik eerlijk ben in wat ik ervan vind. Ze heeft dit niet opgelost zoals ik het op zou lossen maar ze heeft dit op haar manier netjes opgelost. Ik ga daar dan niet tussen in zitten. Iedereen maakt stomme keuzes en ik heb haar volgens mij sinds dien ook niet meer alleen thuis gezien. Iedereen kun je de tijd geven om de situatie te veranderen en dat gaat niet binnen 1 dag.

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Mja en de buren dan?

Ipv dat jullie hopen dat de buren alerter worden kan je ook zelf op de buren afstappen en vragen of ze willen helpen....?

Het lijkt altijd alsof mensen zoveel willen, maar er nooit ALLES voor doen om dat te bereiken.

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw

Hoe kan je dit nou zeggen? aangezien je zelf zegt dat ze een enorme pestkop is e.d.....?

Sorry als ik misschien aanvallend overkom oid, maar ik vind je behoorlijk naïef.

Het kind word zo goed als aan haar lot over gelaten, maar jij vind dat alles prima met haar gaat en dat ze niet ongelukkig is.

Nou in mijn ogen gaat niet alles prima en is ze wel ongelukkig, gezien haar gedrag.

Ik vind het jammer dat omdat ze nu niet meer in jouw tuin staat de kous hiermee af is voor jou en het verder wel best is zo.

18. Masa

Masa Bekend lid

1 jul 2014
    574
    2
    18
    Er wordt hier niemand mishandeld en ik kan niets doen waardoor dit gezin er anders mee om gaat. Geen hulpinstantie die actief wordt omdat hun waarden en normen niet overeen komen met het gemiddelde gezin hoor...

Wat wil je dat ik doe? De moeder is er niet eentje die open staat voor dit soort gesprekken dus veranderen gaat niet gebeuren. Ik zorg gewoon voor een hoop onrust dan binnen het gezin.

Wat ik kan doen is haar meerdere malen per week lekker hier met de kindjes laten spelen. Kleine moeite en ze vindt het heerlijk. Pluspunt is dat ze mijn dochter ook niet meer zoveel pest omdat ze graag hier speelt dus win-win-win situatie.

Niet Naïef, gewoon goed doordacht.

19. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ik vind het heel erg jammer dat anderen precies schijnen te weten hoe de vork in de steel zit en dat Masa maar iets meer moet doen. Als buitenstaander kún je niets doen als het kind niets zegt. Zelfs als leerkracht kun je niets doen.

Voorbeeld: een leerling in de brugklas van wie wij vrij zeker wisten dat hij thuis werd geslagen. Ik merkte het aan zijn manier van reageren op volwassenen en naar andere kinderen. Naar volwassenen heel timide, kromp bijna in elkaar toen ik per ongeluk zijn arm aanraakte, en naar andere leerlingen heel pesterig. Na vele gesprekken in het eerste jaar kregen we niets uit hem. Loyaliteit naar ouder(s). We hebben wel een melding gedaan, maar kregen te horen dat als het kind niets zei, dat men niets kon doen. In het tweede jaar gleed het kind enorm af: begon met blowen, alcohol en zijn cijfers holden achteruit! Uiteindelijk heeft hij verteld wat er thuis speelde. We hebben jeugdzorg en politie ingeschakeld. Uiteindelijk hoorden we maar niets dus contact opgenomen. Wat kregen we te horen? "Ja, er is sprake van mishandeling, maar verder doen we niets, want dan moet er eerst weer een nieuw dossier worden aangelegd en X moet aangifte doen."

Zie je het voor je?! Een kind dat aangifte moet doen tegen een van zijn ouders! Een (jong) kind zal dit nooit durven en hij zou alles opnieuw moeten beleven, zodat jeugdzorg weer een nieuw dossier kan aanleggen. Men is knettergek daar! Ook al ben ik een professional, maar hier komen mijn gevoelens om de hoek kijken. Ik word hier zo boos en verdrietig van. 😢

Ik vind het niet helemaal eerlijk dat Masa wordt verweten dat 'het haar probleem niet meer is.' Ze doet wat ze kan! Ze probeert het meisje een leuke dag te geven en meer kan je als buitenstaander niet doen. Zeker niet als, in dit geval, de moeder niet open staat voor gesprekken. Hierbij twijfel ik ook of een buurvrouw dit zou moeten doen.

Het is zo makkelijk praten: 'ik zou dit of dit doen' Let wel, dat dit vaak grote (!) gevolgen heeft voor het kind. Wat denk je dat er gebeurt als een buurvrouw zou vragen of het kind mishandeld wordt? Het kind mag savonds de klappen opvangen, omdat hij of zij misschien gepraat zou hebben. Nu weet ik wel dat het hier niet om mishandeling zou gaan, eerder verwaarlozing. Het was even als voorbeeld.

Moet je dan maar niets doen? Nee, je probeert er te zijn voor het kind op manieren die kunnen, zoals Masa nu doet. In het geval van vermoedens van mishandeling zeker wel melding maken bij het AMK en hopen dat meer mensen dit doen, zodat er hopelijk iets gebeurt.

Ik kan (helaas) nog veel meer van dit soort voorbeelden geven. Denk aan (seksueel) misbruik en verwaarlozing. Het is alleen jammer dat je tegen een muur van bureaucratie oploopt. Als leerkracht doe ik wat ik wel kan; het kind een fijne dag op school bezorgen en er voor hem of haar zijn als hij/zij dit wil of aan toe is. Meer kun je niet doen, al zou ik heel graag anders willen.

20. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Een basisschoolkind een hele dag thuishouden tijdens de vakantie zou ik persoonlijk niet doen. Mijn dochter van bijna 10 wil dit zelf wel heel graag tijdens de vakantie, want ze vindt zichzelf te groot voor de vakantieopvang en is de oudste enz. Maar er komt gewoon niks van in. Aankomend jaar (groep 7) gaat ze sowieso nog een jaar en daarna gaan we er eens over na denken.

Maar goed, om even op jouw verhaal terug te komen. Ik vind niet dat jij dit probleem alleen hoeft te dragen. Wanneer je denkt dat het meisje echt verwaarloosd wordt, zou ik hier een melding van maken.
    Natuurlijk is het hartstikke zielig, maar je bent aan het werk!! En ook al ben je niet aan het werk, als jouw kind wordt gepest door dit meisje, zou ik zeker mijn eigen kind boven je buurmeisje verkiezen. Zij hoort zich thuis prettig en veilig te voelen.
    Het is inderdaad een optie om dit met oma te bespreken.

Succes!

Deel Deze Pagina